webForumDet fria alternativet

Tooltip-rutor

Om webForum

10 svar · 486 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Hm, jag har bestämt för mig att det i betan fanns dessa tooltip-rutor där inledande meningar i inlägget står när man pekar på ett trådnamn, men nu är de väck?
Däremot dyker de upp om jag pekar allra längst upp eller längst ner i det fältet? :q

Det funkar så på 99mac.se och det är värdelöst... ;)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

:stefan: skrev:

Hm, jag har bestämt för mig att det i betan fanns dessa tooltip-rutor där inledande meningar i inlägget står när man pekar på ett trådnamn, men nu är de väck?
Däremot dyker de upp om jag pekar allra längst upp eller längst ner i det fältet? :q...

Det ser OK ut för mig... Eller kanske inte? :q Så skumt! Det funkar för de trådar som skapats i vb3, men inte för de äldre trådarna i detta sub-forum. Där kommer ingen tool-tip ruta upp alls? För de tre trådar som skapats nu, kommer den gula rutan upp så snart musen pekar någonstans i rektangeln med trådnamnet, alltså inte bara på länken. Det är eg lite störande... Men inte lika störande som att inget kommer upp för de äldre trådarna.

Utom att JÄTTEBUGGens tooltip-ruta blir bredare än skärmen(!!!) pga av den jättelånga URL:n som inte radbryts. :bla

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag tog mig friheten att splitta tråden då det är lättare för oss att hantera en bugg/tråd. :)

aasah skrev:

Det ser OK ut för mig... Eller kanske inte? :q Så skumt! Det funkar för de trådar som skapats i vb3, men inte för de äldre trådarna i detta sub-forum. Där kommer ingen tool-tip ruta upp alls? För de tre trådar som skapats nu, kommer den gula rutan upp så snart musen pekar någonstans i rektangeln med trådnamnet, alltså inte bara på länken. Det är eg lite störande... Men inte lika störande som att inget kommer upp för de äldre trådarna.

Det med att äldre trådar inte har nån tool-tip förklarades i betan har jag för mig - nåt om en ny tabell i databasen som aktiveras först när någon skriver i tråden nu efter migreringen.

Pekar jag på länken syns bara trådens url i tool-tiprutan, inte som i wF2 där också texten var med - men i över- och nederkant av rektangeln, då dyker texten upp. Vansinnigt irriterande... :l

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Det med att äldre trådar inte har nån tool-tip förklarades i betan har jag för mig - nåt om en ny tabell i databasen som aktiveras först när någon skriver i tråden nu efter migreringen.

Åh! Tack för förklaringen. :) (Missade den i betan. Den var kanske inte synlig för oss vanliga medlemmar? Har i vilket fall inte läst det förut.) Det är ju bara att acceptera.

Pekar jag på länken syns bara trådens url i tool-tiprutan, inte som i wF2 där också texten var med - men i över- och nederkant av rektangeln, då dyker texten upp. Vansinnigt irriterande... :l

:q För mig funkar det var jag än pekar. På länken, över, under, och så långt högerut jag kan komma i den "rektangeln".

Jag har visserligen slarvläst, men jag ber ändå om ett förtydligande eftersom det finns en hel del andra saker att bita i just nu;
förväntas någon åtgärd från wFs håll eller är det en frågeställning som är klarlagd?

Det är inte bråttom med det, men jag skulle verkligen vilja se det åtgärdat. :)

Just att använda tooltipfunktionen för att snabbkolla på en tråds första inlägg utan att klicka på länken är något jag nyttjar hela tiden och med den här nya sättet går det inte att peka på en länk, utan jag måste (i Opera) sikta in mig på några pixlars höjd i rutan...
I andra webläsare verkar det som om tooltip dyker upp bara man pekar nånstans i den rutan och det tycker jag inte verkar mycket bättre - det skulle reta mig till vansinne att inte själv kunna kontrollera när rutan dyker upp och inte. ;)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

aasah skrev:

Utom att JÄTTEBUGGens tooltip-ruta blir bredare än skärmen(!!!) pga av den jättelånga URL:n som inte radbryts. :bla

Du som har för liten upplösning!

Erik Juhlin skrev:

Du som har för liten upplösning!

..eller kass webläsare - i Opera radbryts url'en snyggt och prydligt. :bire

:stefan:, har du möjlighet att exemplifiera bättre hur problemet beter sig. Peeer och jag fick inte riktigt klart för oss vad du menade när vi satt och gick igenom bugg-/önskemålslistan i fredags.

Katten, den här tråden hade jag glömt bort... :r

Okej, första bilden visar hur det ser ut när jag pekar på en länk. I det här fallet fick jag förr upp inläggets text på en ny rad under URL'en i tooltiprutan.

Andra bilden visar att i resten av rutan får jag inte upp något alls.

Tredje bilden däremot - om jag pekar allra längst upp (eller längst ner) i det fältet, DÅ kommer rätt text!

Opera 8.0 på XP.

tooltip1.pngtooltip2.pngtooltip3.png
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)