Igår natt sov jag sisådär 3 timmar i runda svängar. Inatt sov jag inte en minut. Konstigt nog är jag inte det minsta trött; bara en aning mossig i hjärnan. Går jag och lägger mig nu lär jag sova i 34 timmar. Är det någon som känner till några tänkbara orsaker till akut sömnbrist? Kanske kan någon rekommendera nått käckt sömnmedel? Kan man dö av för lite sömn?? :)
En konsekvens av sömnbrist är att man blir trött. Blir man trött så somnar man, och då lider man ju inte av sömbrist längre. Men det är ju vad man vill, och då är det inte en konsekvens.
Äsch, det är för avancerat.
Tig och sov istället :i ;)
Det finns en del personer som av olika anledningar slutar sova. De börjar hallucinera rätt rejält efter ett tag, men såvitt jag vet är det inte direkt dödligt.
Har läst en hel del om detta, har tyvärr inte tid att hitta alla länkar igen men.
Världsrekordet är 11 dagar utan sömn, problemmen börjar oftast vid dag 3/4, oftast hallucinationer, när dagarna går börjar du också få okontrollerade ryckningar i kroppen.
Det finns sjukdomar som du kan sova några få timmar på en hel månad, men som sagt de är sjukdomar och oftast kan man hjälpa personen att sova via läkemedel.
(En av de värsta sjukdomarna är relaterad till galna kosjukan, då personen kan sova några få timmar på upp till 6 månader om den inte får hjälp)
Oftast handlar det bara om att ta det lugnt för att sova, drick inte koffeine, motionera lite innan, ät inte innan etc.
Men har man kommit på en idée eller funderar över något mycket kan det vara svårt att sova.
Kontakta en läkare så hjälper de dig om problemmen kvarstår.