webForumDet fria alternativet

Sök efter exempelvis de senaste 25 trådarna

Om webForum

14 svar · 428 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

Hur gör man det? Har sökt men jag hittar ingenting, är nästan 100 på att jag läst om det tidigare...

Som det här: http://www.webforum.nu/search.php?s=&action=getnew Fast att man ska kunna välja ett antal av de senaste.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

På förstasidan kan du visa de 20 senaste trådarna. :i

Jag vet. Men jag vill kunna gör sökningen ungefär som länken.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

På förstasidan har du även "Dagens trådar".

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Web-Tor skrev:

På förstasidan kan du visa de 20 senaste trådarna. :i

Hur f*n då? Jag ser bara 5 st!

Edit: Sorry, såg det nu! :i

... men ändå inte eftersom det inte sparas! x(

SirPeter skrev:

På förstasidan har du även "Dagens trådar".

Jag vet. :) Men jag är nästan helt säker på att jag sett i en gammal tråd, det var typ bara att skriva till www.webforum.nu=searchid25 något dylikt, hehe, för att få det att fungera.... Det var i en tråd som handlade om hur olika användare surfade på wF, hittar dock inte rackarn till tråd.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

nitro2k01 skrev:

webForums prestanda är skälet till att det inte sparas. Den vanliga förstasidan med de 5 senaste inläggen genererar följande:

Servern genererade sidan på 0.2105019 sekunder (40.57% PHP - 59.43% MySQL). Antal SQL-frågor: 43

Om man ändrar till de senaste 20 inläggen ser det ut så här:

Servern genererade sidan på 1.8021500 sekunder (6.73% PHP - 93.27% MySQL). Antal SQL-frågor: 74

Som synes ökar antalet SQL-frågor markant och därigenom även tiden det tar för att generera sidan. Om man skulle tillåta att besökarna satte 20 trådar som standard skulle det bli en märkbar skillnad på webForums prestanda.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Rikard skrev:

nitro2k01 skrev:

webForums prestanda är skälet till att det inte sparas. Den vanliga förstasidan med de 5 senaste inläggen genererar följande:

Servern genererade sidan på 0.2105019 sekunder (40.57% PHP - 59.43% MySQL). Antal SQL-frågor: 43

Om man ändrar till de senaste 20 inläggen ser det ut så här:

Servern genererade sidan på 1.8021500 sekunder (6.73% PHP - 93.27% MySQL). Antal SQL-frågor: 74

Som synes ökar antalet SQL-frågor markant och därigenom även tiden det tar för att generera sidan. Om man skulle tillåta att besökarna satte 20 trådar som standard skulle det bli en märkbar skillnad på webForums prestanda.

Detta exempel visar en vrångbild. Visst uppgifterna att det blir sql-frågor stämmer, men frågan är om wF verkligen spar något på det hela. Nu vet jag inte hur andra gör, men jag själv nöjer mig inte med att visa de 5 senaste. Därför laddas först förstasidan med de 5 senaste, direkt därefter laddas den med de 20 senaste. Därför blir det 43 + 74 sql-frågor varje gång jag går till förstasidan. Om värdet hade sparats hade det blivit 43 sql-frågor mindre varje gång. :)

Tycker du att det ska vara standard med 20 senaste trådarna, eller att man ska kunna välja att ha det som standard?

caze skrev:

Tycker du att det ska vara standard med 20 senaste trådarna, eller att man ska kunna välja att ha det som standard?

Jag tycker att man ska kunna ställa in det i sin profil som jag föreslagit vid något tillfälle tidigare.

K@llen skrev:

caze skrev:

Jag tycker att man ska kunna ställa in det i sin profil som jag föreslagit vid något tillfälle tidigare.

Okej! Ja det tycker jag med, föreslog också det tidigare. Får se hur det blir ;)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

K@llen och caze >> Tyvärr kan alla inte få precis som dom vill och oavsett om deras förslag är vettiga eller ej är de just bara det - förslag... ;)

I just detta fall är frågan hursomhelst akademisk just nu.

1. Det är utvecklingsstopp på nuvarande wF eftersom vi behöver de krafter vi kan uppbringa i utvecklargruppen till vB3-wF
  2. I den version av framsidan som mest troligt kommer att användas för vB3-wF till att börja med som det ser ut nu, är antalet "senaste trådar" som visas på framsidan fast inställt med ett och samma värde för alla. (dvs det nuvarande formuläret med val av antal är i nuläget inte längre med på framsidan)

Mer info om vB3-wF kommer under november - Hav tålamod!

Tack för återkommande snabba och proffsiga svar jarvklo. :)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

:birp

:bire

359 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
220 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
220 ms — ändringar (db)