Efter en långhelg med längdskidåkning och lagom kallt väder (runt tio minus hela tiden) har jag fått svårt att andas varm luft. Det värker i lungorna och väser i halsen, men jag känner mig inte sjuk, det känns mer som om jag har haft sönder nånting inuti. Det går bra att andas kall luft, men vanlig rumstempererad luft känns som om jag inte får i mig tillräckligt av, det känns som om luften tar slut. När jag hostar känns halsen helt ren, inget rossel eller nåt sånt.
Jag blir galen, vad ska jag göra för att återställa luftpaketet?
Jag har proppat i mig tre 600 mg värktabletter nu och har fortfarande så snuskigt ont i min tand så att jag hade gråtit om jag nu inte va en så kool snubbe :p
Jag pallar inte mer snart...snart går jag på spriten asså!
Det var nåt astmatjafs när jag var mindre, tog Bricanyl (eller hur det nu stavas) i inhalator. Men det var nog mest för att jag hade en körtel, numera bortopererad, bakom näsan. Har inte känt av nåt sen dess.
Men vafan? Astma vill jag ju inte ha! :l
Testade lite Bricanyl vi hade hemma, det verkar inte funka, men om jag stoppar ut huvudet i kylan så går det bra att andas.
Jag tycker att dom borde ha upptäckt det med tanke på hur ofta jag springer på sjukhuset för olika märkliga undersökningar, jag har ju t ex kollat lungorna på olika sätt för att kunna ta dykarcertifikat när jag var sexton.
Jag är som sagt ingen expert, men jag tror att du har ont i lungorna pga av förmycket inandad kall luft...
Har råkat ut för det ett par ggr, men vad du än tror och får höra så ring vårdcentralen i morgon, dom vet nog bättre än ett par jeppar bakom en dator... ;)
Såja... det kanske inte är astma, men symptomen är bra likt. För mig började det med en långvarig halsinfektion för några år sedan och sen dess har det kommit och gått :l
Såvitt jag förstått av läkarna är detta inte alls ovanligt.
Vila och se. Bricanyl vidgar luftrören. Om det nu var länge sen du hade det kanske inte bricanylen är den bästa heller.
Har själv suttit och tutat med inhalator allt för många nätter och otaliga akutbesök. Troligen hade jag barnastma eller så tränade jag bort det. Har inga problem numera, förutom vid hög ansträngning och särskilt i kombination med kyla. Vill fortfarande utplåna fotbollstränardiktatorer som skickar ut folk på fys-pass i djupsnö :xx
Som alla andra sagt: ring vårdcentralen och se om de har en ledig tid den närmaste månaden :OO