webForumDet fria alternativet

Hur funkar det med alkohol och danmark?

Småprat

7 svar · 349 visningar · startad av webtomten

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg
Frågan#1

Alltså säg att man åker mellan Tyskland-Danmark-Sverige med bil.

Får man verkligen ha med sig hela ransonen mellan Tyskland och Danmark som man hade fått om man åkte Tyskland-sverige direkt?

Den ovanstående resan gäller med bil om ni undrar.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Åk förbi Danmark...det är inte särskilt långt att fara till Tyskland (puttgarden)....Rätt igenon Danmark och sedan är du där på ca en timme.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Som jag har uppfattat det så får du frakta den tyska ransonen genom Danmark vidare till Sverige. Tror att det tillståndet kom för inte särskilt längesedan heller.

Jo det har jag tänkt. Men hur fungerar det med ransonerna m.m.
För det är väl ett halvårsedan eller nått jag läste om att svenskar kunde bli lurade på 600:- / flaska som dom hade över ransonen när man mellan landade i Danmark för det bröt mot deras lagar eller vad det nu var.

Det är detta jag vill veta om jag kan ta med mig hela min ranson utan att behöva betala böter? m.m.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

webtomten skrev:

Det är detta jag vill veta om jag kan ta med mig hela min ranson utan att behöva betala böter? m.m.

jupp...det kan du.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

OBS! Fr o m 2/7 2003 har du som reser via Danmark till Sverige rätt att ta med dig sprit och tobak för eget bruk enligt den svenska resanderansonen. Detta gäller om man är på genomresa och kan bevisa detta genom att visa t.ex färjebiljett Helsingör-Helsingborg. Även om man gör ett kort uppehåll i Danmark anses man vara på genomresa.

Källa: http://www.scandlines.se/SEFront/Front_SE

Tack för alla svar precis vad jag ville veta ;)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Dessutom har Danmark exakt samma "gränser" som Sverige har efter den 1/1-04 så det är absolut ingen fara ens att ta in det dit heller.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)