webForumDet fria alternativet

Hur skall ett skolarbete se ut?

Studier & utbildning

14 svar · 3 345 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Har ni några idéer på hur ett fint skolarbete skall se ut i stil och form? Det jag kan tänka mig är en ren framsida med en titel på arbetet (och namn), sidnumrering samt en bra uppdelning på fakta. (och givetvis en bra källförteckning)

Vad tycker ni, om exempelvis hur en framsida skall se ut? (Klass? Skola? Termin + år (ex. VT 2004)? Handledare?)

Visa gärna hur ni har gjort! :bire

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Flyttas från Språkforumet.

Mvh,
hypatia

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Det är väl rätt olika från skola till skola.
Har du frågat hur de vill ha arbetet inlämnat?

cyprys skrev:

Det är väl rätt olika från skola till skola.
Har du frågat hur de vill ha arbetet inlämnat?

Nej, våra lärare är inte så noga med det. Det kan se helt sjukt ut, men de accepterar det ändå. :p

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Har ni inga mallar för vad som ska framgå i de olika delarna? Kolla om inte annat med din handledare/examinator.

Hur som helst, det skall inbjuda till läsning såklart. En egen förstasida brukar jag själv klämma dit när det vankas rapport/uppsatsskrivning. Jag använde ett eget fotografi på min mobiltelefon när jag skrev om kommunikation på distans, till exempel. Vad gäller själva innehållet så använde jag Words standardformatmallar när det gäller rubriker, stycken, brödtext och så vidare. Det underlättar även sen när det är dags att få till innehållsförteckningen. Avsluta sedan med att spara allt som PDF så ser det proffsigt ut. ;)

Och du, content is king. ;)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Försättsblad, innehållsförteckning, inledning, frågor, huvuddel, sammanfattning, egna åsikter och litteraturförteckning.
Sen samma stil på allt, namn/klass/datum/skola i sidhuvud och vilken sida man är på i sidfoten.

Så brukar ungefär mina arbeten se ut och så vill min skola att de ska se ut. :)

(Hoppas det var något sådant här du var ute efter :p )

Dryden skrev:

Har ni inga mallar för vad som ska framgå i de olika delarna? Kolla om inte annat med din handledare/examinator.

Nej :p

Dryden skrev:

Hur som helst, det skall inbjuda till läsning såklart. En egen förstasida brukar jag själv klämma dit när det vankas rapport/uppsatsskrivning. Jag använde ett eget fotografi på min mobiltelefon när jag skrev om kommunikation på distans, till exempel.

Det kan nog bli snyggt med en liten bild, så det inte blir av bara ren text i hela arbetet. (Men man klarar sig utan bilder ändå)

Dryden skrev:

Vad gäller själva innehållet så använde jag Words standardformatmallar när det gäller rubriker, stycken, brödtext och så vidare. Det underlättar även sen när det är dags att få till innehållsförteckningen.

Det gör inte jag, eftersom jag inte gillar Times-familjen. Jag brukar använda Garamond till båda Nivå 1- och Nivå 2-rubriker och brödtext. Att dela in rubrkerna/underrubrikerna i olika dispositionsnivåer gör att det blir mycket enkelt att göra en innehållsförteckning. :) Men Times New Roman kanske ser bättre ut på ett pappersark? Det får jag testa någon gång. :)

Dryden skrev:

Avsluta sedan med att spara allt som PDF så ser det proffsigt ut. ;)

Det skulle jag gärna vilja göra, men jag har inte det program som behövs. :l

Dryden skrev:

Och du, content is king. ;)

I know, därför satsar jag alltid på innehållet först. :)

Qimen skrev:

Försättsblad, innehållsförteckning, inledning, frågor, huvuddel, sammanfattning, egna åsikter och litteraturförteckning.
Sen samma stil på allt, namn/klass/datum/skola i sidhuvud och vilken sida man är på i sidfoten.

Det kanske är bra att ha allt det där i sidhuvuden? Nu har jag bara titeln på arbetet i sidhuvudet och vilken sida man är på i sidfoten. :p

Det jag egentligen försöker få reda på är vad som ska finnas på en framsida. :) Mer idéer välkomnas!

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Det jag brukar ha på mina rapporters försätts-sida är namn, klass handledares namn, ämne samt namn på projekt. Detta skall placeras i det vänstra hörnet.
Inget sidnummer på försätts-bladet.
Sen ska du inte använda några space:iga typsnitt eller bilder gjorda i Photoshop på framsidan. Det ska vara så enkelt och rent som möjligt. Times New Roman - 16 pt - Fet - Centrerat. Kanske någon enkel bild som på något sätt symboliserar din text. Gärna utan skarpa kanter (vanligt med bilder som tas från nätet).

Följer du detta kommer det se ut som mina arbeten, och jag har då aldrig fått några som helst klagomål från lärare. Kom även ihåg att det är såhär det skall göras på högre nivåer, så om du börjar göra det redan nu, har du det färdigt tills du börjar på gymnasiet.. :)

För ditt problem med PDF:er så är detta din lösning! https://www.pdf995.com

PersianBulldog skrev:

Det jag brukar ha på mina rapporters försätts-sida är namn, klass handledares namn, ämne samt namn på projekt. Detta skall placeras i det vänstra hörnet.
Inget sidnummer på försätts-bladet.
Sen ska du inte använda några space:iga typsnitt eller bilder gjorda i Photoshop på framsidan. Det ska vara så enkelt och rent som möjligt. Times New Roman - 16 pt - Fet - Centrerat. Kanske någon enkel bild som på något sätt symboliserar din text. Gärna utan skarpa kanter (vanligt med bilder som tas från nätet).

Följer du detta kommer det se ut som mina arbeten, och jag har då aldrig fått några som helst klagomål från lärare. Kom även ihåg att det är såhär det skall göras på högre nivåer, så om du börjar göra det redan nu, har du det färdigt tills du börjar på gymnasiet.. :)

För ditt problem med PDF:er så är detta din lösning! https://www.pdf995.com

Edit\\ Var tog min text vägen? :p
Jag tycker också att ett arbete ska se stilrent ut, så det underlättar för läsaren att läsa texten. (Jag förstår dock inte vad du menar med Times New Roman 16 pt Fet, till vad? :p)

Tack för länken! Den behövde jag. ;)

Vad tycker ni om detta då? (Ni får gärna ändra om ni vill :))

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag tycker inte att du ska använda Times new roman, den är uttjatad och ful. Prova Garamond för omväxlings skull, eller min favorit, Centaur.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

LeonL skrev:

(Jag förstår dock inte vad du menar med Times New Roman 16 pt Fet, till vad?

Till titeln på framsidan.. :)

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Sedan så bör du även tänka på vilka marginaler du använder så inte raderna blir för långa. Jag tycker det är rätt vanligt att man ser rapporter skrivna där författaren i princip bara använder de marginaler som är standard i Word vilket ger ohyggligt långa rader. En rad bör inte omfatta mer än 65 tecken, är den längre blir det bara svårare för ögat att följa texten.

Bra böcker som tar upp detta med radlängd och annat som har med rapportskrivande att göra är Uppsatshandboken, skriven av Siv Strömquist, ISBN: 9173827517. Även Svenska skrivregler kan vara bra att ha till hands om man undrar hur en viss sak bör skrivas.

Mr. N. skrev:

Jag tycker inte att du ska använda Times new roman, den är uttjatad och ful. Prova Garamond för omväxlings skull, eller min favorit, Centaur.

Just nu använder jag Garamond i alla mina arbeten. :)

Tack allihopa! Blev intresserad av böckerna som dho nämnde. Svenska Skrivregler har jag dock tittat igenom (låne-e-bok), och den är mycket bra :)) Ska leta efter Uppsatshandboken.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Först tyckte jag att det var en banal fråga, när man bara kollar rubriken.
När jag sedan läst igenom inläggen och kollat länken som PeW hänvisade till så förstår jag. Varför börjar inte alla med grunden?
Bra tråd.

334 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
190 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
190 ms — ändringar (db)