webForumDet fria alternativet

Ny forumstruktur (medlemmarnas åsikter)

Om webForum

38 svar · 3 228 visningar · startad av Web-Tor · sida 2 av 2

Frågan, av Web-Tor

Som en del av arbetet med att ta fram en ny forumstruktur har nu tillfället att bidra med åsikter, kommit till webForums medlemmar. Denna sammanställning består av tre delar: • Saker som ledningsgruppen är överens om. Dessa punkter är numrerade från 1 till 15 och markerade med röd text. • Tankar och idéer där ledningsgruppen inte är helt överens och som behöver mer bearbetning. Dessa punkter

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag heter inte MarcusE ( ;)) men jag hakar på Web-Tors fråga ändå:

[b]Källkod[/b]
   -  .NET
   -  C
   -  C++
   -  JAVA
   -  Fönsterprogram
            -  Windows
            -  Övrigt
   -  Övriga

Alternativt slå ihop C & C++, fast det är ganska stor skillnad i hur språken används så risken finns att det blir förvirrande.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Liten utbyggnad av PeWs variant :)

Källkod
   +  .NET
            -  VB.NET
            -  C#
            -  Övrigt
   -  C
   -  C++
   -  JAVA
   +  Fönsterprogram
            -  Windows
            -  Övrigt
   -  Övriga
Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

PeW skrev:

Jag heter inte MarcusE ( ;)) men jag hakar på Web-Tors fråga ändå:

[b]Källkod[/b]
   -  .NET
   -  C
   -  C++
   -  JAVA
   -  Fönsterprogram
            -  Windows
            -  Övrigt
   -  Övriga

Alternativt slå ihop C & C++, fast det är ganska stor skillnad i hur språken används så risken finns att det blir förvirrande.

Tycker det låter som en vettig idé!! :bire

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ska "Källkod" vara en helt ny avdelning på samma nivå som "Webbrelaterade forum", "OS & Programrelaterade forum" och "Diverse forum"?

Det kan väl heta vad som helst, så länge det syftar på vad det är - programkod. Script är ju källkod det med... Det är kanske inte i första hand ett programarkiv med helt färdiga och körbara program som behövs, utan just exempel på det algoritmiska, dvs källkod :)

Web-Tor skrev:

Ska "Källkod" vara en helt ny avdelning på samma nivå som "Webbrelaterade forum", "OS & Programrelaterade forum" och "Diverse forum"?

Så menar ivf jag :)

Alternativt att man slår ihop scriptkodsforumet med ovan nämnda förslag och s.a skapar ett nytt "källkodsforum" som innefattar allt och inte bara webbrelaterade källkoder.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

PeW skrev:

Alternativt att man slår ihop scriptkodsforumet med ovan nämnda förslag och s.a skapar ett nytt "källkodsforum" som innefattar allt och inte bara webbrelaterade källkoder.

Det är väl ingen bra idé med tanke på den stora uppdelningen i Webbrelaterat resp OS- & Programrelaterat? :q

Då är det väl i så fall bättre att ha skripten kvar under Webbrelaterat och ha källkod under OS- & Programrelaterat.

Men... jag trodde vitsen med den nya strukturen var att det skulle bli färre avdelningar med tydligare gränser... ? :q

aasah >>

Det är bara ett ytterligare förslag ifall det första förslaget verkar för 'bökigt'. I min mening är det ingen skillnad mellan scriptkod och c-kod, vad det gäller publicering av den. All scriptkod är inte heller endast webbrelaterat... men som sagt så är detta bara ett förslag (ursprungligen från Marcus E), som jag spann vidare på eftersom jag gillar tanken.

För de som söker kod, vad det än må vara - kan det vara praktiskt med allt på samma ställe och det måste inte ligga under just webbrelaterat, bara för att det där råkar finnas många script som är gjorda för webben :)

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Det finns många forum som kan ligga under både webbdelen och programdelen. Därför gillar jag inte den uppdelningen alls.

Webbsidor kan skrivas i C++ (programdelen) och databaser kan användas i program (webbdelen). Det finns många mer exempel.

Helst vill jag ha en betydligt mer komplicerad uppdelning i Usenet-stil där allting är ordnat i en enorm hierarki. De forum man är intresserade av lägger man i en egen lista och använder den istället.

Eller det är nog bättre om alla går över till Usenet istället. ;)

--

Källkodsforum kan man lägga som ett underforum till det språk koden är för.

Hur menar du? Skulle t.ex. sökvägen till C++ kod vara:

webForum > OS & Programrelaterade forum > Programmering > C++  > Källkod
Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Precis. Då kan man lätt hoppa mellan forumet för språket och forumet fär koderna.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Det låter faktiskt mycket bra att ha det så.
Skulle bli mycket bättre att hitta.

Bra idé :)

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Varför ska dataspel ha alla dessa underkategorier? Vore det inte bättre att lägga enbart en forumkategori som heter kort och gott dator- och videospel som ligger under Hobby & Intressen. Aktiviteten i dessa underforum är så pass liten plus att det väldigt ofta blir missförstånd om vart inläggen ska vara, felpostningar.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Web-Tor skrev:

... sökvägen till C++ kod vara:

webForum > OS & Programrelaterade forum > Programmering > C++  > Källkod

Låter vettigt tycker jag.

Precis. Då kan man lätt hoppa mellan forumet för språket och forumet fär koderna.

Det skulle bli en stor förändring eftersom det skulle bli en helt ny nivå.
Än så länge har vi haft tre nivåer (Avdelning > Underavdelning > Forum)
Ditt förslag skulle innebära fyra nivåer (Avdelning > Underavdelning > Forum > Forum)

Vet faktiskt inte hur man skulle lösa det tekniskt sett.

Hur som helst - förslaget är noterat.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

vBulletin har den funktionaliteten, även en avdelning är ett forum ( det finns däremot administrativa inställningar som man kan ställa in att man får posta trådar i avdelningar ). Så du behöver inte fundera på hur man ska lösa det tekniskt sett. ;)

Tack för alla åsikter!
Vi kommer nu att gå igenom alla förslag som kommit in och presentera dessa för ledningsgruppen vid nästa möte.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)