Besöker ni https://www.ams.se och letar efter jobb så finns det ett flertal jobb som handlar om "Arbeta hemifrån", vad det innebär är helt enkelt att du ska köpa o värva kompisar för att kunna tjäna pengar.
Kanske inte helt topic men relaterat:
Har man rätt att tacka nej om man som arbetslös blir erbjuden ett jobb från ett sådant företag, utan att riskera sin a-kassa?
Kanske inte helt topic men relaterat:
Har man rätt att tacka nej om man som arbetslös blir erbjuden ett jobb från ett sådant företag, utan att riskera sin a-kassa?
Huvudregeln är att man inte skall kunna göra det utan en specifik anledning, t.ex. olämpligt pga. en personlig åsikt, läkarintyg eller liknande.
Däremot kan jag intyga att det behandlas olika på olika stället. När jag var arbetslös och inskriven i Nässjö så gled jag mest runt och fick en del hänvisningar till jobb. Inga var dock intressanta då de var mestadels för t.ex. Java-programmerare och annat löst folk, så jag sökte aldrig de jobben. Det var konstigt nog aldrig någon som följde upp dem heller, kanske ringde min handledare ibland, men mer var det inte.
I Malmö däremot var info-mötena obligatoriska (annars rök A-kassan direkt), de jobb man fick hänvisades skulle sökas (om inte anledning fanns att inte göra det, varpå det blev en undersökning varför inte med handledaren) och allt var under stenkoll. Det var rena rama boskapshanteringen här nere. I led, ett steg fram, ta kölapp, sök jobb, kom tillbaks nästa vecka, en stämpel i pannan och en spark i arslet ut genom dörren. Jag blev helt förvånad.
Anmälde ett (uppenbart) MLM-jobb till AF en gång och de tog bort det direkt, så jag tror inte det handlar om att de stödjer sådana typ av "jobb". Handlar snarare om bristande kontroll av de annonser som kommer in.