webForumDet fria alternativet

Internationella Kvinnodagen

Småprat

81 svar · 2 210 visningar · startad av Theon · sida 4 av 5

Frågan, av Theon

I dag sänder jag en hälsning till alla kvinnor och säger som Grynet Redigerat/Skäms som en extra skamsen hund över att ha lagt upp den vackra bilden på Grynet :r Även om jag manipulerat bilden saknar jag upphovsrätt. Därför får jag nöja mig med att citera Grynet; TA INGEN SKIT! Redigerat med anledning av [webForums regler §3](http://www.webforum.nu/faq.php?faq=aboutwf#rules

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Web-Tor skrev:

Källa?

Källor: Operation Kvinnofrid ROKS

Enligt kriminalstatistiken dödas en kvinna var tionde dag av en man hon känner. Detta innebär 60 procent av alla kvinnomord i Sverige.
29 procent av alla fall där kvinnor behandlats på kirurgisk avdelning på sjukhus var föranledda av misshandel.

Fågel fenix

Här finns en del att läsa...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Anledningen till att jag undrade varifrån du hämtade siffrorna är de inte stämmer med den officiella statistiken från Brottsförebyggande rådet.

Om vi tittar på året 1998 så ser det ut så här:
Anmälningar om misshandel: 56 878
- mot kvinnor: 20 104
Slutsats: c:a 65% av de som misshandlas är män.

Enligt Operation Kvinnofrid dödades 20-30 kvinnor 1998.
Den totala siffran var 185 mord detta år.
Alltså borde 155-165 av de mördade personerna vara män.
Slutsats: 84-90% av de som mördas är män.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

OveRRidE skrev:

caze skrev:

Själva dagen är inte äcklig, snarare själva feminism, men det är mest i Sverige som jag tänker i de här banorna. Tycker att allt vad feminism innebär inom våra gränser är en ända stor överdrift vad gäller jämställdheten... Tänkte inte att det var den internationella kvinnodagen, eftersom jag självklart ser lite mer allvar i vad kvinnor utsätts för runtom i världen...

Är feminismen äcklig? På vilket sätt då? Det kan inte vara så att du kanske har en bild av den typiskt stereotyp-modellerade feministbutchen som inte rakar sig under armarna och hatar män. Det är inte sådana saker det här handlar om. Det handlar om möjligheter till samma jobb, möjligheter till samma lön, en chans att slippa fastna i hemmafällan och framför allt; stoppa våldet mot kvinnor.

Sverige överdriver inte jämställdhetsfrågan, däremot driver vi den väldigt starkt, och har även kommit väldigt långt. Det är ingen skillnad på kvinnosynen i varken Afganistan, Afrika, Kina eller Sverige, för i mångt och mycket, när man talar om dessa frågor, så handlar det om en sak. En enda. Att kvinnor inte alltid har samma rättigheter som män.

caze skrev:

Jag har fått en bild av att det även handlar mycket om feministiska saker här i sverige, och då tycker jag det bara är löjligt som sagt.... Efter nyhetsinslaget på fyran och så.. Har medlidande med de kvinnor runtom i världen som är förtryckta och blir misshandlade, mördade etc... Men visst fan finns det större problem än så och inte har dessa egna dagar, Har vi en AIDS dag, knappast, Svält dag, nepp....

Man kan inte blunda för ett problem genom att vända blicken åt andra saker, som t.ex. AIDS-frågor eller svält. Likaså kan t.ex. en feminist inte säga att hon skiter i världssvälten för att hon bara bryr sig om kvinnors rätt.

Sån där inställning tycker iallafall inte jag om, för det är en grov bagatellisering av ett problem som pojkar som du inte förstått ännu och det märks tydligt.

Jag vet och förstår precis vad feminism är, men jag menar att när politiker som t ex Mona Sahlin ska driva ämnet framåt gör t ex hon det på fel sätt. Visst det är olika löner, saknad av respekt och mer hemmatid för kvinnorna i viss mån vilket är jätte och då menar jag verkligen jätte trist. Hemskt att vara kvinna vissa gånger. Det jag inte gillar med feminism är när de ska överdriva hur kvinnor trycks ned i vardagliga situtioner, och inte minst när de t ex ska införa lagar som förbjuder viss diskriminering av kvinnor i media och reklam, de vill lagstifta så att kvinnorna får mer rättigheter, tanken är rätt, men lagstiftar man t ex för kvinnorna blir det ju ojämlikt för killarna...

Självklart finns det mycket kvar att göra! Hoppas att världen blir mer jämstäldt!!! Sverige har kommit långt, men längre kan vi gå, ska inte vara några skillnar angående löner och så...

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Det hela mynnar ut i att det är så förbannat politiskt rätt att framhålla kvinnans rättigheter nu för tiden. Jag säger inte att man inte ska det, men hela det politiska snacket om könskvotering, feminism och kvinnodagar börjar gå mig rejält på nerverna.

..och säger man emot de mest högljudda så är man en "gubbtjyv" alternativt "rädd för kvinnor". Jo, eller hur... :OO

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

caze skrev:

Det jag inte gillar med feminism är när de ska överdriva hur kvinnor trycks ned i vardagliga situtioner, och inte minst när de t ex ska införa lagar som förbjuder viss diskriminering av kvinnor i media och reklam, de vill lagstifta så att kvinnorna får mer rättigheter, tanken är rätt, men lagstiftar man t ex för kvinnorna blir det ju ojämlikt för killarna...

Håller med.

Lagen om kvinnofrid och mäns obligatoriska värnplikt är två lagstiftade exempel på genusidioti.

Jag är antifeminist. Jag är för allmän värnplikt. Jag är för "lag om människofrid". Jag är för jämställdhet. Jag är för en internationell jämställdhetsdag. Men bara på båda könens villkor.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

caze skrev:

Det jag inte gillar med feminism är när de ska överdriva hur kvinnor trycks ned i vardagliga situtioner

Kan du ge ett exempel?

oelbal » Hur 'politiskt rätt' är det att framhålla en åsikt som man bara får på flabben för hela tiden? Är det 'politiskt rätt' när i princip alla man diskuterar ämnet med har en rakt motsatt åsikt och tycker att man är fånig som ens tycker att det är värt att diskutera?

Att tala om för människor som har dessa åsikter att de tycker så för att det råkar vara på tapeten, är ungefär som att jag skulle säga att ditt snack om att det skulle vara 'politiskt rätt' kommer från värnpliktsskadade mansgrisar som varken kan eller vill inse fakta.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Web-Tor skrev:

Anledningen till att jag undrade varifrån du hämtade siffrorna är de inte stämmer med den officiella statistiken från Brottsförebyggande rådet.

Om vi tittar på året 1998 så ser det ut så här:
Anmälningar om misshandel: 56 878
- mot kvinnor: 20 104
Slutsats: c:a 65% av de som misshandlas är män.

Enligt Operation Kvinnofrid dödades 20-30 kvinnor 1998.
Den totala siffran var 185 mord detta år.
Alltså borde 155-165 av de mördade personerna vara män.
Slutsats: 84-90% av de som mördas är män.

Om du jämför med siffrorna från Operation Kvinnofrid, tycks det som om deras siffror stämmer rätt bra med den officiella statistiken. Det är bara det att de inte har nämnt hur många män som har utsatts för våld. Orsakerna till varför det är si eller så, och om det eventuellt skulle kunna finnas ett mått av "skylla sig själv" hos de män som har utsatts för våld (ifall de själva har varit med i våldsamma gängsammanslutningar, varit fulla, etc), är en fråga man kan stöta och blöta hur länge som helst. Hur som helst är det ett problem.

caze skrev:
--------------------------------------------------------------------------------
Det jag inte gillar med feminism är när de ska överdriva hur kvinnor trycks ned i vardagliga situtioner
--------------------------------------------------------------------------------

Kan du ge ett exempel?

Jo men det här med att allt ska vara så himla rättvisst könen emellan. Allting kommer aldrig kunna vara rättvisst någonsin kön emellen, vi är olika och jag tycker synd om den som inte kan acceptera det. Det ska vara lika många tjejer/killar i indelning av lag i idrotten, eller val av gruppmedlemmar till skolarbeten som ska göras, det har t om kommit upp den senaste tiden om att vissa tycker att man ska införa lag på att fördela företagsmedlemmar och styrelser emellan. Jag är övertygad om att kvinna som kämpar sig fram till slut hamnar i en företagsstyrelse där hon vill, gör hon inte det tror jag inte att en man gör det mycket lättare, det ger ju nu t om bra rykte för företaget om de visar sig inneha bra fördelning av könen... Sen att det kan vara mansgrisar som sitter på sina styrelseposter och gemensamt ser ner på kvinnorna i sin styrelse är en annan sak som jag tycker hemskt synd om dem som måste ta emot sånt skit, men det hör inte till de exempel som jag gav...

Om du jämför med siffrorna från Operation Kvinnofrid, tycks det som om deras siffror stämmer rätt bra med den officiella statistiken.

Jo, de stämmer "rätt bra" men det var inte exakt samma siffror - det var därför jag undrade varifrån siffrorna kom.

Orsakerna till varför det är si eller så, och om det eventuellt skulle kunna finnas ett mått av "skylla sig själv"...

Skulle någon påstå att männen som blir utsatta för brott får skylla sig själv skulle det vara lika kortat som att påstå att de kvinnor som blir slagna av sina pojkvänner får skylla sig själv.

Hur som helst är det ett problem.

Vad är det som är ett problem?

caze skrev:

Jo men det här med att allt ska vara så himla rättvisst könen emellan. Allting kommer aldrig kunna vara rättvisst någonsin kön emellen, vi är olika och jag tycker synd om den som inte kan acceptera det.

Säg en sak du tycker är ett bra argument varför man bör skilja på män och kvinnor. Säg en sak som berättigar den idiotiska åsikten att kvinnor skall acceptera att ha sämre förutsättningar än män pga. sitt kön. Säg en enda grej som gör att det inte borde vara helt jämställt mellan könen. En enda, liten, pytteliten.

Den enda jag tycker synd om just nu, är dig.

det ger ju nu t om bra rykte för företaget om de visar sig inneha bra fördelning av könen

Frågan är ju då varför till exempel 25% av alla statliga bolags ledningar saknar kvinnor helt och hållet. Det ser verkligen inte bättre ut i det privata företagslivet heller, och på det senaste året har det knappt ens skett märkbara skillnader inom statens bolag.

Sen att det kan vara mansgrisar som sitter på sina styrelseposter och gemensamt ser ner på kvinnorna i sin styrelse är en annan sak som jag tycker hemskt synd om dem som måste ta emot sånt skit, men det hör inte till de exempel som jag gav

Men förstår du inte att det hör till samma debatt? Det är samma fråga!

Det ska vara lika många tjejer/killar i indelning av lag i idrotten, eller val av gruppmedlemmar till skolarbeten som ska göras

Kan du, återigen, ge en enda anledning till varför det inte borde vara så? En enda, snälla?

Frågan är ju då varför till exempel 25% av alla statliga bolags ledningar saknar kvinnor helt och hållet. Det ser verkligen inte bättre ut i det privata företagslivet heller, och på det senaste året har det knappt ens skett märkbara skillnader inom statens bolag.

Så du tycker det är mer rätt att man ska införa 50 % kvinnor och ha 50 % män för sakens skull och fullkomligt strunta kvalifikationer, kunskap och erfarenhet då man väljer politikerna t ex?

Säg en sak du tycker är ett bra argument varför man bör skilja på män och kvinnor. Säg en sak som berättigar den idiotiska åsikten att kvinnor skall acceptera att ha sämre förutsättningar än män pga. sitt kön. Säg en enda grej som gör att det inte borde vara helt jämställt mellan könen. En enda, liten, pytteliten.

Den enda jag tycker synd om just nu, är dig.

Jag menar inte att man ska skilja, däremot att man inte ska ha tjejer i laget t ex för sakens skull och kvinnor i styrelserna för sakens skull, de ska finnas kompetenta företagsledare i styrelser och de önskade medlemmar i ett sportlag...

Jag har aldrig sagt att jag är för en tvångskvotering av styrelser eller ledningsposter. Däremot kan man inte, som jag sagt innan, blunda för det som feminister, jämställdhetsministrar och kvinnogrupper i allmänhet kämpar för och sen hoppas att problemet löser sig självt, för det gör det inte. Och ett antal riktlinjer skulle inte vara fel, för vill man få in kompetens i bolaget i form av kvinnor, så kan man det om man lägger ner lite energi i frågan. Detta är också något som måste lösas på sikt eftersom ett rasslande 'maktbyte' knappast kan ske med dagens inställning till kvinnor på ledande positioner.

Men att säga 'ja, men stå på er lite då' och 'en kvinna behöver inte kämpa mer för samma VD-position' verkar lite konstigt, för jag tror att de flesta kan vara överrens om att så är inte läget.

de ska finnas kompetenta företagsledare i styrelser

Givetvis. Inte nån 60-taggad gubbe som verkade som en schysst bas för framtida ciggarrökning och whiskeyprovningar. In med den kompetens i bolagen som de behöver, friskt blod i näringslivets ådror.

Det du säger är egentligen att män i allmänhet är bättre utbildade än kvinnor, eftersom det finns fler män än kvinnor i dessa positioner, samt att de som väljs in bara skall väljas in pga. kompetens. Eller?

Men att säga 'ja, men stå på er lite då' och 'en kvinna behöver inte kämpa mer för samma VD-position' verkar lite konstigt, för jag tror att de flesta kan vara överrens om att så är inte läget.

Kan hålla med om att det kanske kan vara lite slappt att tänka så ja, men jag tycker ändå att det gått till överdrift även om det givetvis är bra att debbatten finns...

Det du säger är egentligen att män i allmänhet är bättre utbildade än kvinnor, eftersom det finns fler män än kvinnor i dessa positioner, samt att de som väljs in bara skall väljas in pga. kompetens. Eller?

Ja, är det inte så? Vore konstigt i annat fall, med tanke på att en del av hemmafru varianten lever kvar. Detta försvinner nog i stor skala snart hoppas jag. Min mormor var tvungen att arbeta hemma nästan hela livet, när hon väl skulle börja jobba var det för sent att plugga och det är något hon ångrat och tyvärr fått uppleva, min mamma däremot är hemma och tar hand om mina syskon och mig för att hon tycker det är det bästa man kan göra då hon har möjlighet att göra det.

Jag säger inte att kvinnors kompetens är mindre, verkligen inte, har t om läst att kvinnor har en förmåga att kunna hantera fler bollat i luften samtidigt, men däremot är jag övertygad om att fler män är mer välutbildade idag, även om skillnaden kanske inte är lika stor som den var tidigare. Många kvinnor har inte haft möjlighet att plugga lika länge som män, speciellt längre tillbaka som sagt. Men jag hoppas det jämnar ut sig med tiden, är ju på god väg.

Att välja in folk endast på kompetens vore väl oklokt, men könet ska självklart inte vara en avgörande faktor, varker för män eller kvinnor...

Medlem sedan mars 2003970 inlägg

caze skrev:

Så du tycker det är mer rätt att man ska införa 50 % kvinnor och ha 50 % män för sakens skull och fullkomligt strunta kvalifikationer, kunskap och erfarenhet då man väljer politikerna t ex?

Ska jag öppna ögonen åt dig?
Kvinnor har bättre genomsnitt i avgångsbetygen, kvalifikationer, kunskap och erharenhet samtidigt som de får sämre arbetsstandard, lön o.s.v.
Att säga att man inte borde införa 50/50 för att man inte ska strunta i kvalifikationer är något som att säga att man inte borde ta in för mycket nazister i KKK för att hålla rasistnivån nere.
Eller något i den stilen.

Du missförstår mig, ditt exempel är en annan variant av mitt ;)

Kvinnor har bättre genomsnitt i avgångsbetygen, kvalifikationer, kunskap och erharenhet samtidigt som de får sämre arbetsstandard, lön o.s.v.

Du får gärna öppna ögonen för mig. :)
Enligt vem har kvinnor bättre kvalifikationer, kunskap och erharenhet? Gäller detta alla yrken? Källa tack!
Vilka avgångsbetyg pratar du om?

caze skrev:

Kan hålla med om att det kanske kan vara lite slappt att tänka så ja, men jag tycker ändå att det gått till överdrift även om det givetvis är bra att debbatten finns...

Ja, är det inte så? Vore konstigt i annat fall, med tanke på att en del av hemmafru varianten lever kvar. Detta försvinner nog i stor skala snart hoppas jag. Min mormor var tvungen att arbeta hemma nästan hela livet, när hon väl skulle börja jobba var det för sent att plugga och det är något hon ångrat och tyvärr fått uppleva, min mamma däremot är hemma och tar hand om mina syskon och mig för att hon tycker det är det bästa man kan göra då hon har möjlighet att göra det.

Jag säger inte att kvinnors kompetens är mindre, verkligen inte, har t om läst att kvinnor har en förmåga att kunna hantera fler bollat i luften samtidigt, men däremot är jag övertygad om att fler män är mer välutbildade idag, även om skillnaden kanske inte är lika stor som den var tidigare. Många kvinnor har inte haft möjlighet att plugga lika länge som män, speciellt längre tillbaka som sagt. Men jag hoppas det jämnar ut sig med tiden, är ju på god väg.

Att välja in folk endast på kompetens vore väl oklokt, men könet ska självklart inte vara en avgörande faktor, varker för män eller kvinnor...

Så det du säger är egentligen att debatten är överdriven, för det kommer aldrig att bli helt jämställt mellan könen. Detta på grund av att vi, enligt dig, är olika, något som du ännu inte kunnat ge mig en enda anledning på varför det skulle vara ett faktum och inte bara löst dravel.

Vidare säger du att dagens män är bättre utbildade än kvinnor, men kvinnor är inte mindre intelligenta, utan snarare tvärtom. Du vänder sedan på dina argument och börjar prata om att det är en biprodukt av en gammal klassifiering av kön, vilket ju faktiskt är rätt.

Men nu börjar det bli konstigt.

Jag har fått en bild av att det även handlar mycket om feministiska saker här i sverige, och då tycker jag det bara är löjligt som sagt

Nu vänder vi skeppet igen och tycker att hela frågan för Sveriges del är löjlig.

Sen spär du på med det här:

Tycker att allt vad feminism innebär inom våra gränser är en ända stor överdrift vad gäller jämställdheten

Här uttalar du att du tycker att det har gått till överdrift och nyss beklagade du dig över att din mormor inte fått vara med och göra karriär.

Åter lite senare säger du att könet inte skall vara en avgörande faktor för anställning, varken för män eller kvinnor. Min fråga är nu då; hur kan du säga så?

1. Du tycker att feminister är av ondo och att debatten är överexponerad och löjlig
  2. Du vill inte kvotera bland könen
  3. Du vill att kvinnor skall ha samma rättigheter som män att få jobb, lön och den fritid de behöver under t.ex. barntid
  4. Du hoppas att hemmarollen kommer försvinna snart (?)
  5. Du tycker att det är stora skillnader på en man och en kvinna och den som inte accepterar det är det synd om
  6. Det kommer aldrig enligt dig att bli helt jämställt

Hur skall du ha det egentligen?! Det verkar lite som om du vänder kappan efter vinden.

1. Det är lättare för män att få bättre betalda och högre uppsatta jobb än kvinnor idag
  2. Det är i regel kvinnor som blir sittande med barnen hemma eftersom mannen tjänar mer pengar och hushållet skulle bli lidande av mannens ledighet. Detta är i direkt relation till löneförhållanden men håller dock på att ändras.
  3. På sikt måste förändringar (enligt mig) inom detta område ske

Står för det jag sagt! Även om det kan tolkas som vilseledande ;)

Ja, det tror jag det.

Men med tanke på att du fortfarande inte har svarat på frågorna varför man generellt sett bör skilja på män och kvinnor, varför kvinnor skall acceptera att de blir sämre behandlade eller varför man inte borde blanda kön i skolan, så är jag av den bestämda åsikten att du inte har en aning om vad du står för.

Orkar verkligen inte svara på alla frågor i näst senaste inlägget. Har numera en bruten arm och skriver endast med högerarmen :/

Men jag är medveten om vad jag tycker och åsikterna kan vara lite olika och kanske inte riktigt gå hand i hand... Är ingen doktor i ämnet, man kan alltid vara mer insatt. Men jag tror att min första taanke om feminism som dyker upp i huvudet förstör lite för mina klokare åsikter om man säger så....

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)