webForumDet fria alternativet

Bli advokat fast straffad?

Juridik

12 svar · 2 181 visningar · startad av FreeLove

Medlem sedan dec. 200354 inlägg
Frågan#1

Hello!

Är det någon som vet vilka jobb man inte får ta om man blivit straffad. Polis har jag förstått att man inte får bli. Men det kanske beror på vad man blivit straffad för?
Att bli advokat (medlem i advokatsamfunder) måste man väl kunna bli oavsett vad man blivit staffad för med tanke på dom fångar som med långa straff som läser juridik på svenska fängelser även om dom inte är så jättemånga.

tack på förhand!

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Ingen aning hur det är med det, men skall du bli försvarsadvokat kan det tyckas lite märkligt om du har varit straffat eftersom du skall företräda lag och ordning. Men affärsjurist kanske går bra.

Förövrigt kan det ju vara bar för en person som utför illegala handlingar att känna till hur lagen fungerar. Då kan det vara lättare att klara sig ifrån en dom om man vet hur man skall lura systemet. Luckor i lagen är ingen nyhet.

För att svara på ditt inlägg har jag hört att man inte får bli officer eller väktare om man är straffad, men om du t.ex. är dömd för misshandel kanske de accepterar detta, tillika om du varit medlem i ett mc-gäng, speciellt om du skall bli dörrvakt. Någon som är dömd för att ha förgripit sig sexuellt på minderåriga skall inte kunna jobba på dagis eller liknande. Men man läser ibland om pedofiler som trots att det är dömda kan jobba på dagis eftersom vissa slipper undan en hel del granskning. Detta har i och för sig skärpts lite de senaste åren.

Sedan kan man fråga sig hur mycket jobb du får om du på din anställningsintervju nämner att du suttit i fängelse...

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Visst kan nog bli medlem i Advokatsamfundet om man uppfyller deras inträdeskrav t ex har gjort sig "känd för redbarhet och även i övrigt bedöms lämplig att utöva advokatverksamhet" - tveksamt om en kåkfarare kvalar in där dock. ;)
Många av de som läser juridik på fängelset gör det för att reda på mer om hur det fungerar/känner sig orättvist behandlade i rätten/har inget bättre för sig osv.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nja, man kan ju ha blivit straffad (dvs dömd för något) utan att hamna på kåken - dagsböter, villkorligt, samhällstjänst, sluten psykiatrisk vård... ;)

Men flera tjänster i samhället kräver ett rent register, bland annat om du ska jobba åt Försvarsmakten eller andra "känsliga" poster, som civilanställd vid polisens Länskommunikationscentraler osv.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ser man på en del av godingarna som är advokater idag så verkar det nästan vara ett krav att man skall ha en tvivelaktig bakgrund för att passa in. §jr

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Tror dom flesta läser för att hitta kryphål att utnyttja...

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Ah, jurist kan väl vem som helst bli. Dock har jag svårt att se att man skulle få tingsmeritering om man finns med i ett brottsregister, jag menar...det är ju knappt så att ostraffade jurister som vill bli advokater kan bli det. Tror därför inte att man kan bli, ja man lär få det mycket svårt iallafall, att bli advokat om man har ett "mörkt förflutet".

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Men flera tjänster i samhället kräver ett rent register, bland annat om du ska jobba åt Försvarsmakten eller andra "känsliga" poster, som civilanställd vid polisens Länskommunikationscentraler osv.

Måste registret vara helt rent? Räcker det med en "liten" lagöverträdelse för att de ska kunna neka en tjänsten?

Medlem sedan dec. 200354 inlägg

Detta låter skumt och lite svävande. Någon som vet exakt vad den pratar om? :)

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Re: Bli advokat fast straffad?

FreeLove skrev:

Bli advokat fast straffad?

Låter dumt :OO

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Matti skrev:

Måste registret vara helt rent? Räcker det med en "liten" lagöverträdelse för att de ska kunna neka en tjänsten?

Det vet jag inte, det enda jag vet är att i platsannonser för sådana tjänster brukar det stå att "registerkontroll kommer att genomföras" eller liknande.
Det skulle inte förvåna mig om de har olika gränser, varav några säkert har nolltolerans.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

FreeLove skrev:

Detta låter skumt och lite svävande. Någon som vet exakt vad den pratar om? :)

Kombinera Anne-Sophies och Sugardaddys svar. Gamlingarna vet bäst...

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

clarkbones skrev:

Kombinera Anne-Sophies och Sugardaddys svar. Gamlingarna vet bäst...

Tssss...hörru du unge man - akta så att jag inte tar dig i örat! ;)

336 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
188 ms — ändringar (db)