Isåfall kunde man räkna upp ett oändligt antal konstformer. Det är väl bara bildkonst såsom tavlor och liknande (foto tänkte jag säga, men det finns ju redan ett forum för det, dock ej med inriktning på det konstnärliga kanske).
Min personliga tanke bakom forumet 'konst' är just att behandla trådar som är inriktade på just 'konst'. I folkmun när man pratar om konst tänker man på fina oljemålningar uppspända på linneduk. Men det var inte min vision, jag tänkte att man behandlar hela begreppet 'konst' som enligt susning.nu ser ut såhär:
Konst är något som finns på grund av sina estetiska meriter. Känslan för konst skiljer människan ifrån djuret, det finns djur som man gett penslar (bl.a. elefanter och schimpanser), som entusiastiskt målat på duken och vars färggranna skapelser sedan sålts för dyra pengar. Konst dels ofta in i genrer, se konstgenre.
Det gammalgrekiska ordet för konst var teknos och betydde även teknik, vilket innebar att estetik kunde ha nyttovärde och praktiska föremål kunde glädja ögat.
Allt som är skapat på estetisk väg, kan vara allt från dekorationerna i Södra länken, till statyn mitt i rondellen i Borlänge till en Picasso tavla för att sedan gå vidare till ett klistermärke i mängden på en trafikskylt. Precis som Basse nämner, behöver inte konst vara materiellt, kan även vara en teaterföreställning eller ett dansnummer. Riverdance i mina ögon är konst. Det handlar väldigt mycket om betraktarens vision. Konstens ramar är få.
Med andra ord behandlar vi mer än tavlor i konstforumet.
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2