webForumDet fria alternativet

Ändra session expiry för wF?

Om webForum

15 svar · 502 visningar · startad av nitro2k01

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
Frågan#1

Finns det någon inställning för hur länge en inloggad session på wF gäller? För mig verkar kakan expirera redan efter c:a 10 min (?)
Och jag vill inte använda automatisk inloggning eftersom jag ofta sitter vid skoldatorer.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Ja det finns en inställning.

Allt kan ju diskuteras med avseende på för- och nackdelar, men om du glömmer att logga ut på en publik terminal - är inte 10 minuter ganska rimligt kort tid då, för din säkerhets skull ;) ?

/red Har du ett konkret förslag på hur lång expiry du vill ha ?

/red2 - Om du kommer ihåg att trycka på "logga ut" så slipper du problem även om du har "kom ihåg mig" ikryssad - eftersom "logga ut" medför radering av kakorna ;)

Var finns inställningen? Jag kan inte hitta den... :OO
Som jag har förstått det så lagras inloggningen som en sessions-cookie som tas bort när man avslutar webbläsaren, medan auto-inloggning lagras på datorn. Och man måste logga in/ut på skolan, pch då stängs ju alla program ner.

20-30 min kanske?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Den inställningen går inte ( För tillfället, möjligtvis att det går att göra en egen funktion ) att göra specifik för en användare, därför finns den inte med under dina inställningar i kontrollpanelen. Det är en inställning för PHP, och gäller i så fall alla användare/medlemmar. Den uppsatta tiden som valts passade wF's behov, möjligvis att behoven har ändrats och att en ändring ska göras? Det är tveksamt om det är nödvändigt dock.

Den ligger inte per användare - Ledsen om jag var oklar :r

Logga ut hela datorn behöver du inte göra... Bara från wF ;)

Titta längst upp till vänster på nästan vilken sida som helst - Funktionen "logga ut" som finns där raderar din "kom ihåg mig"-cookie från wF så att du måste logga in igen när du återkommer till datorn ;)

Jag tror inte riktigt att du förstår problemet.

Auto-inloggning: Funkar bra men finns kvar till nästa användare (Om man glömmer logga ut från wF)
Icke auto-inloggning: Eftersom jag alltid loggar ut från skolans dator så töms session-cookies, så detta läge är helt säkert, MEN session-cookien varar inte tillräckligt länge.

Jodå - Det är glasklart!

nitro2k01 skrev:

Och man måste logga in/ut på skolan, pch då stängs ju alla program ner.

Det är det där sista jag inte är med på hur du menar ;)

Skämtar du eller? Jag menar att när man loggar ut från nätverket på skolan så stängs alla program.

Men tillbaka till frågan: Finns det nån chans att sessions-tiden kan förlängas?

Skämtar du eller? Jag menar att när man loggar ut från nätverket på skolan så stängs alla program.

Du missförstår. jarvklo syftar på att logga ut från forumet.

Auto-inloggning: Funkar bra men finns kvar till nästa användare (Om man glömmer logga ut från wF)
Icke auto-inloggning: Eftersom jag alltid loggar ut från skolans dator så töms session-cookies, så detta läge är helt säkert, MEN session-cookien varar inte tillräckligt länge.

Det är just det. Vill du inte använda autoinloggning ( Med chansen att glömma att logga ut ), så är det upp till ledningsgruppen att avgöra om sessionstiden ska förlängas. Som jag sa tidigare täckte den nuvarande inställningen de behov som varit, men kanske är dags att ändra om fler har det här problemet. Jag ska föra vidare frågan till dem och återkommer med ett svar så snart jag kan.

*suck* dessa ömsesidiga missförstånd - men whatever, sån't händer så nog snackat om det :bire

Tillbaka till frågan som sagt:
Jag tar upp ditt förslag om förlängning av sessionstiden till "20-30 minuter kanske" vid nästa möte i wF:s ledningsgrupp (som sammanträder nästa gång i pingsthelgen).
Besked kommer efter det.

PEACE :birp

Men! Tänk på att en förlängning av sessionstiden ändå kan slå tillbaka mot dig... Glömmer du ändå att logga ut från wF, och nästa person kommer bara någon minut efter dig, sitter han ändå där inloggad som Dig. Problemet kvarstår alltså, men i mindre utsträckning.

SPiN skrev:

Men! Tänk på att en förlängning av sessionstiden ändå kan slå tillbaka mot dig... Glömmer du ändå att logga ut från wF, och nästa person kommer bara någon minut efter dig, sitter han ändå där inloggad som Dig. Problemet kvarstår alltså, men i mindre utsträckning.

Det är ju precis det som jag har försökt förklara om och om igen. På min skolas datorer ska man alltid logga ut från nätverket (Vilket jag är noga med att göra) och då töms ju sessions-cookies i och med att IE stängs. Alltså finns inte den risken just här.

F.ö. vad är expiry-tiden nu?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Men om du loggar ut från nätverket och nästa elev loggar in, inte får väl han tillgång till dina cookies då?

Peeer skrev:

Men om du loggar ut från nätverket och nästa elev loggar in, inte får väl han tillgång till dina cookies då?

Jo av någon anledning... (Förutom som sagt session självklart...)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det var ju lite dumt, men eftersom du är så noga med att logga ut från nätverket så kan du väl vara lika noga med att logga ut från wF (och köra med automatisk inloggning). Risken är ju då att du glömmer att logga ut, men du får väl se till att du inte gör det helt enkelt.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ledningsgruppen bedömer det inte som nödvändigt att ändra session expiry-värdet. Valet står mellan säkerhet och smidighet och den befintliga lösningen anses tillräckligt acceptabel ur båda perspektiven.

Tråden markeras som löst för att få bort den från listan över "öppna ärenden". Om du som trådförfattare inte är nöjd med svaret får du självklart återöppna ärendet igen genom att klicka på "Acceptera ej som slutgiltigt svar".

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)