Tips & förslag har nu slagits samman med webForums funktioner. Vårt beslut att separera forumen var kanske inte helt lyckat samtidigt som vi nådde ett av de viktigare målen med förändringen - att tydliggöra att forumet aldrig kan vara någon önskebrunn.
I och med att uppgiftsforumen numera är publika tror vi att informationsflödet och förslagsflödet blir enklare att hantera.
Ser någon i ledningsgruppen en intressant idé så kommer tråden att flyttas till lämpligt uppgiftsforum. Förslagslämnare och berörda personer kommer att kunna fortsätta dialogen i tråden medan övriga kommer att hänvisas till e-post.
Buggrapporter skickas även i fortsättningen direkt till dev@webforum.nu. Förslag tar vi även i fortsättningen helst emot via e-brev till ledning@webforum.nu om än vi (hela ledningsgruppen) kommer att försöka besvara förslag även i detta forum.
Frågor, funderingar och/eller önskas förtydliganden?
Tråden är öppen. :)
Det är på tiden att ni tagit ert förnuft till fånga och lämnat över bollen för allmän diskussion. Det drivs ju av frivilliga medlemmar så det är väl inte mer än rätt att även medlemmar ska kunna komma med förslag, kritik och vad som nu önskas.
Buggar bör däremot skickas via e-post, av säkerhetsskäl.
Rikard skrev:
Förslagslämnare och berörda personer kommer att kunna fortsätta dialogen i tråden medan övriga kommer att hänvisas till e-post.
Tycker dock att "berörda personer" kan innefatta hela publika forumet.
Rikard skrev:
Vårt beslut att separera forumen var kanske inte helt lyckat samtidigt som vi har nådde ett av de viktigare målen med förändringen - att tydliggöra att forumet aldrig kan vara någon önskebrunn.
Det är ingen som har påstått att det varit en önskebrunn eller agerat som att det skulle varit någon. Jag (som känner mig träffad - fast på ett felaktigt sätt) har alltid krävt ett svar på de förslag jag lämnat.
Svar = "Tack, vi ska utvärdera det."
Svar != "Det ska genast ske!".
Jag har aldrig krävt att få i stånd en önskan jag har haft. Däremot en öppen dialog, vilket jag hoppas ni nu inser är det enda vettiga alternativet. Jag har påpekat detta hundratals gånger, men jag känner att det behövs återigen.
Att komma med förslag har alltid varit möjligt. Erfarenheten talar dock sitt tydliga språk: förslag som kommer via e-post är allt som oftast mer genomtänkta.
I nuläget avser vi låta "berörda personer" vara just "berörda personer". Vill man som tredje person komma med synpunkter på ett förslag går det alldeles utmärkt att kontakta förslagsgivaren eller berörda funktionärer via e-post. På så sätt hoppas vi nå en konstruktiv diskussion och tillika nå en lösning snabbare än om alla ska vara med och tycka till publikt in i minsta detalj. :)
Det var tråkigt att se att du kände dig träffad. Önskebrunnsproblematiken hängde dock snarare ihop med mängden förslag som inkom från alla bidragande medlemmar än någon enskild person. Många bäckar små...
Här måste vi ta ansvar för våra resurser.
Om t.ex. utvecklarna känns att de överröses med förslag och idéer finns det en uppenbar risk att man som utvecklare vill fixa allt. Den viljan - att fixa allt - är det som kan bli för mycket och i sin tur leda till att utvecklaren hoppar av. Det vill vi om möjligt förhindra med förebyggande åtgärder.
Av det skälet ser vi även i fortsättningen att förslag helst inkommer via e-post.
Om t.ex. utvecklarna känns att de överröses med förslag och idéer finns det en uppenbar risk att man som utvecklare vill fixa allt. Den viljan - att fixa allt - är det som kan bli för mycket och i sin tur leda till att utvecklaren hoppar av. Det vill vi om möjligt förhindra med förebyggande åtgärder.
Av det skälet ser vi även i fortsättningen att förslag helst inkommer via e-post.
Det är ju inte resultatet av dålig insamling av förslag, utan snarare dålig bearbetning av förslagen. Givetvis bör man sålla, men det gör man inte genom att hänvisa folk till e-post. Ni byter bara till ett medium som inte stödjer debatt mellan flera människor, vilket eliminerar era så kallade problem.
Det är fortfarande ett faktum att minst 99 % av alla inkomna förslag till ett forum (generellt sett) är irrelevanta och kanske meningslösa. Men det hindrar ju inte andra från att utveckla idén, det är ju trots allt det som är huvudstyrkan med ett forum. Att kalla det "önskebrunn" tyder ju på att ni väljer att inte se den potential ett forum och dess invånare har.
Att ni får in fler "seriösare" förslag via e-post tyder på att det inte är någon som orkar skicka iväg förslag (jag har redan tröttnat) och det finns inget att säga till om (i utvecklande syfte).
Jag har skämtsamt sagt ett par gånger: -"Att rikta ett webbaserat forum till en IT-publik är förmodligen en av de mest korkade saker man kan göra. Detta eftersom IT-folk har en hög kompetens, kunskap och erfarenhet vad gäller vad som går att göra."
Av det skälet är jag övertygad om att det är betydligt svårare att bemöta IT-publikens önskade förändringar, som är mångfaldigt fler, än medlemmarnas önskemål på t.ex. ett forum inriktat mot släktforskning.
Vi har ställt oss följande två frågor:
Ska vi sikta på egen utveckling eller ska vi följa Jelsoft Enterprise utveckling av vBulletin?
Är det viktigt för webForum att kontinuerligt utveckla nya funktioner?
Vi har gjort bedömningen att den primära utvecklingen av forumplattformen ska ske hos Jelsoft Enterprise och att vår egen utveckling av forumet ska begränsas till buggfixar och ett fåtal funktionsförändringar.
Detta eftersom egenutvecklade lösningar kraftigt försvårar en uppgradering när en ny version av vBulletin släpps.
Att släppa en utvecklingsdiskussion helt fritt leder till, enligt våra tidigare efarenheter, fler förväntningar som vi i ett fåtal fall kan uppfylla, medlemmar som blir besvikna för att deras förväntning inte blev uppfylld och slutligen ett ökat missnöje. Det sistnämnda är helt klart dåligt för forumet.
Det är som synes ett medvetet val från vår sida att begränsa fria utvecklingsdiskussioner. Ett val som har många olika skäl till grund varav ytterligare några har redovisats nu. :)
Om man som vanlig medlem har möjlighet att ställa frågor om forumet utan att få ett "eposta" i huvudet så känner man sig betydligt mer välkommen. Det är ett enkelt faktum.
Det största problemet med den lösning vi haft de senaste månaderna har jag upplevt som att ett inskickat mail inte fick svar. Jag kan i och för sig förstå att ni kanske fick så många mail att det inte var praktiskt att svara på alla. Men samtidigt... om man uppmanas att skicka in saker och inte får nån respons alls, så känns det som att skicka det till ett svart hål.
Dessutom borde, rimligen, ett stort antal personer upptäcka samma buggar varför ni borde få ännu fler brev varav alla utom det första är onödiga? :q
Jag tror emellertid också att den öppna info delen öppnar kommunikationen på ett positivt sätt. Det blir uppenbart för oss alla att ledningen faktiskt gör något. INTE avsett som förtäckt kritik eller någon åsikt vars motsats jag stått bakom, men det finns ju andra...
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e