Någon som har erfarenheter av detta? :e
Jag ska idag eller imorgon på min livs första anställningsintervju för något datorsupportföretag. :o
Vad (hur mycket) ska jag säga utan att verka "bäng i huvudet"? :stud
Prata mycket eller lite?
Vad ska jag ha på mig? (en naken-janne variant kanske? :D )
Var dig själv och försök att slappna av, men det kanske är till din nackdel ;)
Att föröka spela en roll genomskådas, de som sitter med anställningsintervjuer är vana att bedöma folk (oftast).
Hel och ren är alltid bra för att göra intryck. Tänk på att vara trevlig, och uppmärksam. Lyssna på vad han du träffar säger. Oftast tas beslutet att anställa någon eller inte undermedvetet de första 30 sekunderna. Så ett bra första intryck är viktigt.
Var påläst om jobbet och företaget (så gott det går). Ställ frågor för att visa att du är intresserad, typ jag läste på er webbsida att ni jobbar mot många mindre företag, hur små då? Några sådana enkla frågor visar att du har läst på, och är intresserad av att veta mer.
Se till att ha någorlunda förberedda svar på standardidiotfrågor av typen , vad är din sämsta sida, säg tre saker du är bra på, hur reagerar du på stress osv.
Jag brukar ofta styra intervjun, jag pratar mycket och ffågar mycket och väver samtidigt in mina kvalitéer och mina kunskaper och hur de kan passa in på företaget, kanske.
Nu känns det som att jag framhäver mig som grymmaste intervju proffset, men jag har nog inte varit på mer än typ 10 interjuer i mitt liv, så ta inte mina ord som huggna i sten.
Jag har ett par dokument som ursprungligen fanns på jobuniverse.com.
Den sidan verkar inte finnas mer men jag vet ändå inte om det är okej att jag lägger ut dem här.
I dokumenten finner man tips och information om bland annat anställningsintervjuer.
Det gick med andra ord så bra det kunde :)
Dom satt där och tittade på varandra och nickade mellan varje fråga, det kändes bra :)
Vi skulle (absolut) ha kontakten framöver, det var väl inte för någon speciell tjänst just nu, men bara allmänt.
Tack för tipsen, dom var användbara :)