webForumDet fria alternativet

Hemtjänst stjäl pengar?

Juridik

9 svar · 785 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Har någon en sådan otrevlig erfarenhet? Det gäller min flickväns farmor som är helt beroende av hemtjänst. Hon är svag och nästan helt blind. Dom kommer flera ggr om dagen för att handla åt henne och ta med lunch och middag. Min flickväns far är regelbundet (vanligtvis ett par ggr i månaden) ner till farmor för att fylla på kassan eftersom det är han som sköter ekonomin. Tre gånger på 1½ har han upplevt att pengar har försvunnit. 1200kr på en månad för mat (exkl lunch, middag), vilket är ungefär mjölk och några yoghurt känns inte helt korrekt för en gammal tant som inte förtär mycket.
Problemet är ju att bevisa att (om) hemtjänst stjäl pengar ur hennes kassa. Hur gör man det? Även om alla kvitton spars (vilket dom också gör) så går det ju aldrig bevisa hur mycket han stoppade ner i kassan från början?

Några tips på hur man ska råda bot på ett sådant problem? Det är ju rent ut sagt förjävligt om det verkligen är fallet att dom har tagit pengar ur hennes plånbok.

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

Sätt en färgpatron (alltså, en sådan där som utlöses när folk stjäl från bankomater och så...) bland sedlarna! :L
Eller se till att inte ha så mycket pengar där. Konfrontera dem.

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Usch....sådant skrämmer en rejält.

Det som slog mig först skaffa en vanlig hederlig kassabok som ska ligga i "kassan" ifylles med bläckpenna, och det optimala är ju att något vittne skriver på hur mycket din flickväns far stoppar i, då ska man ju kunna hålla koll på det.

Men sådana historier finns det gott om,
min nu avliden morfar fick sina klackringar och guldarmband stulna IFRÅN hans händer, när han låg för döden.......
Dom kollade inte han på 10 dagar så han dog av uttorkning, men ta hans juveler innan han dog det hann dom med.
Man blir så j*vla förbannad.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Ett bankomatkort är väl en rimlig lösning på pengaproblemet. Då får ni ju kvitto på vad ni satt in och uttagen blir registrerade.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Betalkort typ ICA...
Det använde dom på äldreboendet jag parktiserade på, då kunde gamlingen god man gå igenom vad som handlats...

Medlem sedan nov. 2003370 inlägg

jeanette skrev:

min nu avliden morfar fick sina klackringar och guldarmband stulna IFRÅN hans händer, när han låg för döden.......
Dom kollade inte han på 10 dagar så han dog av uttorkning, men ta hans juveler innan han dog det hann dom med.

x( Vidrigt!

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Martin_almighty skrev:

jeanette skrev:

x( Vidrigt!

Man ska inte dra alla över en kam.......
men det är lite av dagens samhälle vi lever i, tyvärr.

Tyckte obelix kom med ett kanoonförslag.
Där kan man ju sätta in och hålla koll på ALLT.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Det gick ju en dokumentär om hembiträden som betedde sig förjävligt hemskt mot de gamla förut om jag inte minns helt fel. De klankade ständigt ner på dem och klagade, bara för att de hade en dålig dag, och gjorde så att livet för gamlingarna blev ett rent helvete ju, nackskott på såna jävla! x(

Tur iaf att en av de anhöriga började misstänka blåmärken och liknande på sin släkting som kunde sätta upp mikrofon så att man senaer kunde bevisa vad de gjort med de stackars gamla :D

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Lägg inte allt på plats direkt.

Jag har också erfarenhet av hemtjänst som hade skumma saker för sig. Dessutom personal på äldreboende också. :l

Min farmor saknar ett flertal smycken, en del med mycket affektionsvärde, plus att hennes pengar bara försvann vips poff när hon bodde hamma och hemtjänsten kom. :l

Men hur tusan ska man kunna bevisa..? :x

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Tyvär så blir inte eldsjälarna kvar så länge inom äldreomsorgen, mest pga att dom slits ut så snabbt...

Sen är det svårt att få in nytt bra folk tack vare dom låga lönerna och den låga statusen...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)