Hmm...
Inget dumt förslag egentligen, men mina spontanta funderingar blir ändå ungefär såhär:
Citat visas som textblock (<blockquote> används rent tekniskt), dvs det man skriver efter hamnar hur man än gör under själva citatet...
Är det inte bättre att fundera på det där med ev. extra marginalutrymme under citat rent designmässigt (dvs med CSS) i samband med övergången till vB3 än att kodmässigt lägga till några extra radbrytningstecken som sedan antagligen hamnar direkt ner i databasen om inte användaren väljer att redigera bort dem ?
Hmm... Oavsett hur vi konfigurerar vB3 så blir det antagligen lite annorlunda i samband med det förhoppningsvis inte alltför avlägsna teknikskiftet från vB2 till vB3...
Jag föreslår att vi avvaktar med att ändra beteendet på redigeringsfältet tills folk har vant sig vid hur redigeringen i vB3 fungerar... Om Irritationsmomentet kvarstår då ;)
Alltså, när jag ska citera ett inlägg, så är min spontana reaktion att jag "måste" (Känns bättre :) ) placera markören i slutet av meddelandet och göra en radbrytning, innan jag börjar skriva.
Detta handlar alltså inte om marginalutrymme på den färdiga sidan. Detta handlar om bekvämlighet när man skriver inlägg.
Speciellt vid långa inlägg som man citerar så kan det kännas bättre att veta att man kan börja skriva direkt där markören är.
Edit: Ooops, tyckte att du skrev "dumt" istället för "inte dumt"... Hade egentligen inte behövts skriva detta inlägg! :x
Detta handlar om bekvämlighet när man skriver inlägg.
Ja, jo, iofs gör det väl det - iallafall delvis, för dina radbrytningar slår igenom på utseendet på den färdiga sidan också vare sig du är medveten om det eller ej... Så i mina ögon är det är inte en *rent* redigeringsteknisk fråga hur man än vänder på det ;)
exempel:
----
nitro2k01 skrev:
Detta handlar alltså inte om marginalutrymme på den färdiga sidan.
Ingen radbrytning efter
nitro2k01 skrev:
En radbrytning efter
nitro2k01 skrev:
Två radbrytningar efter
nitro2k01 skrev:
Tre radbrytningar efter
----
Ja - du får bilden av vad jag menar...
Med ditt förslag skulle vi alltså lägga in "dödutrymme" i visningen av posterna med automatik (försåvitt inte användaren manuellt tar bort en eller annan radbrytning) - en tanke iallafall jag inte direkt gillar...
Bättre IMHO som nu att ge användaren frihet vid redigeringen (för dem som nu är medvetna om hur radbrytningar påverkar inlägg villsäga ;) )...
För egen del ogillar jag dessa "onödiga" blankrader som blir följden av att folk lägger in egna blankrader efter citat när det ju inte behövs. (Detta för att om tillräckligt många citat står efter varandra så blir det märkbart mer att skrolla per sida.) Å andra sidan spelar inte en extra blankrad någon större roll.
(
2) För oss som (måste väl rimligen vara fler än jag?) regelbundet besöker flera olika vBulletin boards, känns det inte jättemysigt om blankraderna plötsligt plockas bort här. Då måste man ju hålla i huvudet vad som gäller var....
)
Jag tycker att det är betydligt mer störande att citering innebär [ citat] i poster som denna och [ quote] i PM... :OO
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e