En god vän till mig berättade att han kände en som för 10 år sedan tog lumpen som systemprogrammerare. Har lite frågor om någon vet något om detta:
1. Är det lätt att komma in? Vad finns det för olika inriktningar?
2. Vilken gymnasiematte behöver man?
Jag har MVG i Matte A, Matte B och håller på med Matte C där jag hittills haft alla rätt (!) på de 4 prov vi haft. Vidare har jag stor erfarenhet av HTML, ASP, SQL och halvbra erfarenhet av VB och C++.
Jag tror knappast att det finns speciellt stora behov av värnpliktiga "programmerare". Försvarets mjukvara för datasystemen, ISMARK m.m. görs av civilanställda konsulter. Fast det är klart, det finns väl kanske någon obskyr tjänst någonstans, men då krävs det antagligen mycket goda mattekunskaper och riktigt god vana att programmera för NT4.
Jag fick det erbjudandet hos inskrivningsförrättaren, och jag hade inte de bästa betygen i Matte och inte heller kunder jag programmera för NT4. Det här var alltså snart 3 år sedan... Usch vad tiden går fort märkte jag nu. *gammal*
Att bli utbildad riktig programmerare hade varit riktigt kul.
Jag blev ingen "riktig nätverkstekniker" efter 300 dagar, så jag tror nog inte att du blir någon "riktig programmerare". Läs på högskola istället om du söker utbildning.
Kristianstad skrev:
Vilka programmeringsspråk förresten?
C och Assembler om jag får gissa fritt...
SPiN skrev:
Jag fick det erbjudandet hos inskrivningsförrättaren, och jag hade inte de bästa betygen i Matte och inte heller kunder jag programmera för NT4.
Självklart, det räcker med att man t.ex. har läst Naturvetenskapligt eller Tekniskt på gymnasiet för att bli erbjuden tjänsten, men sen ska man kunna snappa upp det man är tvingad att lära sig också, och då kommer matte och NT4-kunskaperna väldigt väl till pass.