webForumDet fria alternativet

kontroll

Småprat

5 svar · 365 visningar · startad av mad2max

Medlem sedan jan. 200421 inlägg
Frågan#1

När jag var i en mataffär härom dagen blev jag tvungen att visa upp innehållet i min väska vid kassan. Hur ser lagarna kring detta ut?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Har för mig att du inte kan tvingas att visa upp vad du har i väskan, men de kan däremot hålla fast dig och tillkalla polis som har rätt att titta efter.

Men har man inget att dölja kan man lika bra visa upp och sedan be om en stor ursäkt inför alla, gärna i de här högtalarna där de säger "Lena till kassa fyra, lena till kassa fyra."

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Re: kontroll

mad2max skrev:

När jag var i en mataffär härom dagen blev jag tvungen att visa upp innehållet i min väska vid kassan. Hur ser lagarna kring detta ut?

Jag har för mig att du inte behöver visa upp det du har i väskan om du inte blir tagen på bargärning när du snattar!
Det krävs en tjänsteman för att få rätt till en visitation!
Och då ska du vara skäligen misstänkt för brott!

Utan misstanke så har dem ingen rätt att visitera dej som ett stickprov för att se om dem har turen med sig!
Men har du rent mjöl i påsen, så varför inte? då får dem visa alla att dem har gjort bort sig ganska rejält! :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Ingen, förutom polisen, har rätt att genomsöka din väska eller dina kläder på allmän plats, som t.ex. i en mataffär. Däremot på sportarenor, konserter, osv. har ordningsmän tillåtelse att söka igenom och skyddsvisitera dig. En väktare eller vakt har inte de befogenheterna. Om du däremot har blivit tagen på bar gärning eller på flyende fot från ett brott som kan ge minst fängelse på straffskalan får vem som helst, alltså även privatpersoner, gripa dig på plats. Det krävs dock att det som sagt är på bar gärning eller på flyende fot. Man kan ju tro ( Snarare, det är allmänt trott ) att väktare får göra vad de vill, gripa, omhänderta, visitera, m.m. Det är fel, en väktare har precis samma befogenheter som en privatperson men med ökat lagstöd ( Våld mot tjänsteman samt Hot om våld mot tjänsteman ). De kan alltså också endast agera om de har sett personen utföra ett brott eller ser att personen är på flyende fot.

De i mataffären har alltså ingen rätt att söka igenom din väska, om du inte godkänner det. En vanlig fråga kan lyda: "Får vi titta i din väska?". Om du då accepterar och låter de gå igenom din väska, är allt helt ok. Men de får inte tvinga till sig väskan. De "pip-apparater" som finns i diverse butiker gör alltså ingen egentlig nytta förutom att förebygga brott genom att "skrämma bort" snattare. Om du nu har snott något och ingen såg det, kan du lugnt gå vidare även efter det att det börjar pipa när du går ut. Endast en polisman kan tvinga sig till att titta i din väska.

OBS. Snatteri är egentligen stöld, som kan ge fängelse på straffskalan, men är en mildare grad och resultatet blir böter. Däremot lyder det under brottet stöld och därför kan alltså väktare/privatpersoner gripa dig enlig rätten om Envarsgripande i Rättsbalken trots att du egentligen endast får böter för snatteri.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Snatteri = värde under 500 kr.

SPiN; du som verkar kunna, om en privatperson inte sett mig snatta men haffar mig när jag gått ut ur butiken ändå, och tillkallar polis, vad händer då?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Snatteri = Stöld för ett värde under 700:- - 800:- har jag för mig.

En privatperson kan inte haffa dig, de har ingen rätt till att hålla fast dig alls. Det är olaga frihetsberövande och är straffbart med fängelse.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)