webForumDet fria alternativet

Skäms på er...

Småprat

84 svar · 3 181 visningar · startad av Ground Control

Frågan#1

Kära invånare av Wf!

För ett tag sen så postades en tråd om självmord i cafét...
Detta är ett väldigt allvarligt ämne och jag blir både upprörd och ledsen när jag ser att det finns människor som inte kan låta bli att skämta om detta, varför kan man inte lämna vissa ämnen ifred, just självmord är ett ämne som innefattar så många lidande människor och känslor som man aldrig kan tänka sig, varför finner vissa att man måste driva om detta? Min pojkvän sa när jag frågade honom:
"Det är ett svårt ämne måste jag säga, men det är väl därför folk har svårt att vara seriös för dom vet inte vad dom ska säga"
Mitt ända svar på detta är att om man inte kan säga nått vettigt så ska man vara tyst, självklart gäller inte detta alla trådar, visst finns det undantag där det inte spelar någon roll vad man skriver men när man berör ett ämne som självmord och allt annat som handlar om död och lidande kan man väl visa respekt och låta bli att svara om man inte tänker beröra ämnet på ett vettigt och respektfullt sätt?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Jag skäms inte och skiter i sjävmordståder :p

frankof skrev:

Jag skäms inte och skiter i sjävmordståder :p

Uppenbarligen så skäms du eftersom du brydde dig om att svara...
annars hade du inte lagt ner tiden på att skriva utan bara struntat i det...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Det beror på hur man skämtar...

man kan skämta om allt, bara det görs på rätt sätt, och av rätt orsak...

Sedan kan inlägg ibland felaktigt tas för skämt, fast det inte är det.

Jaja, kom med lite andra floskler också när du ändå håller på :p

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

obelix skrev:

man kan skämta om allt, bara det görs på rätt sätt, och av rätt orsak...

... och med glimten i ögat.

nej det finns vissa saker som man ska låta bli, som sagt har man inget vettigt att säga ska man hålla tyst...

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Man kan skämta om allt. Döden behöver inte vara lika allvarlig för andra som för dig, folk ser på saker o ting olika.
Själv skulle jag inte skämta om självmord.

:)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Ground Control skrev:

nej det finns vissa saker som man ska låta bli, som sagt har man inget vettigt att säga ska man hålla tyst...

Som sagt, man kan skämta om allt om det görs på rätt sätt, av rätt orsak och med glimten i ögat.
Annars ska man inte skämta...

När det gäller tolkning av inlägg och kommentarer, så är det omöjligt att undvika missförstånd ibland...

Ska man då hellre hålla käften för att någon kan tolka det fel?

trexter skrev:

Man kan skämta om allt. Döden behöver inte vara lika allvarlig för andra som för dig, folk ser på saker o ting olika.
Själv skulle jag inte skämta om självmord.

:)

:bire

Själv så har jag skämtat om självmord, och kommer att göra det om det känns rätt och naturligt...

Ground Control skrev:

Provat någon gång :q
"leva som man lär"
"Du skal göra som jag säger, inte som jag gör"
osv...... :p

Ja om man inte har något vettigare att säga än "självmord är livsfarligt" eller "jag bryr mig inte för jag lever, tror jag iaf" då kan man lika gärna hålla käften...

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag tycker då att eftersom det är så lätt att missuppfatta ett inlägg så ska man akta sig för att skämta om vissa ämnen.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Hur gör man för att ligga On-topic i den här tråden?

frankof skrev:

Ground Control skrev:

"leva som man lär"

Jag har aldrig skämtat om självmord eller dyligt, jag försöker undvika att skämta m saker där folk kan ta illa upp... Jag vet ju självhur jag reagerar på skämt om självmord eftersom jag har upplevt det så nära inpå, då kan ajg ju sätta mig in i hur andra skulle känna om jag drig skämt om saker som dom råkat ut för... Ska man skämta om sånt ska man göra det med människor som manv et vart man har och som man vet hur dom kommer att reagera....

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Bire skrev:

:i

Skäms du inte :q ;)

(Jag själv har några gånger fått veta var "skämtgränsen" ligger här på wF :r )

Ground Control skrev:

frankof skrev:

Ground Control skrev:

"leva som man lär"

Jag har aldrig skämtat om självmord eller dyligt, jag försöker undvika att skämta m saker där folk kan ta illa upp... Jag vet ju självhur jag reagerar på skämt om självmord eftersom jag har upplevt det så nära inpå, då kan ajg ju sätta mig in i hur andra skulle känna om jag drig skämt om saker som dom råkat ut för... Ska man skämta om sånt ska man göra det med människor som manv et vart man har och som man vet hur dom kommer att reagera....

Ta inget som skrivs på nätet på för stort allvar, utgå från att det mesta är skämt, påminner det om ett skämt är det nog det.
Allt kan skämtas om, om någon tar illa upp "tough shit", livet går vidare.

Bire skrev:

man skäms, medan man driver med trådskaparen ;) §e

frankof skrev:

Bire skrev:

Redan påpekat, se ovan :stud

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

frankof skrev:

Bire skrev:

Är det on-topic i alla trådar?? Alltså att driva med trådskaparen. Nästan alla seriösa trådar som försökts att skapas här har direkt gått över till just det.

Va tråååkigt "seriösa" alla ska va då :l

311 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
172 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
172 ms — ändringar (db)