webForumDet fria alternativet

Anställningsintervju?

Jobb & karriär

14 svar · 535 visningar · startad av Gardell

Medlem sedan juli 2002688 inlägg
Frågan#1

Hjälp! :x

Någon som har erfarenheter av detta? :e
Jag ska idag eller imorgon på min livs första anställningsintervju för något datorsupportföretag. :o

Vad (hur mycket) ska jag säga utan att verka "bäng i huvudet"? :stud
Prata mycket eller lite?
Vad ska jag ha på mig? (en naken-janne variant kanske? :D )

Shoot!

Medlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Var dig själv och försök att slappna av, men det kanske är till din nackdel ;)
Att föröka spela en roll genomskådas, de som sitter med anställningsintervjuer är vana att bedöma folk (oftast).

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Hel och ren är alltid bra för att göra intryck. Tänk på att vara trevlig, och uppmärksam. Lyssna på vad han du träffar säger. Oftast tas beslutet att anställa någon eller inte undermedvetet de första 30 sekunderna. Så ett bra första intryck är viktigt.

Var påläst om jobbet och företaget (så gott det går). Ställ frågor för att visa att du är intresserad, typ jag läste på er webbsida att ni jobbar mot många mindre företag, hur små då? Några sådana enkla frågor visar att du har läst på, och är intresserad av att veta mer.

Se till att ha någorlunda förberedda svar på standardidiotfrågor av typen , vad är din sämsta sida, säg tre saker du är bra på, hur reagerar du på stress osv.

Jag brukar ofta styra intervjun, jag pratar mycket och ffågar mycket och väver samtidigt in mina kvalitéer och mina kunskaper och hur de kan passa in på företaget, kanske.

Nu känns det som att jag framhäver mig som grymmaste intervju proffset, men jag har nog inte varit på mer än typ 10 interjuer i mitt liv, så ta inte mina ord som huggna i sten.

Lycka till!

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag har ett par dokument som ursprungligen fanns på jobuniverse.com.
Den sidan verkar inte finnas mer men jag vet ändå inte om det är okej att jag lägger ut dem här.

I dokumenten finner man tips och information om bland annat anställningsintervjuer.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

tips är lätt att finna på nätet, kolla på polia, manpower mfl så har de massa tips och sånt. Tror att även arbetsförmedlingen har en del tips med.

Tack för tipsen :)

Uh, det blir av 16:00 idag.. Det är enormt nerverande att gå o vänta :p

Medlem sedan maj 2003103 inlägg

Lycka till på intervjun :-)

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Sky skrev:

Lycka till på intervjun :-)

Exakt! Lycka till! :bire

Tack :) Det behövs.

Nu ska jag åka... :x :OO :o

Pheeew :D

Jädra mysigt ställe! Där vill jag arbeta! :birp

Intervjustatus: :moose

Det gick med andra ord så bra det kunde :)
Dom satt där och tittade på varandra och nickade mellan varje fråga, det kändes bra :)
Vi skulle (absolut) ha kontakten framöver, det var väl inte för någon speciell tjänst just nu, men bara allmänt.
Tack för tipsen, dom var användbara :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Re: Anställningsintervju?

Gardell skrev:

Jag ska idag eller imorgon på min livs första anställningsintervju för något datorsupportföretag. :o

Steg ett är väl att ha koll på vilket företag det är? ;)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

mrblonde skrev:

Hel och ren är alltid bra för att göra intryck.

Ack, den kommentaren minns jag från "Stockholmsjävlar" :e

Tänk över möjliga frågor och dina möjliga svar på förhand. Troligen ställer de frågor som: vad gör du om fem år, hur ser du på framtiden osv.

Lycka till!

Läste just att det var igår som du var där... hur gick det?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

hur gick det?

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=806264#post806264
Dags att läsa mer och skriva mindre :q

Whoops!... borde lära mig att läsa igenom hela tråden innan jag kommenterar, inte bara slänga in kommentarer för varje inlägg.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)