webForumDet fria alternativet

Mobil i skolan ?

Mobiltelefoner

79 svar · 1 890 visningar · startad av Rodan · sida 2 av 4

Frågan, av Rodan

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

LeonL skrev:

caze skrev:

I skolan, nej nej! ;) Har jag inte gjort på tre år, skulle inte börjat med det heller. Sånt gör man hemma i lugn och ro! :) (främst därför jag går på en skola med delvis hemmastudier)

Har ni inga beting? :o

Typ inte :l

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Bra med förbud i låg och mellanstadiet, men knappast i högstadiet, absoult inte i gymnasiet. Från högstadiet ska inte lärarna behöva springa efter eleverna och uppfostra dem som ens mamma. Så att beslagta mobiltelefoner under raster på ett högstadium är ju bara löjligt.

Skolan ska vara demokratisk, alla ska få vara med om att bestämma om reglerna på ett demokratiskt sätt, så såg ifrån om ni inte gillar förbudet.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Mobiltelefonerna skall vara avstängda/ljudlösa/vibratorlösa på lektionstid men på övrig tid är jag något skeptisk till ett mobilförbud. Om förbudet gäller eleverna skall det också gälla även de anställda som bör föregå med gott exempel (därför är jag emot totalförbud eftersom jag jobbar på en skola ;)). Alternativet är att införa mobilzoner dit alla (både elever och anställda) får gå för att använda mobilen, ungefär som rökrutorna som finns/fanns.

Frågan är hur man ska ställa sig till handdatorer. Idag kan man ju tämligen enkelt/utan större kostnader få mobila funktioner i dem.

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

"Bra med förbud..." osv skriver du mwin.

Jag hantar att om eleverna hade visat att de klarar av att hantera mobiltelefonerandet så hade det inte varit aktuellt med ett förbud. Jag tror inte att lärarna inför förbud samt regler om att papper o liknande ska lämnas in vid vissa tidpunkter bara för att jäklas.
Går man på högstadiet så BORDE man ju ha vett och sans att tex använda en mobil med förstånd, men tyvärr är väl sanningen att så inte är fallet.

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Våran rektor säger att elever kan mobbas via mobilen, Ja det går men ... vad jag ser i skolan så är det ingen mobbining, inte i vårant lag. Lärarna har mobiler, för dom är "nöd" personal som om det börjar brinna så ringer lärarna, men tänk om en elev märker att det brinner utanför skolan eller nåt sånt, då är det bra om eleven ringer så snabbt som möjligt.

Men ibland har vi raster som kan vara 1-2 timmar långa, och då har vi inget att göra eftersom mediateket är stängt under raster.

Jag har ALLTID mobilen avstängd under lektion, men har alltid den på under rasterna. Men vi ser ut som rädda hundar när lärarna kommer.

Fast det finns alltid någon lärare som inte bryr sig :stud

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Mobilförbudet på lektionstid efterlevdes inte för fem öre när jag gick på gymnasiet, så det är imho lika bra att införa nolltollerans. Om man väntar ett viktigt samtal så får man berätta det för den som håller i lektionen och ett undantag kan kanske göras, men i övrigt, väck med skiten.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Generellt mobilförbud i hela sammhället hade inte varit fel, det är väl den största bluffen någonsin.

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

solbulle, jo förbud på låg och mellanstadiet om det behövs, men på högstadiet ska det inte behövas förbud. Då förväntas det att man respekterar varandra och har telefonen avstängd under lektionstid. Men just låg och mellanstadiet, där kan man inte förvänta sig samma saker av elever som på högstadiet och har ens så unga behov av telefon?

På högstadiet och gymnasiet ska nästan samma regler gälla som på arbetsmarkanden och sammhället i övrigt. Jag skulle inte bli speciellt glad om min chef kom under min lunchrast och beslogtog min telefon.

SirPeter skrev:

Perfekta regler det där.
Nu är det bara att hoppas att det blir rikstäckande så skoleleverna kan se till att lära sig lite precis som det är meningen att de skall göra.

Web-Tor skrev:

Öhh... plugga?

Enkelt för er att säga. Att kunna lära sig kräver mer än att bara gå och sätta sig i skolan. Lärarledda lektioner av duktiga lärare, tillräckligt med tid från lärare/vuxen. Bra och övergripanden arbetsguppgifter, samtidigt som skolan ska uppmuntra och stödja eleven från alla håll. Tyvärr ser inte verkligheten ut så. Speciellt inte på gymnasieskolorna.. :l

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Våran rektor säger att elever kan mobbas via mobilen, Ja det går men ... vad jag ser i skolan så är det ingen mobbining, inte i vårant lag.

Så bara för att du och dina polare mobbar varandra, så förekommer det inte? :OO

Jag vet att det förekommer mobbning för att en del tex inte har en mobil, eller att dom har fel sorts mobil... x(

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Mobilförbud på en hel skola är bara riktigt "sjukt" enligt min mening.
Vad gör det om någon sitter och spelar spel eller ringer/SMSar någon på skolgården?
Mobiltelefoner kan vara väldigt bra att ha.
Dom kan fungera som miniräknare (har alltid jag när jag behöver då min egna som jag fick av skolan naturligtvis blev snodd och dom som finns att låna oftast är misshandlade av idioter), kalender mm.
Sen att veta att man alltid kan ringa, när man vill, om det behövs känns ju alltid bra.
"Skolan har telefon" har ni sagt många av er, jag kan säga att på iaf våran skola så tar dom betalt för att man ska ringa. Det blir till att hitta på en lögn, gå till en snäll lärare och tjata lite eller helt enkelt inte ringa samtalet som kan vara väldigt viktigt.

Inget ljud på telefonerna/Avstängda telefoner under lektionstid, självklart. Men utanför klassrummen gör det ingen skada om dom är på och används.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Web-Tor skrev:

Öhh... plugga?

Bra idé. Ska vi inte ta bort alla gemensamhetsutrymmen i skolorna, och införa ljudisolerade läsceller där man bara kan vistas en person? Då kan man ju undvika sådana otyg som att eleverna pratar med varandra, spelar kort eller liknande.

obelix skrev:

Jag vet att det förekommer mobbning för att en del tex inte har en mobil, eller att dom har fel sorts mobil... x(

Fler bra idéer. Med det resonemanget ska alla elever ha burqa, eftersom vissa mobbas p.g.a. kläder, utseende, hår, hudfärg, kön eller något annat. Vi ska väl inte förbjuda kläder? Eller hår? Problemet är inte att vissa har "fel" mobil, problemet är att det finns folk som tycker om att trycka ner andra. Ursäkterna varierar, anledningen gör det inte, och att tro att man löser det bakomliggande problemet genom att förbjuda attribut som kan användas i negativt syfte är... IMHO... måttligt begåvat.

Här är iaf mina två teser:

1. Alla som mot bättre vetande har mobilen på under lektioner, föreläsningar, biofilmer eller liknande ska åderlåtas till döds. Oavsett ålder. (OK, dödsstraff är kanske lite väl drastiskt, men här kan jag absolut tycka att det är OK med beslagtagning av mobiler. Synd bara att det inte sker på högskolenivå också.)
  2. I sammanhang då det är OK att man pratar med varandra ska det vara OK att göra det IRL, per telefon, genom burkar med ett snöre emellan eller på telepatisk väg. Det är också OK att prata i normal samtalston, prata högt, sluddra eller viska, inom rimlighetens gränser.

Det enda som gör mig lugn är att det här förmodligen kommer att sluta som debatten om pipande digitalklockor på åttiotalet...

Medlem sedan nov. 2003370 inlägg

Fördelar med mobilen:

• Det går att ringa var man vill (oftast)

Nackdelar med mobilen:

• Dyrt
  • Urdåliga kvalitetsbefriade skitsnuttar till reklamfilmer
  • Att de tar gamla hederliga sköna dataspel (rattler) och försämrar och ändrar namnet (snake)
  • Alla ringsignaler som irriterar folk <caps lock>Kan det inte bara räcka med en gemensam för alla mobiltelefoner???</caps lock>
  • Med mera...
Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

spango skrev:

Synd bara att det inte sker på högskolenivå också.

Det är ta mej fan inte ofta jag håller med spango, men nu kläckte han iallafall ur sig något vettigt... :h

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

Kanske kan lägga in en länk som passar ämnet här.
En artikel någon skrivit.
Mobiletikett

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Martin_almighty skrev:

Nackdelar med mobilen:

• Dyrt
  • Urdåliga kvalitetsbefriade skitsnuttar till reklamfilmer
  • Att de tar gamla hederliga sköna dataspel (rattler) och försämrar och ändrar namnet (snake)
  • Alla ringsignaler som irriterar folk <caps lock>Kan det inte bara räcka med en gemensam för alla mobiltelefoner???</caps lock>
  • Med mera...

1. Man skapar räkningen själv...
2. Stämmer rätt bra ;) men har inte med ämnet att göra.
3. I dagens telefoner kan jag lova dig att det finns andra spel än Snake. Har själv en SE T300 som jag fick förra julen, har aldrig haft Snake på den. Har däremot bl.a Rally, minigolf och lite annat trevligt.
4. Tänk dig själv om alla hade en signal på mobiltelefonen. Du sitter på en t.ex en buss och säg att 10 personer har en mobiltelefon, det ringer, alla ska upp med telefonen varav nio då får göra det i onödan. ;)
Sen om man inte gillar signalen, ska man vara utan telefon då?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Är emot spel och sånt på mobilen. En mobiltelefon ska man ringa med, inget annat. :)

Medlem sedan nov. 2003370 inlägg

Ok då, kanske hamnade lite off-topic :r

Äh, spelar roll. Människor är olika, själv är jag en anti-onödigt-tjafs-på-mobilen-typ.

</tråd för min del>

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Martin du kan juhe inte ba stänga av tråden innan jag har sagt nått =P

<tråd>

Mobilförbud på lektionstid! = Upp till skolan i samråd med elever!
Mobilförbud på raster = Nej!

En rast är en rast, för att man ska kunna fp lite tid att prata av sig osv osv för att inte störa på lektioner! Sen om nån väljer att spela gameboy, lyssna på freestyle eller ringa ett samtal med en mobiltelefon borde vara upp till var och en!

Det är lite frihetsberövande att INTE låta elever få använda en mobiltelefon på sin rast!

På våra karaktärs lektioner (EL-Programmet) så får vi prata i telefon och leka med mobiltelefonen hur mycket vi vill då vi har praktiskt och inte teoretiskt!

på Svenska och bild stänger vi av telefonerna helt! Våra svensk / bild lärare har ett temprament som inte går att jämnföra med något levande i skrivande stund!

Övriga lektioner räcker det med ljudlös och att man ursäktar sig och går ut ur klassrummet och pratar och smyger in när man är klar! Vilket jag tycker är bra, då vi går på gymnasiet och är självständiga, ingen i klassen stör sig på detta då vi haft diskussion om det!

Men i min gamla högstadie skola så var vi tvungna att ha ljudlös / avstängt på samtliga lektioner samt i datasalarna och vissa delar utav skolan, då vi hade en klass som hade elever med Asperger Syndrom, och vissa av dem klarade helt enkelt inte vad ljudet från mobiltelefoner! Så det är en naturlig förklaring som vi respekterade! Men att bara rent av totalförbjuda mobiltelefoner är löjligt och är inte givande för någon part!

</tråd>

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

LeonL skrev:

Är emot spel och sånt på mobilen. En mobiltelefon ska man ringa med, inget annat. :)

Du har ju din fina handdator ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Övriga lektioner räcker det med ljudlös och att man ursäktar sig och går ut ur klassrummet och pratar och smyger in när man är klar! Vilket jag tycker är bra, då vi går på gymnasiet och är självständiga, ingen i klassen stör sig på detta då vi haft diskussion om det!

Hade jag varit lärare och ngt hade smygit ut för att prata i telefon hade han fan inte kommit in igen. Är han mer intresserad av att prata med ngn kompis än att lyssna på det som skall läras ut på lektionen behöver han inte komma dit alls.

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)