webForumDet fria alternativet

Man behöver inte pass till tyskland va?

Resor

31 svar · 922 visningar · startad av His Divine Shadow

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg
Frågan#1
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Njä, jo, fast inte, du måste ha en godkänd id-handling och i dag är det bara passet som är godkänd (om det inte har ändrats i senare tid)

Är inte våra EU körkort godkända ID handlingar i hela EU?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Man måste kunna visa vilket land man tillhör, ex. hotel kräver det, det står vad jag vet ännu bara i Passet.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Har för mig att dom inte är godkända för gränspassering, det är bättre att kolla med pass-policen än att stå på gränsen och inte komma in ;)

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Nej, EU körkort / våra ID kort är inte godkända ID handlingar i Europa.......
mitt råd är att ta med passet iaf.
Det funkar kanske i Tyskland med vanliga id handlingar men man ska inte vara säker, speciellt inte om du ska betala med VISA eller annat bankkort. Då kan vi inte langa fram våra id handlingar, det räcker inte på en del platser.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har alltid passet med mig när det skall ut och resas. På våra bilresor söderut passerar vi i och för sig Schweiz men passet känns ändå lika obligatoriskt som försäkringsbevis och liknande überviktiga handlingar. Hellre ett papper för mycket än ett för lite.

jeanette skrev:

Nej, EU körkort / våra ID kort är inte godkända ID handlingar i Europa.......
mitt råd är att ta med passet iaf.
Det funkar kanske i Tyskland med vanliga id handlingar men man ska inte vara säker, speciellt inte om du ska betala med VISA eller annat bankkort. Då kan vi inte langa fram våra id handlingar, det räcker inte på en del platser.

Tja, då jag åker dit så har man nu allt i kontanter, har ju det fixat så att bilen väntar vid Düsseldorf flygplats, kommer ju bara att åka dit för att åka därifrån...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Svenska id-kort fungerar inte som pass. Men det skulle inte förvåna mig om finska id-kort gäller. Kolla det på hemmaplan.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Tackar och bockar :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Alltså, vad är detta. Svenska Id-kort fungerar inte som id-handling i andra EU-länder, där måste vi ha ett pass, men i Sverige fungerar inte passet som ID-handling så där måste vi ha ett annat.. herregud.

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

Okkido skrev:

Alltså, vad är detta. Svenska Id-kort fungerar inte som id-handling i andra EU-länder, där måste vi ha ett pass, men i Sverige fungerar inte passet som ID-handling så där måste vi ha ett annat.. herregud.

Nja, du behöver inget pass i EU, men för att bevisa att du inte behöver pass behöver du ett pass. Altt beror på att Sverige av en och annan anledning inte verkar vilja EU-anpassa sina ID-kort.

Ett ID kort... duger det med ett körkort som ID kort?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag tog med passet när jag for till Tyskland sist (i december) men jag behövde inte visa det en enda gång. Jag bodde på hotell och betalade med kort. Behövde i och för sig aldrig visa någon legitimation heller...

Men hade jag inte haft passet med mig hade de ju säkert frågat efter det :-)

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

/.../ men i Sverige fungerar inte passet som ID-handling så där måste vi ha ett annat.. herregud.

Say what? Det nya (vinröda) passet fungerar utmärkt som ID-handling i Sverige. Det kan vara värre med ett pass av den äldre modellen, i alla fall om du ska lösa in en check.

Som jag förstått det är anledningarna till att våra vanliga ID-kort inte fungerar som ID i EU dels att medborgarskapet inte anges på kortet och dels att de inte är utfärdade av polismyndigheten.

His Divine Shadow skrev:

Om vi säger såhär...
Jag har rest en del... och vid dom tillfälle jag har blivit ombedd att visa någon form av id handling så var det bara passet som dög.
Passkontrollen är borta....men det struntar väl hotell, bank osv i.
Du behöver alltså inte passet för passkontrollen skull, men för alla andra instanser som skulle kunna tänkas vilja ha en legitimation.
Då kan vi slänga våra idkort och körkort i papperskorgen.

Jag har behövt visa någon gång i någon inrättning av någon anledning i Tyskland, Danmark, Holland, England, Frankrike, Spanien, Portugal.
Ja som sagt var alla EU länder.
(vi har dom bästa, smartaste, snyggaste och minsta idkorten/ körkorten, men inte f*n hjälpte det)

Morph skrev:

Say what? Det nya (vinröda) passet fungerar utmärkt som ID-handling i Sverige. Det kan vara värre med ett pass av den äldre modellen, i alla fall om du ska lösa in en check.

Dom äldre (blåa) passen slutade att gälla juni -03 tror jag.
Synd om man inte bytte ut det och fastnar i ett annat EU land..:OO

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

jeanette skrev:

His Divine Shadow skrev:

Om vi säger såhär...
Jag har rest en del... och vid dom tillfälle jag har blivit ombedd att visa någon form av id handling så var det bara passet som dög.

Men det kanske bara gäller svenska id-kort.

Ja har kollat här, behöver pass nog för det jag ska göra, att bara röra sig igenom länderna är inte problematiskt, men när jag ska ha nya plåtar på bilen så behöver jag pass.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)