@nders skrev:
Ok, tack för svar på mina frågor. :)
Hade varit trevligt att hinna svara på dem först. Jag får kanske också svar på mitt ursprungsinlägg en dag. :)
33 svar · 1 631 visningar · startad av K@llen · sida 2 av 2
Hepp, Vilken position vill wF egentligen ha? Tidigare var webforum en plats med tydliga ambitioner. Ni var nummer 1 inom datorrelaterade frågor. Numera verkar det som wF vill vara bäst på alla områden på bekostnad av de datorrelaterade frågorna. Nya medlemmar kommer inte längre hit för att lösa datorrelaterade problem åt varandra. De kommer hit för att tjaffsa om ditten och datten. Charmen med
Läs frågan i sin helhet →@nders skrev:
Ok, tack för svar på mina frågor. :)
Hade varit trevligt att hinna svara på dem först. Jag får kanske också svar på mitt ursprungsinlägg en dag. :)
K@llen skrev:
Exakt det jag menar. Kul att någon läst det jag skrivit.
Jag tror nog att vi allihopa läser vad du skriver men jag håller inte med dig. Att webForum skulle dra till sig massor med folk som enbart kommer hit för att diskutera fotografering eller politik tror jag inte på. Däremot blir trådarna i t.ex Caféet och Politik betydligt längre än vad de blir i t.ex. PHP.
I motsats till dig så vågar jag påstå att majoriteten av nykomlingarna besöker webForum för att få hjälp med datorrelaterade frågor. Under maj månad gjorde 55 medlemmar sina första inlägg. Deras första inlägg fördelade sig så här:
• 37 » Webbrelaterade forum
• 10 » OS & Programrelaterade forum
• 8 » Diverse forum
K@llen skrev:
Detta är min syn på saken. Tyck vad ni vill om den åsikten. Reaktionen från bl.a. forumledaren var väntad från min sida.
Sjävklart ska du utrycka din åsikt och jag (och övriga i administrationen) funderar över dina åsikter. Men samtidigt måste väl jag få ifrågasätt dina slutsatser utan att bli anklagad för att sitta på höga hästar och inte se ödmjukt på medlemmarnas synpunkter?
Hade jag inte brytt mig om webForum eller om dina åsikter hade jag knappast bemödat mig med att skriva i den här tråden eller kontaktat andra medlemmar i administrationen för att diskuterat dina och andras åsikter.
Som jag skrev tidigare: Alla kan inte få sina åsikt igenom. Det är inte heller så att ett förslag som får avslag idag inte kan genomföras om ett år.
Tack, Jörgen!
Det verkade nästan som att du struntade i mig, men nu vet jag att så inte är fallet. :)
Du har poänger, min vän.
Fler och fler medlemmar som inte är intresserade av tekniken. De vill inte lära sig själv utan helst ha en färdigkodad lösning.
Jag har inte varit här länge, men jag har reagerat på att många av svaren är färdiga lösningar oavsett hur frågan är formulerad. Ska man då skylla det på den som ställer frågan eller den som svarar på den? Själv är jag inte mycket för att få färdig kod som ett svar på en fråga. Jag uppskattar hellre att någon pekar på var jag tänkt fel och varför. Halvfärdiga svar som kan leda till vidare diskussioner är också bra. Så min fråga är varför så många svarar med färdig kod?
Web-Tor skrev:
Som jag skrev tidigare: Alla kan inte få sina åsikt igenom. Det är inte heller så att ett förslag som får avslag idag inte kan genomföras om ett år.
Nu var det ju inget förslag som ska drivas igenom, utan ett par ganska konkreta frågor om vilken vision och position ledningen vill att wF ska ha. Samtliga av dessa frågor ignorerades. Vad har ledningen för vision med wF? Vilket typ av inriktning ska wF ha i framtiden? Vilket mål jobbar ni mot?
Så sent som för ett halvår sedan var ambitionen att minska antalet forum, så uppfattade i varje fall jag omstruktureringen av forumen. Nu verkar den vara en helt annan iom alla testforum och den nya synen på Diverse. Anledningen till frågorna är att jag upplever att wF går i en helt annan riktning än den som poängterats tidigare. Som det nog har framkommit i denna tråden är det en riktning som jag inte tror på när det gäller wF. Jag hoppas att denna tråd i varje fall får igång en tankeverksamhet beträffande målet med verksamheten.
Web-Tor skrev:
I motsats till dig så vågar jag påstå att majoriteten av nykomlingarna besöker webForum för att få hjälp med datorrelaterade frågor...
Jag tycker inte den statistiken har så mycket med frågan att göra. Visst kanske det är så att folk kommer hit för att få hjälp med "IT-problem", men som K@llen säjer så vill många ha färdiga lösningar eller ställer frågor utan att ha försökt tillräckligt själva innan. Det är texten i inläggen som bör granskas, inte i vilket forum dom är ställda.
Håller även med om att kompetensen verkar ha flytt till mindre, mer specialinriktade forum.
Jag upplever iaf att standarden på frågor och svar är sämre idag än för ett par år sedan.
Om detta är bra eller dåligt vet jag inte. webForum har säkert en viktig funktion att fylla för den stora massan som vill ha enkla svar på IT-relaterade problem.
K@llen skrev:
Vad har ledningen för vision med wF? Vilket typ av inriktning ska wF ha i framtiden? Vilket mål jobbar ni mot?
Riktigt bra frågor! Dom skulle jag också vilja veta svaret på.
K@llen skrev:
Vad har ledningen för vision med wF? Vilket typ av inriktning ska wF ha i framtiden? Vilket mål jobbar ni mot?
webForum är det fria alternativet. För att stärka den positionen introducerade vi "provforum". Det har varit efterfrågat och vi tror att det gynnar webForum.
Vår prioritet är att vara ett IT-forum men eftersom många av oss även gör annat vid sidan av "IT" så ser vi ingen nackdel med att ha forum som foto, matlagning etc., där kan vi diskutera våra intressen med likasinnade.
Målen är en viktig fråga som vi ofta diskuterar inom ledningsgruppen vid våra möten. Vi har enats om en del mål som inte har förverkligats ännu, medan andra mål ligger längre bort i tiden. Det viktiga är att hela tiden underhålla målen genom diskussion med er medlemmar.
Jag vill lägga till en liten fundering om kunskap som debatterades tidigare i tråden. Ni sa bland annat att möjligheten till hjälp har minskat. Kanske har problemen blivit svårare? Hela tiden lär man sig nya saker. Problemen du hade för 5 år sedan kanske du tycker är busenkla nu, men då ställde du en fråga och fick svar. Idag kanske du kan hjälpa många som är där du var för 5 år sedan.
Tack för svaret. Några reflektioner. :)
Patrik skrev:
Vår prioritet är att vara ett IT-forum men eftersom många av oss även gör annat vid sidan av "IT" så ser vi ingen nackdel med att ha forum som foto, matlagning etc., där kan vi diskutera våra intressen med likasinnade.
Jag hoppas att jag har fel. ;) Men jag tror att ni med den målsättningen är fel ute. Om inte Diverse redan är det, så är forumet på god väg att bli dominerande på wF. Detta talar mot er nischning.
Patrik skrev:
Målen är en viktig fråga som vi ofta diskuterar inom ledningsgruppen vid våra möten. Vi har enats om en del mål som inte har förverkligats ännu, medan andra mål ligger längre bort i tiden. Det viktiga är att hela tiden underhålla målen genom diskussion med er medlemmar.
De tvetydiga målen förklarar varför ni ena månaden vill minska antalet forum för att nästa satsa bredare igen. Nu har jag inte med saken att göra, men det måste vara onödigt svårt att utvecklas effektivt om slutmålet inte är känt. En av organisationskommunikationens nyckelregler är ju att vara enig om målet internt för att nå ut externt.
Alla eldsjälar som jobbar med wF hade nog fått lite mer fritid (med snabbare resultat) om så hade varit fallet. I klartext: arbetet går enklare och snabbare med ett bättre resultat om marioriteten av de inblandade känner till och jobbar mot samma mål. ;)
Jag kan bara hålla med k@llen. Min tid har minskat drastiskt på webforum de senaste året, på grund av att innan var kanske var annan tråd värd att läsa - nu är det var tjugonde. Det tar helt enkelt för lång tid att hitta guldkornen.
Sen har jag länge varit förvånad över att vissa forum används som en chat (det kan väl knappast vara bra ur prestandssynpunkt i det långa loppet?).
Alternativet som jag gått mer och mer till är Sweclockers, men tyvärr med hemska moderatorer och ibland en nivå som är pinsamt lågt. Tyvärr.
K@llen skrev:
De tvetydiga målen förklarar varför ni ena månaden vill minska antalet forum för att nästa satsa bredare igen. Nu har jag inte med saken att göra, men det måste vara onödigt svårt att utvecklas effektivt om slutmålet inte är känt. En av organisationskommunikationens nyckelregler är ju att vara enig om målet internt för att nå ut externt.
Du belyser en mycket viktig fråga - vad är visionen? Precis som Patrik skriver ovan är det en fråga som får allt större fäste i våra interna diskussioner.
När webForum startades var forumet rätt enkelt. Det enda målet var att skapa ett forum som var mer flexibelt än IDGs eForum. Det målet uppfylldes rätt fort. Idag drygt fem år senare har vi ett behov av visioner. Det är en spännande och intressant utveckling. :)
Jag håller inte riktigt med dig om att det är tvetydigt att minska för att därefter öka igen. Jag ser det snarare som en sund process. Vi minskar och slår ihop för att det ska bli tydligare. Vi ökar forumantalet efter medlemmarnas önskemål. I båda fallen har medlemmar fått vara med och tycka till - vilket är ett av webForums grundfundament. :)
Alla eldsjälar som jobbar med wF hade nog fått lite mer fritid (med snabbare resultat) om så hade varit fallet. I klartext: arbetet går enklare och snabbare med ett bättre resultat om marioriteten av de inblandade känner till och jobbar mot samma mål. ;)
Helt klart. Därav att jag vill betona att du har helt rätt. webForum har kommit till en punkt där ledningsgruppens roll allt mer är att se framåt och fundera på vad vi vill med webForum - visionera. Det är också åt det hållet vi försöker att gå om än det inte går tillräckligt fort.
K@llen skrev:
Om inte Diverse redan är det, så är forumet på god väg att bli dominerande på wF. Detta talar mot er nischning.
Här vill jag korrigera ett sakfel. Diversedelen har de senaste 3 åren varit knappt 50 % av webForum - i inläggsantal. Trenden är långsamt minskande. Se bifogat diagram som bygger på uppgifter från https://www.archive.org.
Avslutningsvis, vi ser naturligtvis allvarligt på vikande trender och ägnar tid åt att fundera ut åtgärder och förändringar. I denna process tar vi gärna del av dina och andras åsikter om vad ni tycker visionen borde vara. Patriks och min inställning är att forumet ska fortsätta att drivas av och med medlemmar. Som ansvariga kommer vi tillsammans att försöka hitta den röda tråden i medlemmarnas åsikter och följa den. Men då behöver vi få möjligheten att ta del av åsikterna. :)
Tack för ett uttömmande och bra svar Rikard. :) Jag vill dock flika in på en punkt där jag tror vi gick om varandra. ;)
Rikard skrev:
Här vill jag korrigera ett sakfel. Diversedelen har de senaste 3 åren varit knappt 50 % av webForum - i inläggsantal. Trenden är långsamt minskande. Se bifogat diagram som bygger på uppgifter från www.archive.org.
Jag tror att det är missvisande att bara kolla på antal inlägg. Min åsikt här är inte statistiskt gällande utan mer en bedömning utifrån flera faktorer, såsom antal inlägg, antal visningar på trådar, hur snabbt trådar besvaras och var medlemmar och gäster uppehåller sig när jag vistas på onlinelistan. En sida som jag ofta är inne på. :)
Vi är nog överens här också - egentligen.
Att bara mäta inlägg är långt ifrån tillräckligt, det är bara en faktor. Av det skälet mäter vi besökstatistik också, via webbservern. Tyvärr har sådana mätningar bara skett i drygt ett halvår varför det än så länge inte går att få ut ett riktigt bra underlag från det. Vad jag tycker är viktigt dock är att mäta vad vi kan mäta.
K@llen skrev:
Jag tror att det är missvisande att bara kolla på antal inlägg. Min åsikt här är inte statistiskt gällande utan mer en bedömning utifrån flera faktorer, såsom antal inlägg, antal visningar på trådar, hur snabbt trådar besvaras och var medlemmar och gäster uppehåller sig när jag vistas på onlinelistan. En sida som jag ofta är inne på. :)
Jag tror nog att många gör på samma sätt som jag har gjort, dvs de sitter och läser en massa roliga/tramsiga/meningslösa/intressanta/konstiga (kalla det vad man vill) trådar i Diversedelen medans de väntar på nya svar eller nya frågor i de andra forumen. Alternativet vore ju att gå ifrån wF och titta tillbaka lite då och då istället. Viket ger snabbast svar tro?
Gislaved skrev:
... I mina ögon är webForum mycket mer ett community än ett forum, ...
Vilket är skälet till att jag ständigt återvänder hit. Ett forum där du ställer en fråga och får svar besöks till största delen av folk som vill ha hjälp. På wF, däremot, kan man även umgås och ha trevligt, vilket är ett stort plus som jag ser det. Och när datorn strular så är det självklart vart man vänder sig. Jag fick jätteproblem för ca en vecka sedan, inom 10 minuter var problemet löst.
legis skrev:
Det enda jag kan se som kan påverka är att diverseforumen drar hit lite annan typ av folk, än personer som är riktigt teknikintresserade. Detta kanske även påverkar vilken typ av/nivå på frågor som hamnar i datorrelaterade forum.
Nu tillhör jag förvisso inte experterna här, men vissa saker kan jag dock hjälpa till med. Och jag hittade hit tack vare Diverseavdelningen!!! Det föll mig aldrig in att leta efter ett svenskspråkigt forum för programmerare och datorintresserade. Däremot letade jag efter ett sådant att diskutera foto eller litteratur (kommer inte ihåg vilket) i. Och så kom wF upp. Så om något borde Diversedelen innebära att fler personer får chansen att hitta hit, snarare än färre. Även om man kommer hit på något annat intresseområde, blir ju upptäckten av "resten" av wF rena guldgruvan för datorintresserade!!
Fia skrev:
Jag kan bara prata för mig själv, men jag gillar verkligen bredden på wF. Det är så praktiskt med massa olika områdesforum samlade på ett ställe. Jag slipper besöka en handfull olika webplatser för att diskutera det jag gillar. Samtidigt är det väldigt allmänbildande och intresseväckande, ... Men själv uppskattar jag att kunna diskutera "vad som helst" med andra datorintresserade människor, eftersom det är den typen av människor jag umgås med (och gillar att umgås med) mest. Sen tycker jag om wF för att det är så välutvecklat; bra programmerat och kontrollerat, samtidigt som det märks att de som skriver inläggen är vana vid webben. ...
Instämmer! :) Vilka forum som är ointressanta beror ju på vem du pratar med... Jag besöker inte samtliga forum här, bara några stycken i varje del. Men jag anser absolut inte att de jag är ointresserad av skulle vara ointressanta för andra!
SirPeter skrev:
Jag tror nog att många gör på samma sätt som jag har gjort, dvs de sitter och läser en massa roliga/tramsiga/meningslösa/intressanta/konstiga (kalla det vad man vill) trådar i Diversedelen medans de väntar på nya svar eller nya frågor i de andra forumen. Alternativet vore ju att gå ifrån wF och titta tillbaka lite då och då istället. Viket ger snabbast svar tro?
Det är så jag också brukar göra.