Det händer inte ofta men i förrgår var det dags igen. Efter att vi hade kommit till Eskilstuna som var slutstation gick konduktören som brukligt igenom de tre vagnarna för att kolla så alla klivit av och ingen glömt något. Han signalerade "klart" till mig och gick av i dörren längst bak. Jag låste alla dörrar och åkte iväg mot verkstaden i Västerås. När jag hade kört i cirka åtta minuter hör jag en röst bakom mig:
- Det här är inte tåget till Stockholm, va?
- Var kom du ifrån?
- Det stod ju 17.30 till Stockholm på plattformsskylten.
- Just ja, det såg ju till och med jag. [Fast jag åkte därifrån redan 17.00 och tänkte inte på att någon skulle vara så snabb.]
- Men jag blev lite fundersam när tåget började åka åt fel håll alldeles för tidigt och det inte var några andra passagerare, så jag tänkte fråga konduktören, men det kom ju aldrig nån.
- Nej, det här tåget ska ju bara köras till verkstan i Västerås, så det är ingen annan med.
Jag började fundera på hur vi skulle göra och kom fram till att det bästa vore om hon följde med till Västerås. Att vända ett tåg är en ganska komplicerad sak och det var inte alls säkert att vi skulle vara tillbaka i Eskilstuna till 17.30 då. Nästa tåg skulle blivit 18.30.
Vi kom till Västerås 17.40 och jag släppte av henne på samma spår som 18.00-tåget till Stockholm skulle gå. Innan dess hade jag ringt konduktören på det tåget och berättat för henne så resenären skulle få åka på sin Eskilstuna-Stockholm-biljett och inte behöva betala något extra.
Det här hände mig imorse.
Jag gick upp som vanligt 07:15, åt frukost och gick till bilen. Jag tog den vanliga vägen och allt var precis som vanligt men när jag kom till jobbet så stod det redan en bil där jag brukar parkera. Jag tar alltid plats 77 men idag stod där en annan bil. Jag hade redan börjat köra mot plats 77 så jag fick backa en bit och sedan parkerade jag på nummer 78 istället.
Jag hade redan börjat köra mot plats 77 så jag fick backa en bit och sedan parkerade jag på nummer 78 istället.
Jag blev bara 43 sekunder sen till jobbet.
43 sekunder för att backa ett par meter? Nåt problem med backväxeln eller backar du som en söndagsförare (gubbe med keps i gammal Opel Kadett)..? :moose
Jag förstår att ni tycker att detta än intressant så jag ska förklara det hela:
1. Plats 77 ligger först på hela parkeringen och där är lite svårt att svänga in. Även 78:an är knepig att parkera helt rakt på med tanke på den trånga parkeringen. Jag har dock blivit ganska bra på att parkera på just plats 77 eftersom jag övat så många gånger. Detta var ju första gången som jag parkerade på plats 78 så det tog lite längre tid.
2. Dessutom var det så att precis när jag upptäckte att plats 77 var upptagen och jag insåg att jag var tvungen att backa så kom det en annan bil. Jag var fick vackert vänta på att han skulle åka förbi innan jag backade klart. Detta tog ytterligare några sekunder.
3. Det är något längre väg till parkeringsautomaten från plats 78 än vad det är från plats 77. Där försvann resten av sekunderarna.
Hör gärna av er om det är nåt mer ni undrar över. :)
Fast jag tror fortfarande det tog längre tid för att Web-Tor backar som ett fruntimmer.
Det skulle i så fall vara ett fruntimmer som backar ruskigt snabbt. Kan hända att jag inte backar lika snabbt som er glassbilsmarodörer men det finns ingen anledning att bli otrevlig. :(
Jag tror dessutom att vänsterpartiet skulle ha en hel del att säga om din syn på "fruntimmer" och deras förmåga att hantera fordon.
Fast jag tror fortfarande det tog längre tid för att Web-Tor backar som ett fruntimmer.
Det skulle i så fall vara ett fruntimmer som backar ruskigt snabbt. Kan hända att jag inte backar lika snabbt som er glassbilsmarodörer men det finns ingen anledning att bli otrevlig. :(
Jag tror dessutom att vänsterpartiet skulle ha en hel del att säga om din syn på "fruntimmer" och deras förmåga att hantera fordon.
Hoppla, min lilla ironi försvann minsann nånstans på vägen där...
Ber om ursäkt om det inte gick fram att jag naturligtvis inte menar allvar. :)
Då det verkar som Web-Tor kidnappat den här tråden för jag det tillbaka på rätt spår. :e
tydal skrev:
När jag hade kört i cirka åtta minuter hör jag en röst bakom mig:
Vilket osökt får mig att börja fundera över: Hur kommer denna fripassagerare in till förarutrymmet? Är inte det låst för det kan väl knappast varit ett RC-lok du körde? :q
Körde du tåget en halvtimma innan det skulle avgå?
Det tåg han körde, var inte det tåget till Stockholm som fripassageraren egentligen skulle ha åkt med. Han/hon klev alltså på tåget av misstag, eftersom den stod vid plattformen när plattformskylten stod klart och tydligt med informationen om att tåget som står vid den plattformen ska till Stockholm. Förstår du nu? :p