För tre år sen, när jag fick reda på att jag hade klarat alla tester och kommit in på lokförarutbildningen var jag ju lite nyfiken på vad jag skulle få för klasskompisar, så jag tittade med intresse igenom klasslistan, för att se om det fanns några från mina hemtrakter. Den närmaste var en tjej från Västerås som dessutom var ungefär lika gammal som jag. Kul, tänkte jag, hon är säkert trevlig. Men när utbildningen startade fick jag tyvärr reda på att hon hade hoppat av i sista stund...
Men idag träffade jag henne! Och hon är trevlig. Det slumpade sig helt enkelt så att hon satt bredvid mig på tåget hem.
För tre år sen, när jag fick reda på att jag hade klarat alla tester och kommit in på lokförarutbildningen var jag ju lite nyfiken på vad jag skulle få för klasskompisar, så jag tittade med intresse igenom klasslistan, för att se om det fanns några från mina hemtrakter. Den närmaste var en tjej från Västerås som dessutom var ungefär lika gammal som jag. Kul, tänkte jag, hon är säkert trevlig. Men när utbildningen startade fick jag tyvärr reda på att hon hade hoppat av i sista stund...
Men idag träffade jag henne! Och hon är trevlig. Det slumpade sig helt enkelt så att hon satt bredvid mig på tåget hem.
Det kan inte varit så att hon också tittade igenom klasslistorna och såg att du skulle börja §e
Tydal, du som är antälld av SJ - får man ställa en lite fundering till dig, när vi ändå är inne på ämnet trevlighet?
Idag den 31/1 reste jag hem från arbetet kl. 16.09 från Västerås med riktning mot slutstationen Arboga. I Västerås kliver en ung mamma ombord med sitt 2 år gamla barn. Mamman är så pass ung att hon fortfarande reser på skolkort. Enligt konduktören så får barn inte tas med på resa med skolkort (vilket det får göras med alla andra biljetter), varav konduktörern vill ha 105:- av den unga mamma, för biljetten till det tvååriga barnet (resan tar 30 minuter).
Mamman reagerar kraftig då hon enligt egen utsago kunnat resa på kortet tillsammans med sitt barn vid tidigare tillfälle, samt även hävdar att hon enbart har 50:- i plånboken, varav hon erbjuder konduktören att betala biljetten för barnet med betalkort/keditkort.
Vi tar inte betalkort/kreditkort svarar konduktörern (en välväxt tjej med rött hår), men jag kan ta kortet så länge, så kan vi köpa en biljett vid stationen i Arboga säger konduktörern, och tar den unga mammans betalkort/kreditkort. Nu blir den unga mamman upprörd och även övriga resenärer börjar rynka på näsan och reagera. Den unga mamman ringer via sin mobil till någon av sina föräldrar och berättar vad som hänt. Vid Arboga station möter sedan fadern upp och "löser" ut sin dotter och barnbarn för 105:- (varav hon antagligen får tillbaka sitt betalkort/kreditkort).
Är inte detta höjden av missbruk vad gäller det sunda förnuftet?
Är medveten om att skolelever som reser på skolkort inte kan räkna med att kunna ta med ytterliggare passagerare på skolkortet, men någonstans måste ändå det sunda förnuftet få råda över det byråkratiska.
Skulle vara intressant att höra vad du som anställda på SJ, och som enligt vad jag förstår även kör tågen på sträckan, vad du tycker om din kollegas agerande?
Har pendlat på denna sträcka i snart 6 år, och har slutat bli förvånad över hur vissa indvider i "konduktörskåren" kan bete sig mot resenärerna med jämna mellanrum. Finns många bra konduktörer, men tyvärr även en hel del konduktörer som inte alls är lämpade för sin uppgift.
När det gäller sunt förnuft, så är det nog alltid betydligt enklare att klänga sig fast vid paragrafer. Då kan ingen av de överordnade kritisera en.
Angående 30-dagars-kortet, förvånar det mig att de vill krångla till systemet så mycket. Det enklaste vore ju att man inte behövde avisera någonting, utan bara klev på tåget och visade upp sitt kort för konduktören när han kommer. Ett system som fungerar utmärkt hos SL. Har man ett sådant kort, så är det bevis nog för att man har betalat.
Tydal, du som är antälld av SJ - får man ställa en lite fundering till dig, när vi ändå är inne på ämnet trevlighet?
Idag den 31/1 reste jag hem från arbetet kl. 16.09 från Västerås med riktning mot slutstationen Arboga. I Västerås kliver en ung mamma ombord med sitt 2 år gamla barn. Mamman är så pass ung att hon fortfarande reser på skolkort. Enligt konduktören så får barn inte tas med på resa med skolkort (vilket det får göras med alla andra biljetter), varav konduktörern vill ha 105:- av den unga mamma, för biljetten till det tvååriga barnet (resan tar 30 minuter).
Mamman reagerar kraftig då hon enligt egen utsago kunnat resa på kortet tillsammans med sitt barn vid tidigare tillfälle, samt även hävdar att hon enbart har 50:- i plånboken, varav hon erbjuder konduktören att betala biljetten för barnet med betalkort/keditkort.
Vi tar inte betalkort/kreditkort svarar konduktörern (en välväxt tjej med rött hår), men jag kan ta kortet så länge, så kan vi köpa en biljett vid stationen i Arboga säger konduktörern, och tar den unga mammans betalkort/kreditkort. Nu blir den unga mamman upprörd och även övriga resenärer börjar rynka på näsan och reagera. Den unga mamman ringer via sin mobil till någon av sina föräldrar och berättar vad som hänt. Vid Arboga station möter sedan fadern upp och "löser" ut sin dotter och barnbarn för 105:- (varav hon antagligen får tillbaka sitt betalkort/kreditkort).
Är medveten om att skolelever som reser på skolkort inte kan räkna med att kunna ta med ytterliggare passagerare på skolkortet, men någonstans måste ändå det sunda förnuftet få råda över det byråkratiska.
Skulle vara intressant att höra vad du som anställda på SJ, och som enligt vad jag förstår även kör tågen på sträckan, vad du tycker om din kollegas agerande?
Har pendlat på denna sträcka i snart 6 år, och har slutat bli förvånad över hur vissa indvider i "konduktörskåren" kan bete sig mot resenärerna med jämna mellanrum. Finns många bra konduktörer, men tyvärr även en hel del konduktörer som inte alls är lämpade för sin uppgift.
Angående 30-dagars-kortet, förvånar det mig att de vill krångla till systemet så mycket. Det enklaste vore ju att man inte behövde avisera någonting, utan bara klev på tåget och visade upp sitt kort för konduktören när han kommer.
Vi hade ett sådant system innan detta aviseringssyetm infördes. Tidigare fick man köpa en liten pappersbiljett med ett giltighetsdatum som man visade för konduktören. Enkelt och praktiskt. Det nuvarande systemet skulle vara modernt och effektivt, men har enbart varit till besvär för resenären.
Mindre begåvade konduktörer gör defenetivt inte det dagliga resandet lättare för oss pendlare. I alla fall inte vi som reser med Västmanlands Lokaltrafik och SJ. :(
Synd att se att folk har problem med pendlingen var och varannan dag. Själv pendlar jag mellan Malmö-Helsingborg varje dag (~60min enkel resa) och har Skånekortet som ger mig rätt att åka vad jag vill, när jag vill, var jag vill i hela skåne.
Jag tycker att Skånetrafiken fungerar utomordentligt och jag åker mycket buss och tåg till alla möjliga ställen häromkring. :)
Uppväxt utanför Stockholm, flyttade till Jönköping för att plugga på högskolan och andra året här blev man ju naturligtvis fadder för att ta hand om de små nollorna och visa dom rätt här i livet.
Vi faddrar travar in till nollorna och radar upp oss för att dela in dom i nollegrupper och dittan och dattan. Nån står och snackar och vi andra tittar ut över de förskrämda småttingarna, så jag småsnackar med Niklas som står bredvid mig och dessutom kommer från stan:
"Nån du känner härinne?"
"Nä, känner igen några, det är väl allt" svarar han.
Jag tittar vidare och på första raden sitter ett välbekant ansikte.
Jotack, det var ju min bäste vän hemifrån Ekerö som jag känt sen femårsåldern som bestämt sig för mkv-utbildningen i Jönköping, väl vetandes att jag redan fanns där...
Hans ursäkt för att inte ha sagt något var att han ville se hur jag reagerade, så han hävdade att det var åt fågelholkshållet till... :e
Om det är som konduktören säger: Att man inte får ta med barn på skolkort, så har ju konduktören 100% rätt.. Case closed.
Om du har en två veckor gammal baby placerad i en babysiter på magen, ska man då även betala 105:- för det barnet? Visst, ett barn är ett barn och man kan vändra och dra i paragrafer i all oändlighet, men det måste finns utrymme för lite sunt förnuft, kan man tycka.
Men det är väl också mammans sak att kontrollera hur reglerna är?
Hade konduktörernabara råkat ut för sådant här lite då och då så hade de säkert regerat annorlunda, men det händer säkert flera gånger per dag att folk försöker trixa med biljetter med en drös ursäkter (säger nu inte att mamman ifråga gjorde det). Kan tro att konduktörerna tröttnar så småningom.
Angående originalämnet så satt jag nere i Saigon med en kompis och käka på ett cafe. Förbi kom en annan resenär som hörde att vi pratade svenska. Resenären frågade då om han fick slå sig ner och snacka lite.
De visade sig efter ett tag att vi hade en gemensam kompis i Sverige och att vi t.o.m. hade spelat innebandy ihopa en gång. :)
Angående mammans problem, studentbiljetter är billigare därför att studenter normalt har en svag ekonomi. De blir inte precis rikare av att ha ungar att ta hand om. Därför synes det mig rimligt att även de skulle kunna få ta med sina ungar på det studentrabbaterade kortet. Svårt att se varför just studenter skulle vara undantagna från denna princip.
Angående mammans problem, studentbiljetter är billigare därför att studenter normalt har en svag ekonomi. De blir inte precis rikare av att ha ungar att ta hand om. Därför synes det mig rimligt att även de skulle kunna få ta med sina ungar på det studentrabbaterade kortet. Svårt att se varför just studenter skulle vara undantagna från denna princip.
Håller fullkomligt med. Detta innebär naturligtvis att systemet är defekt & att konduktören bara skötte sitt jobb. ;)
Det finns tyvärr många idioter inom SJ. Framförallt bland konduktörerna (vissa verkar njuta över makten att få kontrollera resenärerna, snarare än att erbjuda dem service) och de som arbetar med att utforma biljett- och betalningssystemen. Exempelvis kan man ju fråga sig hur smart det är att placera värdekortsläsaren (för TiM-kort) under spåret istället för på tåget? Om tåget står på perrongen får man alltså antingen:
Visa kortet för läsaren, springa upp för trappan till perrongen och hoppas att tåget inte hinner åka. Åker tåget förlorar man resepengar eftersom "biljetten" bara är giltig i en timme.
Strunta i biljettläsaren och satsa allt på att hinna med tåget, vilket resulterar att man får köpa en ruskigt dyr "på tåget"-biljett.
Jag kan ju fortsätta klaga något ;)
Maskinerna som finns här i Mälardalen där man kan köpa biljett med både TiM-kort och Visa brukar allt som oftast krångla när det blir kallt. Jag har flera gånger haft problem att maskinen inte vill läsa kortet. "Försök igen" står det bara och jag försöker igen.
Till slut får man gå in på stationen för att lösa ut en biljett till ett dyrare pris. Har man riktigt otur så är stationskassan stängd och man får köpa biljetten på tåget istället och då kostar det ännu mer. Dyrare för mej bara för att deras maskiner krånglar. :x
Såg iofs att dom har bytt ut kortläsarna på en del maskiner nu, hoppas det löser problemet.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25