Fy bövelen, har helt plötsligt fått sömnproblem igen (senast var för ca 1½ år sedan, kanske länge sen m.a.o).
Jag kan helt enkelt inte somna!
Jag kan vara helt slut i både kroppen och huvet så jag nästan inte orkar lägga mig i sängen men när jag väl lägger mig där, då jävlar blir jag pigg!
Huvet är det som brukar spöka. Är det inte något som hänt under dagen som jag får några tankar om så börjar någon dålig låt spelas upp, om och om igen. När den väl ger sig blir det något nytt.
Där ligger jag, timme efter timme och känner stress och ilska över att jag ska upp till skolan om x antal timmar och måste sova innan vilket inte precis gör att jag somnar fortare.
Sov ungefär 2-3 timmar igår natt och gick bara halva dagen i skolan, idag sov jag lite mer, ca 4 timmar men jag gick inte till skolan idag, har bl.a ett engelskaprov som jag aldrig lär klara av med tanke på hur jäkla seg min lilla skrynkliga grå klump jag har i huvudet är nu.
Nån som har något/några tips på hur man kan somna, jag börjar bli desperat (måste ju höja mig ca 40p i skolan för att komma in på mediaprogrammet till hösten till råga på allt)! x(
- Läs en bok. Det brukar vara sövande.
- Kolla på en tråkig film och somna i soffan. Bättre att sova där än inte alls.
- Drick inte kaffe på kvällen.
- Träna! Det brukar trötta ut i alla fall mig. Och ja just det, du spelar ju hockey. :)
För inte så längesedan gick jag och la mig vid 00-tiden men gick upp igen vid ett på grund av att jag inte kunde somna. Jag gick och la mig igen vid 4-tiden, efter några timmars datorspelande. Jag somnade direkt.
Andra taktiker jag kör är att inte dricka kaffe på vardagskvällarna och aldrig kaffe mindre än två timmar innan jag ska åka hem från jobbet för då somnar jag inte på bussen/tåget.
Det later som om du ar overtrott. ..och da brukar man inte kunna sova.
Skapa en kvallsritual. Tex:
Forst slotitta lite pa tv, ta sedan ett riktigt varmt bad eller en varm dusch (minst 10 minuter) sedan ska du ata nagot varmt och lattsmalt, tex en mild Varma Koppen. Sedan hopp i sang och om du fortfarande inte ar trott sa koncentrera dina tankar pa en sak (jag funderar tex ofta pa layouter)...fundera in i minsta detalj och vips sa sover du. ;)
OM detta nu inte skulle fungera sa kan jag lana ut Jacob, fyra manader, till dig. Efter tre dygn kan du sova vart som helst och i vilken stallning som helst. ;)
Jag brukar ha problem att somna om jag går direkt från dator till säng. Gör istället som så att jag ligger och läser eller lyssnar på musik som det "sista jag gör".
Får du inte bukt på dina problem så tycker jag att du ska söka professionell hjälp, exempelvis till att börja med från skolsköterskan.
Det finns hälsokostmedel som är avslappnande, Valerina Forte tror jag det heter. Det har hjälpt mig en gång i tiden. Nu har jag lärt mig att inte bli stressad i sängen och känna mig tvingad att somna, det hjälper lite iaf.. Jag vet att jag klarar ett par dagar utan så mycket sömn.
Ta för tjyven inte hälsokostmedlet VALERINA!!
Jag tog det och huvudet somnade, men inte kroppen!
Jag såg allt som i en dröm, svårt att förklara.
Det var det otäckaste jag varit med om iallafall.
Min kompis fick inte kontakt med mej!!
Jag har haft samma problem för ett par år sedan, kunde bli att jag sov 2-3 timmar/dag i två veckor. Mådde helt enkelt skit, detta tror jag nu i efterhand berodde på psykisk press.
Har fortfarande svårt att sova men jag får ner tillräckligt med timmar ivf, brukar hugga den tristaste boken jag kan hitta så somnar jag...
Just därför jag inte tror på läkemedel till liknande syften! Man ska inte utsätta kroppen för konstiga saker i onödan... Samma sak med tabletter och piller mot huvudvärk, tror inte på att ta det, så ofta får man inte ont i huvudet så att man måste ta det.
Ta för tjyven inte hälsokostmedlet VALERINA!!
Jag tog det och huvudet somnade, men inte kroppen!
Jag såg allt som i en dröm, svårt att förklara.
Det var det otäckaste jag varit med om iallafall.
Min kompis fick inte kontakt med mej!!
ähh, jag är upp ei 4 om dan-. dom är ju inte goda direkt. inte verksamma heller. men det bästa är trots allt att gå ut på krogen och sedan slockna direkt när man kommer hem. skönt med onsdag §jr god natt
Jag tröttnade på mina sömnproblem en natt och tog mig ut på nätet för att söka råd, de jag kommer ihåg på rak arm är följande:
Gör inget annat än att sova i sängen (okej, du får göka ;), men inget annat!) Detta är tydligen väldigt viktigt, hjärnan lär sig annars att sängen är ett ställe för att se på film/surfa/göra en massa annat trams än att sova och lär den sig det så ställer den in sig i fel aktivitetsläge när du väl lägger dig. Har du väl programmerat hjärnan fel så tar det ett tag att ställa den rätt igen.
Somnar du inte inom trettio minuter, gå upp och gå ut ur rummet. Gör något annat, stryk skjortor eller nåt annat tråkigt, ingenting som du tycker är kul (slå inte på datorn eller TV:n alltså).
Ta en dusch, värm upp kroppen.
Ta en liten bit mat innan du går och lägger dig, men bara något litet, en macka som mest.
Försök att lägga dig tidigare så att du ställer om kroppsklockan (det här är jag och Okkido experter på ;))
Försök med de här grejerna, duschen är en höjdare faktiskt, kanske inte så sövande, men otroligt skön att ta mitt i natten. :)