Erik Ljungberg i Göteborg får inte åka kollektivt med sin rullstol med Västtrafik, så han startade en parodisida, Västtragik, men självklart uppskattade inte Västtrafik Eriks upptåg...
En mycket intressant sida tycker jag faktiskt, jag blir riktigt upprörd över Västtrafiks beteende. :(
Jag tänkte bara hjälpa Erik på traven och sprida länken vidare. :)
Mina försök att ta reda på varför regelverket såg ut som de gjorde var lite krångligare än jag trodde. Mina frågor mottogs med arrogans och motsatsen till sammarbetsvilja. De ansvariga förklarade att "regler är regler - och regler är till för att följas". Däremot kunde ingen förklara varför reglerna kommit till eller vem som gjort dem.
Upplever samma sak i de fall jag har försökt kontakta SJ och andra bolag i samma bransch.
Man undrar ju varför kollektivtrafikföretagen, som har en sådan trevlig grundidé, i verkligheten alltid är så osympatiska och okundvänliga?
Om västtrafik verkligen värnar om sitt varumärke så borde denna sidan försvunnit för länge sedan: http://www.vastrafik.se/
Man installerar just nu biljettautomater i spårvagnarna för att chafförerna ska slippa sälja lösa biljetter. Man ska antagligen försöka effektivisera resorna, men med tanke på hur få som köper lösa biljetter lär det inte finnas speciellt många sekunder att spara. De flesta som åker kollektivt vet att det är dyrt och då köper man inte lösa biljetter, utan billigast möjligt. Rabatt och månadskort.
Det är kanske några fler som köper lösa biljetter på natten eftersom alla kort inte gäller. Men ska chaffören sluta med att tulla alla vid framdörren och alla får stämpla/köpa biljett själv i automaterna? Där skulle man kanske kunna effektivisera men fuskåket på nätterna skulle öka. Vem förväntar sig biljettkontroll mitt i natten? Västtrafik skulle då behöva satsa ännu mer pengar på kontroller på nätterna och kontrollanterna ska ha mer betalt för nattarbete. Med tanke på vilket tillstånd folk brukar vara i vid 2-3 tiden en lördanatt så skulle jag inte vilja gå där och fråga om de har betalt för resan.
Att det skulle vara en ökad rånrisk kan inte vara ett skäl, har inte hört om rånade spårvagnschaförer på år och dar, dessutom kan man lika gärna slå sönder automaten om man är ute efter lite fickpengar. Det finns kameror i alla vagnarna och rånbytet skulle knappt hamna på över 500kr. Rånarna vet ju att det finns bättre ställen att råna..
Kul för tidpunkten också att man vunnit guld i den prestigefylla tävlingen 'SM i telefoni'. Synd att man sällan som vanlig resenär har anledning av att ringa dit. Jag tar buss/vagn från punkt A till punkt B, varje morgon och eftermiddag som de flesta andra. Vi eftersträvar fungerande trafik, inte några trevliga telefonister.
Sen kan man undra varför västtrafik lägger miljontals kronor på marknadsföring. Man försöker desperat locka tillbaka förlorade resenärer genom genomskådade annons och reklamkapnajner. Hela stan vet att de är fattiga, deras kampanjer visar att de satsar pengarna på helt fel saker.