Eftersom jag endast hittade IT-Juridik så visste jag inte vart jag skulle posta inlägget! Så om det ligger fel så ber jag om ursäkt och tackar vederbörande moderator (basse) för flytten!
Men hur som hellst, tänkte jag fråga om det är olagligt att ta med sig som en liten träställning och playwood skivor och bygga en trävägg på plattan i stockholm! För att sedan lägga en presänning under och måla på den lilla trävägg man har byggt upp! Sedan när man är klar riva väggen, och packa ihop allt och lämna platsen utan något spår efter sig!
Antar att detta skulle väcka uppmärksamhet, och att man skulle bli bortkörd från platsen? eller har jag fel?
Någon som vet vad som skulle kunna hända om man nu får för sig att "Demonstrera" mot alla nedslag mot lagliga Graffitiväggar!
Så att man vet vad som väntar en om man ger sig in på detta!
Kan tänka mig att det kan vara lite förargelseväckande om man står och målar "Legalize Art" på en plywoodskiva, alltid nån som komemr ta illa upp! Men vilka brott gör man sig skyldig till? vad är straffet för detta? måste man söka tillstånd för att hålla en demonstration?
Endast seriösa svar tack, då jag är seriös med tråden (även om den ligger i Cafét)
Jag antar att du måste ha markägarens tillåtelse i detta fall. Konst som konst. Det är ju faktist tillåtet att sätta upp ett stafli och måla av en byggnad eller dylikt. Vilken teknik man använder och hur abstrakt porträttet blir är ju en annan diskussion. Prova så får vi se vad som händer :)
Jag antar att du måste ha markägarens tillåtelse i detta fall. Konst som konst. Det är ju faktist tillåtet att sätta upp ett stafli och måla av en byggnad eller dylikt. Vilken teknik man använder och hur abstrakt porträttet blir är ju en annan diskussion. Prova så får vi se vad som händer :)
Okej. Antar att det blir nedslag direkt så fort ordet "Graffiti" kommer upp :) Och vill helst inte prova utan att veta vad som väntar mig! Inte jag som ska måla men jag ska vara med "Arrangemanget" och ska forska lite i vad man får och inte får och vad som väntar oss som är inblandade!
1. Vad kommer att hända om du gör det?
2. Skulle det hända om du bara annvände ett staffli och tecknade av en byggnad med blyerts?
Att måla graffiti och att "bara måla" är ju i princip samma sak. Så så länge du inte skräpar ner och spiller färg så ska det väl inte vara något problem tycker jag.
Hmm, ta med en kompis som sätter sig en bit ifrån med ett staffli och målar....sedan kan du ju fråga varför de inte förflyttar honom/henne om de förflyttar dig...
Låter som en kul idé. Meddela när det blir av så att jag kan komma och ta bilder :)
För säkerhets skull ska du nog ringa polismyndigheten innan, men jag tror inte att de kan hindra dig.
Saxat ur RPS adresslista: Polismyndigheten i Stockholms län, 106 75 Stockholm. Tfn 08-401 00 00
Stockholmspolisen är den enda polismyndigheten i Sverige som saknar e-postadress!
"Plattan" ägs av markägaren och om man då böjar bygga en träställning på han/hennes/kommunens tomt så gör man sig skylldig till brott.
Tänk själv ifall någon skulle bygga upp en ställning på eran tomt och sen demonstrera mot något, Och ifall dom dessutom demonstrerar mot något som du desutom inte håller med om, skulle du då inte anmäla dom?
Om det du planerar är en demonstration eller uppvisning så måste du söka tillstånd av polisen.
Däremot är det inte olagligt att demonstrera utan tillstånd så länge du inte bryter mot andra lagar.
Vänta nu, hur går det ihop?
Det borde ju rent logiskt betyda att det är tillåtet att bryta mot andra lagar under en demonstration bara man har fått lov från polisen att demonstrera?... :q
Vi har mötesfrihet i Sverige. Du behöver alltså inte tillstånd för att träffa dina kompisar på stan och det är inte olagligt att ta med sig plakat heller.
Du får däremot inte stoppa trafik eller störa den allmänna ordningen.
Det borde ju rent logiskt betyda att det är tillåtet att bryta mot andra lagar under en demonstration bara man har fått lov från polisen att demonstrera
Har du tillstånd från polisen att demonstrera får du stoppa trafiken och störa den allmänna ordningen i viss utsträckning.
Jag tror att det borde fungera, utan att du blir bortkörd. Vissa dagar (eller kanske alla?) så är det alltid en snubbe på plattan med en stereo på axeln som spelar fotboll. Helskum, men om han inte blir bortkörd så borde du inte bli bortkörd.
PM:a eller meddela om och i så fall när du (?) tänker bege dig till plattan och måla lite. Jag gör dig följe, liksom Theon och nitro. :)
Tack för alla svaren! Uppskattas verkligen!
När detta blir av är inte ännu bestämt, det är fortfarande under planeringsfasen, Troligtvis kommer det att äga rum om allt går som planerat någongång under sommaren början på hösten! Vi ska försöka övertala några Legender inom graffitin att ställa upp och måla (Circle och Puppet), samt våra så kallade "informatörer" är pålästa och har kött på benen att svara på frågor och ha bra argument innan vi verkställer det och står på plattan! "Legalize Art" och "GIFOK" (gatubarnens institut för offentlig konst) Har redan gjort det ett sådant arragemang utanför stadshuset. Den här gången vänder vi oss mot allmänheten medans stadshus målandet var dedikerat till politiker!
Ser fram emot besök från Theon och Nitro2k01 när detta äger rum!
Jag tror att det borde fungera, utan att du blir bortkörd. Vissa dagar (eller kanske alla?) så är det alltid en snubbe på plattan med en stereo på axeln som spelar fotboll. Helskum, men om han inte blir bortkörd så borde du inte bli bortkörd.
Låter som en reklam-manifestation för nåt känt sportklädesföretag, type Nike eller Puma... Titta noga, deras nya reklamidé verkar vara att visa sitt varumärke så lite som möjligt så man ska anstränga sig för att se det :) . Kanske borde besöka plattan oftare och se om jag ser killen...
m_soderlund skrev:
PM:a eller meddela om och i så fall när du (?) tänker bege dig till plattan och måla lite. Jag gör dig följe, liksom Theon och nitro. :)
Precis, det är ju månader dit, och man kommer ju glömma! Så PM eller mail till intresserade.
Berätta gärna när du ska föra det ifall du tänker göra det! Tänker gå ditt och kolla sen tänker jag personligen anmäla dig/er till polisen....Och på så sätt kommer det att komma in en anmälan till polisen........
Och om detta nu skulle vara olagligt kommer polisen att få vet skapp om detta och det kanske blir en utredning...
Berätta gärna när du ska föra det ifall du tänker göra det! Tänker gå ditt och kolla sen tänker jag personligen anmäla dig/er till polisen....Och på så sätt kommer det att komma in en anmälan till polisen........
Och om detta nu skulle vara olagligt kommer polisen att få vet skapp om detta och det kanske blir en utredning...
Kan du ge oss en anledning till varför du skall anmäla händelsen till polisen överhuvudtaget?
273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e