webForumDet fria alternativet

Sökfunktionen efter indexeringen.

Om webForum

15 svar · 482 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

tänkte fråga fråga varför ni ändrade gränsen till 2 tecken i sökningen när man kunde använda 2 + ett jokertecken (*) innan ? :q Eller är det något mer jag har missat angående sökfunktionen?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Dom flesta medlemar fick inte med sig att joker var bra, därav ändringen(tror jag)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Om man söker på 'ul*' kan man få en massa träffar som inte är till någon nytta. Man kanske får träff på andra ord, som exempelvis 'ulla-britt'.

Så tror jag att det funkar i alla fall. ;)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

LeonL skrev:

Om man söker på 'ul*' kan man få en massa träffar som inte är till någon nytta. Man kanske får träff på andra ord, som exempelvis 'ulla-britt'.

Så tror jag att det funkar i alla fall. ;)

Det gör det.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Sen vet jag att det är fler gånger jag sökt på något som bara har 2 bokstäver och inget man kunde kringgå. Kommer inte på vad det var nu men jag visste vad topicen var och den hade huvudordet på 2 tecken.
Jag tycker det är bättre med 2.

Jo fast Jerpa, det M.Cheragi menar är att du hade kunnat söka på det ordet genom att använda jokertecknet. Om du ville söka på xy så skulle xy* ha hittat det ordet, även tidigare.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Men om jag ska söka på ett ord som bara har 2 bokstäver då?
Att jag bara kommer ihåg att ordet "dö" finns med, då kan jag ju inte söka på dö*

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jerpa skrev:

Att jag bara kommer ihåg att ordet "dö" finns med, då kan jag ju inte söka på dö*

Jo, det var det du kunde ;)

....

Red: Pga Rikards svar.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag sökte på 3D förut... det var struligt :)

Men 3D* hade sannolikt inte varit det.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Hur fungerade det förut då?

Hittade man 3D om man sökte på 3D* eller hittade man bara ord som var längre än 3D?

Om 3D ändå hittades måste det innebära att 3D* gjorde en fulltextsökning eftersom 3D inte indexerades. En sådan sökning skulle ha tagit flera minuter och kanske göra forumet helt oåtkomligt under tiden. Så var det väl ändå inte?!

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Sökfunktionen efter indexeringen.

M.Cheraghi skrev:

tänkte fråga fråga varför ni ändrade gränsen till 2 tecken i sökningen när man kunde använda 2 + ett jokertecken (*) innan ? :q Eller är det något mer jag har missat angående sökfunktionen?

Förut indexerades alla uttryck/ord på webForum som bestod av tre tecken eller mer. Uttrycket "3D" indexerades t.ex. inte. Däremot alla förekomster där uttrycket kombinerades med någonting annat såsom "3d-effekt", "3d-grafik" m.m. Att man förut fick träffresultat på "3D*" hängde således ihop med om det fanns andra 3d-ord på den sidan.

Sen helgens aktivitet indexeras alltså även ord med två bokstävers längd. Detta medför att sökresultatet nu även visar trådar där enbart uttrycket "3D" finns med. Nu kanske detta är lite svårt för er att se som bara har haft tillgång till ena lösningen i taget. Men de tester jag har gjort på just uttrycket "3D*" visar att man nu får 1106 svar jämfört med 573. (sökord "3d*", visa som inlägg, datumurval: webForums begynnelse - 15 maj 2004). Dessutom får man ett bättre urval om man nu söker efter 3D enbart.

Så ligger det till lite bildligt beskrivet. :)

frankof skrev:

Jerpa skrev:

Jo, det var det du kunde ;)

Nej. Du kunde hitta förekomsten av "dö." som fanns indexerat. Ordet "dö" fanns däremot inte. :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Svaret Accepteras!
Glömde helt och hållet bort tråden :r Tack remind via PM Rikard!

10-4

Eftersom det är en lista med saker vi försöker åtgärda så underlättar det att veta när frågorna är besvarade, därav piken. :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)