webForumDet fria alternativet

Körkort??

Småprat

11 svar · 451 visningar · startad av webbSAJTEN

Medlem sedan jan. 2002992 inlägg
Frågan#1
Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ja det kan man.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det går att ha ett körkort som bara är giltigt för automatlåda, men det är väl främst om det är något medicinskt skäl som gör att man inte kan köra med manuell växellåda. Annars är det väl lite dumt att ta körkort för automat, för man blir ju lite begränsad då.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Slappt att ta ett sådant.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Bäst att ta ett manuellt, det är inte alls svårt, hadde aldrig kört bil förut när jag började övningsköra, jag fattade galoppen redan efter en stund, det som tog längst att bli van med var att inte titta på spaken när man växlar.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Att köra med manuell växellåda är ju inga problem. Bara att köra 2-3 gånger så går det så gott som flytande sen. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Att ha automat som villkor är bara genompuckat. Bara krångligt när man lånar bil av nån polare, ska hyra bil eller kanske hoppar in i firmabilen.

Däremot är det rätt kul när jag lånar ut min bil som då har automatlåda, då får man beskriva hur man gör med växelväljaren, att man måste dra ut choken när man startar, att växellådan mår bäst av att man trampar på bromsen när man byter mellan växellägena osv. Det ska vara lite utmaning att köra bil! :e ;)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

His Divine Shadow skrev:

Bäst att ta ett manuellt, det är inte alls svårt, hadde aldrig kört bil förut när jag började övningsköra, jag fattade galoppen redan efter en stund, det som tog längst att bli van med var att inte titta på spaken när man växlar.

Det är väl rätt tur det att du inte kört bil innan du började övningsköra ;)

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag skulle känna mig handikappad utan växelspaken, den måste vara där! :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

:stefan: skrev:

Däremot är det rätt kul när jag lånar ut min bil som då har automatlåda, då får man beskriva hur man gör med växelväljaren, att man måste dra ut choken när man startar

Men choken har väl inget med automatlådan att göra? :q Det låter mer som att du har en manuell choke.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Okkido skrev:

Det är väl rätt tur det att du inte kört bil innan du började övningsköra ;)

Det blir ju enklare då förstås, men man orkade inte med is-bils tjafset.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

UlfT skrev:

:stefan: skrev:

Däremot är det rätt kul när jag lånar ut min bil som då har automatlåda, då får man beskriva hur man gör med växelväljaren, att man måste dra ut choken när man startar

Men choken har väl inget med automatlådan att göra? :q Det låter mer som att du har en manuell choke.

Visst är det så - råkade flumma iväg lite väl mycket där. ;)
Hade otroligt kul åt en polare som inte begrep hur han skulle kunna hålla motorn igång (han hade missat choken så han fick gasa duktigt för att den inte skulle dö) och samtidigt trampa på bromsen för att kunna lägga i backen... :e

Som alla naturligtvis vet ska man inte bromsa med vänsterfoten när man kör automat! Vänjer man sig vid det, sätter sig i en manuellt växlad bil och måste panikbromsa stampar man ner första bästa pedal med vänsterfoten som då är ... kopplingen. Då smäller det garanterat.
Gasa och bromsa alltid med höger - är det en automat får vänsterfoten lite semester. ;)

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)