mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inläggVa jag vet så är det helt jätte-olagligt! Det är stöld och dom kan absolut inte påstå att de får konfiskera mobilen. Det ända man kan göra på en mobil-fri plats är att avlägsna personen från platsen.
Dessutom tycker jag att det låter extremt löjligt att inte få ha mobiltelefon på hela skolan.
De skulle vara en sak om man exempelvis fick lämna ifrån den när man gick in på lektioner, men inte att ha förbud på hela skolan.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inläggTycker det låter som bra regler...
obelix skrev:
Tycker det låter som bra regler...
Så är det på mina döttrars skola oxå och det är inga problem.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inläggPerfekta regler det där.
Nu är det bara att hoppas att det blir rikstäckande så skoleleverna kan se till att lära sig lite precis som det är meningen att de skall göra.
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inläggAtt inte få ha mobil på lektioner: JA!
Att inte få ha mobil på skolans område: NEJ!
Man måste ha chans att kunna bli underättad om något hänt om man exempelvis skulle vara på rast.
Sen är det många (t.ex. jag) som använder mobilen som klocka/kallender.
Jag hatar klockor tillexempel, jag måste ha mobilen för att kunna hålla reda på tiden.
Mobil på skola = Onödigt gånger mycket! Jag använder, hur konstigt och gammalmodigt det än låter, mobilen till att ringa och inget annat. Om man måste ha med sig mobilen på skolan är det ju uppenbart att man använder den till en massa skumma grejer som kostar 15 kr/SMS:et:OO
RRodanMedlem sedan juli 20021 523 inlägg Jag använder min mobil för att kolla på klockan eftersom skolans klockor funkar aldrig och som kalender.
Sen om det händer något så kan jag ringa nån av föreldrarna, eller om jag ska åka bort någonstans.
Rodan skrev:
Jag använder min mobil för att kolla på klockan eftersom skolans klockor funkar aldrig och som kalender.
Sen om det händer något så kan jag ringa nån av föreldrarna, eller om jag ska åka bort någonstans.
Jo, det är ju inte så farligt måste jag erkänna ;) :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Man måste ha chans att kunna bli underättad om något hänt om man exempelvis skulle vara på rast.
Jag gick i skola i 12 år och klarade mig utmärkt utan mobil? :l
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Web-Tor skrev:
:bire
Samma här, nästan iaf (inte 12 år)...
Tror dagens skolungdom är lite bortskämda faktiskt...
Så vitt jag vet så kan man ringa skolan om det har hänt nåt viktigt...
Och om det händer något så ringer skolan till föräldrarna...
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg Klart som fan man måste få ha mobil i skolan!!! Vad ska man annars göra om man sitter ensam någonstans på skolan och inte har något att göra :q
Att man däremot inte får ha med dem in i lektionssalarna har jag full förståelse för. Händer nästan varje dag i min skola att det ringer och det blir rätt tröttsamt efter ett tag! :x
Klart man inte ska ha mobilen på under lektionstid. Men är det rast eller liknande så tycker jag faktiskt att det är helt okej att prata i mobil/ha den på.
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg
obelix skrev:
Mobil? Pyttsan! Jag klarar mig fint utan en mobil i skolan, handdatorn räcker. :e
Annars är jag för mobilförbud, man blir irriterad varje gång någons mobil piper. Skulle det mot all förmodan att man behövde ringa så finns det alltid en elevtelefon. :)
mikulMedlem sedan aug. 20013 824 inlägg
obelix skrev:
Web-Tor skrev:
:bire
Samma här, nästan iaf (inte 12 år)...
Så vitt jag vet så kan man ringa skolan om det har hänt nåt viktigt...
Och om det händer något så ringer skolan till föräldrarna...
Men har man långa raster så befinner man sig inte alltid i närheten av lärarna.
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg I klassrumen kan väl lärarna få fullfölja diktaturen om de vill men att inkräkta på de små livens raster och fria tid är ju bara löjligt. ;)
Sedan att Web-Tor och Obelix inte behövde mobil är kanske inte så konstigt då jag antar att ni är några år äldre än Rodan. Tiderna förändras.
:)
CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Web-Tor skrev:
Klart som fan man måste få ha mobil i skolan!!! Vad ska man annars göra om man sitter ensam någonstans på skolan och inte har något att göra.
Öhh... plugga?
I skolan, nej nej! ;) Har jag inte gjort på tre år, skulle inte börjat med det heller. Sånt gör man hemma i lugn och ro! :) (främst därför jag går på en skola med delvis hemmastudier)