webForumDet fria alternativet

Har problem med polisen, Hjäälp!

Juridik

108 svar · 6 128 visningar · startad av Maxxe · sida 4 av 6

Frågan, av Maxxe

Det är så att jag tog en runda med min moppe (fyller 15 om 1 månad och 9 dagar) Men då kom det en (\\\\\\\\ snubbe) som jag haft lite tjabb med. Nu säger han att han har polisanmält mig för olovlig körning och att han filmade mig. Så nu har jag nårra frågor?. Är det lagligt att filma nån utan att dom vet om det? Och får han använda det som bevis? Och finns det nån "internet lagbok"?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Tack, Maxxe. :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Lägg av nu. Många av er beter er likvärdigt med Maxxe, även fast det kan skilja många år mellan er. Det är för fan pinsamt, många på wF är experter på det här och jag skäms över att vara medlem vid vissa tillfällen. Värdelöst, ni borde skämmas.

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Du bör självklart stå för det du gjort, men efterssom att jag själv vet hur det där känns, så skall jag förklara hur du kan göra för att komma undan...

NEKA!!!
-Nej det är inte jag på filmen.
-När och var är filmen inspelad? ....Nej då va inte jag där, då va jag nån helt annan stans.

-Jag får inte äns köra min moppe för mina föräldrar och jag skulle aldrig utmana deras vilja i det här sammanhanget för då kommer jag inte få köra min moppe för dem när jag väl fyllt 15...

osv osv... men självklart så bör du ju ta ditt ansvar ;)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Hahaha... det enda som saknas här är en Kebabtalkrik så man kan sitta och äta slänga ett getöga på tråden och följa dess utveckling! Det finns ett ordspråk som lyder "Så man bäddar får man ligga" Du bröt mot en lag och körde olovligt och får därav ta konsekvenserna, även om jag tror som OveRRidE att polisen har viktigare saker för sig än nån omogen fjortis som fick adrenalinkick av att köra olovligt en gång på en bonntrimmad ciao!

1. Ja du får väl i stort sett filma vad som hellst så länge du inte kränker någons privatliv, eller filmar på platser där det är skyltat att du inte får filma, varför ananrs finns videokameran? och eftersom du begick en brottslig handling har han nog inte kränkt dig på något sätt!

2. Han kan inte göra så mycket med filmen än att lämna det till polisen så får polisen använda det som bevismaterial om de anser att fallet är värt att tas upp och om det finns resurser och att det tydligt på filmen framgår att du sitter bakom styret, med största sannolikhet så syns bara en moppe och en fjortis och inte så mkt mer!

3. Jajjamensan visst finns internetbaserad lagbok! Jag hänvisar till http://www.google.com

4. ja du kan juhe alltid dra en vals om att du hörde röster i ditt huve som fick dig att sätta dig på mopeden (Det verkar vara populärt nuförtiden) Sen får du genomgå en rättpsykiatrisk undersökning.. Ett väldigt bra tips om jag ska vara ärlig ;)

5. du är 14år du är inte straffmyndig, det värsta som kan hända dig är att du får besöka ett kontor med din mamma där en kvinna/man sitter i finkläder och ni pratar om hur du har det, hur du mår och allmänt bra frågor :e

PS: Jag tycker endå du ska dra valsen om att du hör röster, enligt källor ska det vara den bästa valsen att dra!

M.Cheraghi skrev:

PS: Jag tycker endå du ska dra valsen om att du hör röster, enligt källor ska det vara den bästa valsen att dra!

citarar jim carrey: Word to u mamma! :birp

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Jag funderade på en sak Maxxe...

Vad säger dina föräldrar om saken?

Jag menar; tycker dom att det är ok att du kör din moppe (om så än för en testrunda) och är dom villiga att betala priset om något skulle hända? För priset skulle ju kunna bli ganska högt, och då pratar jag inte om att polisen får syn på dig.
Sedan är jag ju nyfiken på hur dom ser på en eventuell polisanmälan - för dom vet väl om vad grannen har sagt? Om inte så är det nog en bra ide att du berättar, för föräldrar tycks föredra att höra om sådant direkt från sina barn istället för från polisen... Bara ett tips i all välmening liksom.

finns det nån här som inte kört moppe olagligt? :P

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

mikul skrev:

finns det nån här som inte kört moppe olagligt?

Ja, jag har varken kört moppe eller bil olagligt. Verkar liksom dumt. Kalla mig moralkärring, men jag brukar hävda att lagar finns av en anledning. Men men....

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Nä knappast, men det var inte så intressant att be om sympatier när det gick skit heller ;)

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

SPiN skrev:

Lägg av nu. Många av er beter er likvärdigt med Maxxe, även fast det kan skilja många år mellan er. Det är för fan pinsamt, många på wF är experter på det här och jag skäms över att vara medlem vid vissa tillfällen. Värdelöst, ni borde skämmas.

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

mikul skrev:

*räcker upp handen* Jag! Är för feg (smart?) för att göra nåt olagligt :p

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Det var en tid då alla, då menar jag ALLA förutom jag snattade i min klass, alltså då var det små godis... jag gjorde inte de och drabbades inte av lilla snälla polisen som mina kära klasskamrater gjorde, sen har jag aldrig kört moppe eller något sådant, passar inte mig... cyckel är det som gäller.

Mopeder är för lata människor. :e

Det mest olagligaste jag gjort är nog att ladda hem saker från nätet om det nu ska räknas :l §e

det räcker ju med 3 meter utan hjälm så är det olagligt... Tror faktiskt en hel del folk har kört mer eller mindre olagligt nån gång ;)

Annsophie: Självklart, lagar skall följas.. däremot finns det lagar som är mindre smarta o genomtänkta(i detta fallet är det inte en sådan.).. Det finns även en del lagar som ingen vet finns eller bryr sig om.

t.ex. hur många sökte tillstånd för att raketerna ni förmodligen smällde av på nyårsafton? ...nä jag tänkte väll det :moose

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Dryden skrev:

- Bra lögn? "Jag är smart" bör väl räcka.

Lite kul var den. ;)

Först och främst är jag tveksam om trådskaparen verkligen menar allvar med den här tråden.
Å ena sidan kan han sitta riktigt nervös hemma nu, nyligen blivit hotad att han ska polisanmälas för något som han tydligen gjort. Men att skriva om de på wF det första man gör? (med knappt 20 inlägg i bagaget, knappt torr bakom öronen i wF-mått ;) )
Du får ursäkta mig om jag har fel.

Men om jag plockar fram min naiva/förtroende sida så skulle mina råd bli.
Ljug absolut inte för polisen!
Säg som det var. Att du bara testade den en gång och det ska inte hända igen förrän du får köra, om 2 månader eller vad det var.

Du är inte den första ungdomen som försökt sig på att dra en historia för polisen och jag kan lova dig att de märker ganska snabbt när någon är oärlig.

Var en man och ta ansvar för dina handlingar!

Om inte det går:
Försök var en man och ta ansvar för dina handlingar!

ljuga för polisen kan man göra, men inte i rätten...det är olagligt! :OO :e

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

Re: Re: Har problem med polisen, Hjäälp!

bewern skrev:

Då ska vi svara på dina frågor.

Maxxe skrev:

Är det lagligt att filma nån utan att dom vet om det?

Svar: JA

Är du verkligen säker på detta? tror du har fel. så länge den som filmar är på allmän mark tror jag det är hel ok.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

mikul skrev:

finns det nån här som inte kört moppe olagligt?

Precis. Har visserligen aldrig haft moped, men jag ser då inget större fel att ta en provrunda om man är så gott som femton år. Själv provade jag att köra bil innan jag fyllt 16. Dock körde jag i sällskap med min pappa på en stor asfalterad plan utan trafik. Tycker det vore vansinne om polisen lade tid på petitessbrott som dessa.

mikul skrev:

ljuga för polisen kan man göra, men inte i rätten...det är olagligt!

Så vitt jag vet får den åtalade ljuga hur mycket han eller hon villl, även i rätten.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

mikul skrev:

Jag har faktiskt bara kört moppe olagligt. :) Jag prövade en gång när jag var ca 11-12. När jag nådde 15 var jag inte tillräckligt intresserad av att köra moppe, så det blev aldrig av att jag körde lagligt. Nu ska det tilläggas att den där gången var ute på landet med knappt någon trafik alls, så det var nog inte fullt så farligt som det skulle kunna vara.

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

muskot skrev:

Så vitt jag vet får den åtalade ljuga hur mycket han eller hon villl, även i rätten.

rixlex.riksdagen.se skrev:

"15 Kap. Om mened, falskt åtal och annan osann utsaga

1 § Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger
sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om
brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst två och högst
åtta
år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas,
om det skett med uppsåt att oskyldig skulle fällas till ansvar för
allvarligt brott eller eljest synnerlig skada tillfogas annan.
Lag (1975:1292)."

åsså står det lite till...
Så ljuga i domstol är brottsligt.
/Red Jag menar om man är under ed. Om man inte vill vara under ed kommer ingen att tro på vad du säger, så...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Fast det där gäller väl endast edsvurna vittnen, inte den som står åtalad?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)