Vilken sträcka?
SJ:s lägre priser och enklare biljettsystem
12 svar · 1 840 visningar · startad av muskot
Prissänkningarna har främst skett på långa sträckor. Och det har blivit mycket billigare. Exempelvis kostar en biljett för dig till Göteborg också bara 150 kronor. Oslo likaså. Ska du dock ända till Östersund får du lägga ut lite mer: 180 kronor.
Det bästa är väl att SJ har sänkt sina priser så fler har råd att åka tåg. Att sista minuten biljetten kostar olika beror på en mängd faktorer som exempelvis vilken dag du åker, efterfrågan och hur långt iförväg du beställer biljetten.
Tänk på att alltid kolla om en längre sträcka blir billigare än en kortare, det är helt ok att gå av på en hållplats innan slutdestinationen.
Sträckan är Arboga - Norrköping.
Verkar som att de sänker priserna för ett par vanliga sträckor för att kunna skryta med låga priser i reklamen, samtidigt som de höjer rejält på mer udda sträckor. Någon krona hade jag väl kunnat palla, men 54% tycker jag är lite väl mycket.
Webber2003 skrev:
Det bästa är väl att SJ har sänkt sina priser så fler har råd att åka tåg. Att sista minuten biljetten kostar olika beror på en mängd faktorer som exempelvis vilken dag du åker, efterfrågan och hur långt iförväg du beställer biljetten.
Prissänkningar är bra, men här handlar det alltså om rejäla höjningar. Oavsett hur jag bokar kommer jag inte undan med en billigare biljett än 133 kr. Före den 14/2 kostade den billigaste biljettten 86. Priserna på sista minuten-biljetterna är så vitt jag vet samma oavsett om man bokar 23 eller 2 timmar i förväg. Även priserna för normalköpta/bokade biljetter för samma sträcka har hjöts rejält, så det är inte bara Sista minuten som påverkas.
Med tanke på hur länge SJ har haft problem med krångliga och okundvänliga biljett- och bokningssystem och förluster känns det är i och för sig inte särskilt förvånande.
Jag åkte fram och tillbaka till Värmland i början av veckan och betalade 142 respektive 175 för hemresan. Anledningen då var antagligen att ett InterCitytåg på ditresan hade ersatts av ett Linx-tåg (med hårdare säten.. :l ) på hemresan. Just fyi.. ;)
muskot skrev:
Verkar som att de sänker priserna för ett par vanliga sträckor för att kunna skryta med låga priser i reklamen,
Som jag skrev så är det långa sträckor man har sänkt på. Och man har sänkt mycket. Norrköping-Oslo med X2000 kunde du inte få för 145 spänn tidigare. Sedan har man även sänkt priset i lågtrafik på vissa korta sträckor.
Någonstans måste man ju få in pengarna och man har då höjt minimipriset för sistaminutenbiljetter.
Om du är snäll ska jag lära dig ett knep. I lågtrafik kostar en biljett Arboga-Eskilstuna 38 kronor. En biljett Eskilstuna-Norrköping kostar 81. Lägg ihop det, och voilà, en biljett Arboga-Norrköping för 119 kronor!
tydal skrev:
Som jag skrev så är det långa sträckor man har sänkt på. Och man har sänkt mycket. Norrköping-Oslo med X2000 kunde du inte få för 145 spänn tidigare. Sedan har man även sänkt priset i lågtrafik på vissa korta sträckor.
Det är naturligtvis jättebra, men jag blir ändå besviken när de höjt biljettpriserna för andra sträckor så kraftigt när de samtidigt skyltar med sänkta priser.
tydal skrev:
Någonstans måste man ju få in pengarna och man har då höjt minimipriset för sistaminutenbiljetter.
Eller så kunde man sänka dem, försöka få fler resenärer på tågen och öka intäkterna den vägen. Det är ju inte speciellt många tåg som är fullsatta.
Jag gillar egentligen kollektivtrafik och miljövänliga färdmedel, men nu vill man ju bara bojkotta eländet.
tydal skrev:
Om du är snäll ska jag lära dig ett knep. I lågtrafik kostar en biljett Arboga-Eskilstuna 38 kronor. En biljett Eskilstuna-Norrköping kostar 81. Lägg ihop det, och voilà, en biljett Arboga-Norrköping för 119 kronor!
Tack för tipset, men eftersom jag måste åka i dag får jag hosta upp med 162 kronor.
Tyvärr är dock detta ytterligare ett tecken på att SJ:s biljettsystem är helt åt helvete korkat, fel och uppenbarligen utformat av ett gäng riktiga spån. Det borde vara betydligt enklare att snabbt få veta hur man tar sig mellan två punkter till lägta pris.
Intressant det där med prisändringar eftersom jag är på väg till Vänersborg T&R i vår. Satte mig och kollade på sj.se och hittade faktiskt nedresan för 248:- vilket får ses som helt okej pris. Tillbakaresan var det dock värre med och i slutändan så skulle jag få pröjsa uppemot 800:- T&R, dessutom 20 timmars restid T&R.
SAS tar 1243:- Östersund - Göteborg T&R samt 1/3 av tågets restid.
Synd att tåget ska ta sån satans tid, annars hade det ju faktiskt varit ett alternativ.
muskot skrev:
Eller så kunde man sänka dem, försöka få fler resenärer på tågen och öka intäkterna den vägen. Det är ju inte speciellt många tåg som är fullsatta.
Det är tanken med de lägre priserna under lågtrafik.
muskot skrev:
Tack för tipset, men eftersom jag måste åka i dag får jag hosta upp med 162 kronor.
Förresten kollade jag lite mer nu och såg att om du tar en biljett till Katrineholm och sedan en till Norrköping så kommer du undan med 110 kronor i lågtrafik.
muskot skrev:
Tyvärr är dock detta ytterligare ett tecken på att SJ:s biljettsystem är helt åt helvete korkat, fel och uppenbarligen utformat av ett gäng riktiga spån. Det borde vara betydligt enklare att snabbt få veta hur man tar sig mellan två punkter till lägta pris.
Jo, det här med att få veta lägsta priset har ju varit ett önskemål från många och det var därför man tog fram "just nu". Tanken med den biljetten var att den skulle vara billigast och att den aldrig blir billigare än den är "just nu", utan ju tidigare man köper biljetten desto mer rabatt får man.
Men i och med att man satt dess lägsta pris till 143 spänn innebär det ju ingen rabatt på korta sträckor, utan där kan den inte köpas.
tydal skrev:
Det är tanken med de lägre priserna under lågtrafik.
Det är en bra idé rent teoretiskt, men i verkligheten är priserna högre än tidigare (på den aktuella sträckan), så det lär ju knappast bli fullsatt ändå.
tydal skrev:
Förresten kollade jag lite mer nu och såg att om du tar en biljett till Katrineholm och sedan en till Norrköping så kommer du undan med 110 kronor i lågtrafik.
Tyvärr måste jag som sagt åka redan idag, och lågtrafik gäller bara fram till kl. 12.00 på söndagar.
tydal skrev:
Jo, det här med att få veta lägsta priset har ju varit ett önskemål från många och det var därför man tog fram "just nu". Tanken med den biljetten var att den skulle vara billigast och att den aldrig blir billigare än den är "just nu", utan ju tidigare man köper biljetten desto mer rabatt får man.
Otroligt korkat namn, om du frågar mig. För mig och de jag pratat med ger namnet inga som helst ledtrådar om att det skulle handla om billigast möjliga biljett utan snarare någon form av "i sista sekunden"-biljett. Dessutom är det ju uppenbart att den inte fungerar då det går att åka billigare på andra vis. SJ verkar inte förstå vad "förenkla" betyder.
tydal skrev:
Men i och med att man satt dess lägsta pris till 143 spänn innebär det ju ingen rabatt på korta sträckor, utan där kan den inte köpas.
Korkat. 12 mil tycker jag inte är en SÅ kort sträcka.
Själv tycker jag att det vore trevligt om man alltid kunde åka billigare med tåg än bil, oavsett när, var och hur man köper sin biljett.
tydal skrev:
Det är skönt att ha bil.