webForumDet fria alternativet

Felaktig senaste post

Om webForum

14 svar · 437 visningar · startad av nitro2k01

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
Frågan#1

Har märkt att senaste post-knappen högst upp på huvudsidan inte skickar med ID till tråd/meddelande, utan bara "lastpost". Jag har märkt att detta i vissa fall verkar visa fel sida (Om man väntar för länge)

Inget prioriterat problem kanske, men väl så irriterande vid sina tillfällen.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det stämmer att threadid inte skickas med i URL:en, men det postid som skickas hör ju till en tråd och på så sätt "vet" wF vilken post som ska visas. Den senaste olästa postens ( För tillfället ) id är den som skickas med i URL:en. Väntar du för länge, dvs. att posten markeras som läst när du loggas ut - hamnar du ändå vid den post som var senast oläst, p.g.a. att frågesträngen till sidan blir statisk efter laddningen.

Kanske lite för luddigt förklarat, men jag hoppas att du förstår. :)

Det är inte så mycket att göra åt, tyvärr.

Det är ju inter tråd utan "rums"-id som skickas med (forumid).
Alternativet är att skicka threadid. Men som sagt... whatever, har bara blivit fel kanske 5 gånger under min tid på wF. Och dessutom upptäckte jag nu att cache-inställningarna var fel inställda, så det hjälpte nog till lite grann.

Hm, jag kanske missförstod ditt problem. Hamnar du inte ens i samma tråd?! Jag uppfattade det som att du hamnade i fel post när du klickade på länken. Förklara ett scenario så kanske jag förstår bättre. :)

Ok, här kommer en förklaring:
Jag skapade nu en testtråd: (Här), sedan refreshade jag snabbt huvudsidan. Pilen höger om "Diverse Forum" leder nu helt korrekt till denna tråd. Jag väntade ett par minuter utan att refresha och hamnade nån helt annanstans. Jag har fortfarande inte refreshat, så strax kommer denna gamla länk leda till detta inlägg.

Dessa tre länkar gör ju iofs vad man förväntar sig att de ska göra (Dynamiskt tar en till den absolut färskaste posten, eftersom det står senaste inlägg i rubriken), men samtidigt är det inte vad man förväntar sig (Eftersom den referar till en specifik post med hjälp av tid och användarnamn)

Detta är normalt inget stort problem, men när två personer lyckas posta två helt olika inlägg precis efter varandra kan det kännas lite skumt.

Aha, nu hänger jag med på vad du menar. Jag ska se om jag kan lösa problemet. Bra noterat! :)

Som sagt, sätt det inte högst på prioriteringslistan... Det händer ju ändå bara en gång av 50 eller nåt sånt.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är ingen felaktig senaste post utan snarare en felaktig uppfattning om vad funktionen ska åstadkomma. Det är så att säga gjort "by design".

Den hämtar inte senaste inlägg i trådar du senast skapat, utan de senaste tråden/inlägget som gjorts för tillfället. Om någon har postat ett inlägg efter att du uppdaterat sidan, kommer du att skickas till det nya inlägget. Därav förekommer varken tråd-ID eller inläggs-ID i frågesträngen.

Tekniska fördelar är

1. du hamnar alltid på senaste posten (som du uppenbarligen märkt ;))
  2. forumet behöver aldrig uppdatera med senaste post, och sparar därmed prestanda
Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det där är inga tekniska fördelar.

Att hamna på senaste posten är en funktion med både fördelar och nackdelar. Fördel: Funktionen går till det senaste inlägget. Nackdel: Informationen stämmer inte alltid överens med länken.

Ett enkelt sätt att fixa det är att skicka med rätt postid i länken istället för goto-länken som finns nu.

Marcus E skrev:

Nackdel: Informationen stämmer inte alltid överens med länken.

Det är fortfarande en tolkningsfråga. ;)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Nu tar vi ett djupt andetag och gillar läget tycker jag ;)

I framtiden (dvs när vi uppgraderat wF till att köra på vBulletin3) kommer detta inte att vara ett problem eftersom vBulletin3 länkar till senaste post med trådens ID bifogad...
På så sätt kommer man alltid till det sista meddelandet i den tråd som man råkar ha framme på förstasidan...

jarvklo skrev:

Nu tar vi ett djupt andetag och gillar läget tycker jag ;)

I framtiden (dvs när vi uppgraderat wF till att köra på vBulletin3) kommer detta inte att vara ett problem eftersom vBulletin3 länkar till senaste post med trådens ID bifogad...
På så sätt kommer man alltid till det sista meddelandet i den tråd som man råkar ha framme på förstasidan...

Nope, de gör det inte alls det. Det är "showthread.php?goto=lastpost&t=1141" som gäller. ;)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Nu är jag inte med på vad du klagar på Pace...

Precis sådär ser länkarna ut i standardmallarna i vB3.0.1... vilket innebär att länken till "senaste post" innehåller trådID... vilket gör att du alltid hamnar i samma tråd som du råkar ha framme på förstasidan oavsett om det postats inlägg i andra trådar senare - eller hur?

:bire

Ah, nu missuppfattade jag dig. Du har såklart rätt. ;)

Pace skrev:

Därav förekommer varken tråd-ID eller inläggs-ID i frågesträngen.

Det har jag ockå upptäckt. Det sa jag ju i min första post.

Pace skrev:

Tekniska fördelar är

1. du hamnar alltid på senaste posten (som du uppenbarligen märkt ;))
  2. forumet behöver aldrig uppdatera med senaste post, och sparar därmed prestanda

Det behöver den ju visst eftersom den ändå uppdaterar skriver ut tid och medlem som skapat posten för varje gång framsidan laddas.

Onödig diskussion, men ändå.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)