Mycket i den nya strukturen har blivit bättre, men en del har även blivit sämre.
Det är ur navigeringssynpunkt märkligt att Databasforumet hamnar under "OS & Programrelaterade forum". 99 procent (egen uppskattning) av alla databasfrågor som ställs är relaterade till någon form av webbapplikation. Därför blir det ett onödigt hoppande mellan dessa två forumavdelningar (OS och Webb). Däremot är indelningen mellan databasavdelningarna mycket bättre nu.
Likaså finner jag hopslagningen mellan språk och litteratur konstig. De har väl inte mer gemensamt än Windows och Linux. Två rena intressanta forum har blivit ett rörigt.
Forumet "Källkod" hade enligt mig passat mycket bättre under "Programmering" istället för "OS & Programrelaterat - Övrigt". Bra med även ett sådant forum, men tyvärr har det hamnat på en mindre intuativ plats.
I övrigt har ni lyckats mycket väl med den nya strukturen. :)
Det är ur navigeringssynpunkt märkligt att Databasforumet hamnar under "OS & Programrelaterade forum". 99 procent (egen uppskattning) av alla databasfrågor som ställs är relaterade till någon form av webbapplikation.
Men det beror ju på att det är så många som sysslar med just webbutveckling. Det finns ju absolut ingenting som säger att databashantering skulle vara starkare kopplat till webbutveckling än till annan systemutveckling.
Det är ur navigeringssynpunkt märkligt att Databasforumet hamnar under "OS & Programrelaterade forum". 99 procent (egen uppskattning) av alla databasfrågor som ställs är relaterade till någon form av webbapplikation.
Men det beror ju på att det är så många som sysslar med just webbutveckling. Det finns ju absolut ingenting som säger att databashantering skulle vara starkare kopplat till webbutveckling än till annan systemutveckling.
Det är ju det jag skriver: "ur navigeringssynpunkt". ;) Jag anser inte att databasforumet är felplacerat. Men med nuvarande aktivitetsfördelning kunde det fått bli kvar under webbrelaterat.
Och varför ligger inte kategorin "Webbserver" under webbrelaterat?
Skulle tro att man räknar Apache/IIS som ett program och att det därför passar bra under OS & Programrelaterat. Men jag håller med om att det är ett svårplacerat forum.
altack skrev:
Men diskussioner om språk hör väl också hemma där, och inte bara litteratur?
Och varför ligger inte kategorin "Webbserver" under webbrelaterat?
Skulle tro att man räknar Apache/IIS som ett program och att det därför passar bra under OS & Programrelaterat. Men jag håller med om att det är ett svårplacerat forum.
Svårplacerat? Nja, det hör väl mer till logik att placera det efter användningsområde än teknik.
För att ta ett annat exempel. Alla frågor om kameror i det omdöpta fotograferingsforumet borde i så fall placeras i Elektronik & High-techprylar. En digitalkamera (som förekommer i majoritet på forumet) är i allra högsta grad en elektronisk produkt.
Därmed tycker jag att webbservrar skall ligga under webbrelaterat.