webForumDet fria alternativet

Flyttad tråd

Om webForum

13 svar · 399 visningar · startad av annesophie

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg
Frågan#1

Hej,

I min förvirring så skapade jag igår en tråd om Outlook-problem under OS & Programrelaterade forum > Program > Kontorsprogram.
Där hörde den uppenbarligen inte hemma - doh - så den flyttades.

Men...jag måste bara få fråga...

Visst är det så att om man skriver i den felaktigt placerade tråden så hamnar svaret rätt (i den "nya tråden" som moderator skapar), men det märkliga är ju att man fortfarande kan följa "den gamla" felaktigt placerade tråden också.
Tråden finns de facto på två ställen - är inte det lite onödigt?

Är det inte bättre (kanske inte administrativt möjligt dock) att man avslutar och låser den felaktigt placerade tråden men lägger en länk som säger "Här finns tråden nu?" så att man då istället fortsätter skriva på rätt plats.

Bara en tanke, men jag tycker att det är lite förvirrande.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det som ligger kvar är bara en "genväg" till din tråd, ungefär som en genväg i windows. :)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

annesophie skrev:

Tråden finns de facto på två ställen - är inte det lite onödigt?

Som Peter skriver så är det bara en genväg som ligger kvar i fel forum. Tråden finns alltså bara på ett ställe.

Ähum...jo det fattar jag med killar. :)
Vad jag syftade på var varför man inte bara tar bort den felplacerade tråden helt eller iallfall låser den.

På det här sättet lär man ju sig heller inte att lägga trådarna rätt. Nu kan jag ju skriva i vilken som...liksom. Så...so what om jag postar i fel avdelning nästa gång... Fattar ni vad jag syftar på? Trodde att man ville lära besökarna att posta rätt och detta tycker jag motsäger det lite.

Men men... Det är nog bra ändå. Det var mest en fundering. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Den felplacerade tråden flyttas, kvar lämnas en genväg som pekar dit tråden ligger för tillfället. Ingenting annat. Detta gör man antagligen för att folk inte ska bli förvirrade och tappa bort sina trådar i de fall de flyttas.

Att låsa trådar bara för att de blivit felplacerade känns heltokigt, då de allra flesta inte lägger sina trådar fel med flit.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det som sker i princip är ju att tråden hamnar på två ställen. Så egentligen flyttar man ju den inte, utan man kopierar den till ett annat ställe.

Ja, rent tekniskt vet jag hur det funkar, men utseendemässigt blir det ju en kopia.

muskot:

Igen...

Jag menade alltså att man låser tråden som ligger fel och hänvisar till tråden på sin rätta plats...vart det nu må vara. Inte bara låsa den och inget mer... Det var inte tänkt som ett straff för att man postat fel, mer som en markering att "tråden-ligger-fel-därför-låser-jag-den-här-men-nu-kan-du-skriva-i-den-när-den-ligger-på-sin-rätta-plats"...

:OO

Jaja....det spelar iiiiiiiiiiiiiinnnnnnnngen roll egentligen. Det var bara en tanke...en idé...en vilsen hjärncells ologiska logik...
Bara en tanke som sagt. Jag tycker fortfarande att det är ett märkligt upplägg, genväg eller ej - men det är jag det... :) Det går så bra på det här viset ändå.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

annesophie skrev:

Jag menade alltså att man låser tråden som ligger fel och hänvisar till tråden på sin rätta plats...

Men när tråden är flyttad finns det ju ingen tråd som ligger fel längre och således inte heller någon tråd att låsa?

Eller pratar vi förbi varandra fullständigt?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

I got it :i
annesophie vill att den som postar fel skall straffas för sin dumhet med att behöva leta efter sin tråd någonstans i forumet, alt. gräma sig över dumheten vid att ingen kan svara i en låst tråd, eller?

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Går det inte att ta bort den länken som ligger fel, så det inte finns något felaktigt någonsatns? :q

muskot skrev:

Eller pratar vi förbi varandra fullständigt?

Ja...:OO

Frankof: :bla

Vet ni vad - glöm alles jag har skrivit! Läs det inte. Försök inte förstå...jag orkar inte med er! ;)
Jag tror att jag kör med nån slags kvinnlig logik som ni absolut inte kan begripa...inget nytt där iofs... :OO

Se så...masa er iväg till nåt nördigt i webbrelaterade delen och missförstå någon annan! :)

RED/

filippo skrev:

Går det inte att ta bort den länken som ligger fel, så det inte finns något felaktigt någonsatns? :q

Jaaaaa, det är ju precis det jag menar!!! Flippo förstår mig! :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Saken är den att om genvägen inte finns i det forum som tråden först postades i så finns det inget som visar att tråden har blivit flyttad. Många av de som skapar en tråd gör det förhoppningsvis i tron att det sker i rätt forum och om deras tråd då helt plötsligt är borta så blir det troligtvis så att de skapar en ny tråd med samma innehåll. På så sätt får vi två trådar varav en fortfarande är felpostad. Genvägen som skapas är där enbart för att hjälpa trådskaparen (samt de som redan har hunnit se tråden innan den flyttas) att hitta till tråden efter flytten.
Jämför med att en person flyttar utan att anmäla till posten att han/hon har flyttat, då skulle brevbäraren få leta igenom halva stan för att hitta den nya adressen istället för att helt enkelt läsa på lappen som säger att den nya adressen är si och så.

Ha ha ha ok ok jag GER mig...pedagogiska klubben har talat! Fin liknelse! :birp

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

annesophie skrev:

Frankof: :bla

;) :L

296 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
157 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
156 ms — ändringar (db)