webForumDet fria alternativet

Vilket forum passar min tråd i?

Om webForum

10 svar · 474 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Ibland kan jag undra i vilket forum jag skall posta en viss tråd. Är det en PC-fråga, blir det hårdvara, är det övrigt osv???

De korta texter som står under de olika forumen ger en del vägledning men ibland står man ändå lite ställd. Mitt förslag är att det finns nån sida med lite utförligare förklaringar och exempel på vilka trådar som passar i alla de olika forumen... eller det kanske redan finns?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Jag brukar göra som så att jag söker på forumet och ser var andra liknande trådar har placerats. Placerar jag ändå tråden fel så flyttas den av någon vänlig själ till ett bättre ställe. Smidigt värre :)

Har du något exempel på tråd som du inte kan placera?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Efter senaste ommöbleringen har det blivit bättre, tyvärr har jag inget konkret exempel just nu, men jag vet att jag haft de tankarna ibland.

Jag brukar också kika på vilka trådar som finns i forumet för att se ungefär om min tråd passar in, och moderatorerna gör ett kanonjobb för att få allt strukturerat, men det kanske skulle vara lite tidssparning, åtminstone för nykomlingar till wF?

Medlem sedan sep. 2004137 inlägg

Det finns på tok för många kategorier!!

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

hema80 skrev:

Hur vill du att det ska se ut? :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

I sådana lägen chansar jag och postar i ett forum som jag tror tråden passar i. Om någon moderator tycker annorlunda, är inte det hela världen. Men naturligtvis måste man åtminstone göra ett seriöst försök att tänka igenom saken.

Något jag har lagt märke till, är att många postar SQL-relaterade frågor i asp-forumet. Hur tänker de egentligen? Har de överhuvudtaget funderat på vad frågan handlar om? Vet de inte skillnaden mellan asp och sql?

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Ole, dane, doff, kicke lane koff! Eller hur det nu gick.... :e

Web-Tor skrev:

hema80 skrev:

Alla kategorier på samma sida, först och främst, i alla fall alla som nu ligger under Webbrelaterade forum och OS & Programrelaterade forum.

Men också som sagt att dra ner antalet. Slå ihop Design och grafik med Grafikprogram. Slå ihop Java med Java 2 Enterprise Edition. Eller varför inte ha en kategori som heter Programmering för klientsidan och en som heter Programmering för serversidan. Ha en kategori som heter Webbutveckling och skippa Webbeditorer, Webbläsare, Webbutveckling - Övrigt och Kolla min hemsida!.

Ja det går att slimma ner mycket mer men ...

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

hema80 skrev:

Web-Tor skrev:

hema80 skrev:

... Men också som sagt att dra ner antalet. ... Eller varför inte ha en kategori som heter Programmering för klientsidan och en som heter Programmering för serversidan. Ha en kategori som heter Webbutveckling och skippa Webbeditorer, Webbläsare, Webbutveckling - Övrigt och Kolla min hemsida!.

Ja det går att slimma ner mycket mer men ...

Nej tack! Nu går det ju att söka i tex PHP-forumet på ett visst problem och veta att de 52 trådar som dyker upp i alla fall allihopa handlar om PHP-lösningar. Med din metod skulle man få 520 svar istället varav kanske 10% gällde det språk man har problem med. (Och samma sak gäller givetvis om man söker i ASP, NET, .... Java, C/C++, .... osv). Det kan bli många trådar nog att leta i som det är.

Dessutom gör detta att man lättare kan undvika trådarna i de tekniker man inte alls är intresserad av.

Såå svårt är det inte att lära sig hitta här...

Folk får väl lära sig att skriva bra rubriker. Ok men jag gillar i alla fall inte så som det ser ut nu. Jag tycker SweClockers har ordnat det mycket bättre.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

hema80 skrev:

Folk får väl lära sig att skriva bra rubriker.

Ja, i en perfekt värld. Folk kan dock inte lära sig det, det är ett problem oberoende av hur få / många delforum man har.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)