webForumDet fria alternativet

Churchills papegoja hatar Hitler

Småprat

14 svar · 943 visningar · startad av His Divine Shadow

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg
Frågan#1

http://www.mirror.co.uk/news/allnews/page.cfm?objectid=13832640&method=full&siteid=50143

Ahahaha, Churchills papegoja är 104 år gammal :o
Och den säger fortfarande saker som "F*** Hitler" och "F*** the Nazis"

Näää, kan nu dethär vara sant egentligen??? Jävligt coolt om det är :e

/r:
Fixade l'nken

Medlem sedan sep. 2001354 inlägg

Mer än jag som inte kommer in på sidan ?

Error Occurred While Processing Request
Error Diagnostic Information
An error has occurred.

HTTP/1.0 404 Object Not Found

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Kommer icke in

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

http://www.mirror.co.uk/news/allnews/page.cfm?objectid=13832640&method=full&siteid=50143

Om man kollar adressen så är den lite fel, en massa punkter mm

Går man sen in från början på sidan o söker så kan man hitta rätt.. Se min adress ovan

Coolt om de stämer, men hur länge kan en goja leva igentligen ?

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Hörde det på P3 igår. Helt ok papegoja! :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Vår granne har en Kakadua som är runt 60 år!
så länge man sköter dem och ger dem kärlek och inte låter dem sitta i bur så kan livs längden bli galet lång! min grannes fågel flyger fritt i huset, dem gånger han flyger dvs sitter oftast på sin pinne och tare lugnt =) och på sommrarna sitter han utomhus på sin pinne och skrämmer bort andra fåglar med sitt galna skrik =)

Men hursomhelst, livslängden är olika beroende på art och skötsel!

Förövrigt är Churchills goja helsköön :D

M.Cheraghi skrev:

Vår granne har en Kakadua som är runt 60 år!
så länge man sköter dem och ger dem kärlek och inte låter dem sitta i bur så kan livs längden bli galet lång! min grannes fågel flyger fritt i huset, dem gånger han flyger dvs sitter oftast på sin pinne och tare lugnt =) och på sommrarna sitter han utomhus på sin pinne och skrämmer bort andra fåglar med sitt galna skrik =)

Men hursomhelst, livslängden är olika beroende på art och skötsel!

Förövrigt är Churchills goja helsköön :D

Okaj tack för upplysningen, trodde jäklar inte de kunnde bli så gammla skulle någon frågat mig skulle jag chansat på 11-20 år ;)

Sitter din grannes fågel lös eller i bur i trädgården ?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Han/Hon sitter löst! och är ej vingklippt och kan flyga!
men den gör inte det, utan den siter bara där och tare lugt, iof går den runt på tomten och jagar bort andra fåglar!

Har aldrig flugit iväg :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jerpa skrev:

Om man kollar adressen så är den lite fel, en massa punkter mm

Går man sen in från början på sidan o söker så kan man hitta rätt.. Se min adress ovan

Av utrymmesskäl så brukar långa länkar kortas av med några punkter. :)

M.Cheraghi skrev:

Han/Hon sitter löst! och är ej vingklippt och kan flyga!
men den gör inte det, utan den siter bara där och tare lugt, iof går den runt på tomten och jagar bort andra fåglar!

Har aldrig flugit iväg :)

Respekt! :e

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

FIgg3 skrev:

Okaj tack för upplysningen, trodde jäklar inte de kunnde bli så gammla skulle någon frågat mig skulle jag chansat på 11-20 år ;)

Många mindre papegojor blir inte mycket äldre än så men då beror på det att dom inte får rätt vård och foder av sina ägare.

Om man har en burfågel skall man aldrig ge dem de fröblandningar som finns i zooaffärerna som huvudsaklig föda. Visst, sett som helhet är det fullgott foder. Problemet är att fåglarna plockar ut de feta och goda solrosfröna och lämnar resten. Det är ungefär lika nyttigt som att låta ett barn leva enbart på chips och cola.

Min förra fågel dog på grund av att jag och den tidigare ägaren saknade tillräcklig kunskap, han var då ca 20 år. Min nuvarande hoppas jag skall finnas kvar hos mig när jag går i pension. Det är en Amazonpapegoja och om han får vara frisk kan han bli runt 50-60 år.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Bendro skrev:

Om man har en burfågel skall man aldrig ge dem de fröblandningar som finns i zooaffärerna som huvudsaklig föda. Visst, sett som helhet är det fullgott foder. Problemet är att fåglarna plockar ut de feta och goda solrosfröna och lämnar resten. Det är ungefär lika nyttigt som att låta ett barn leva enbart på chips och cola.

Vad ska de äta då?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

mrblonde skrev:

Bendro skrev:

Vad ska de äta då?

Frukt, grönsaker. Absolut inga mjölkprodukter.

Min flickväns syster och hennes man har en goja (Gamet heter den :e) som är närmare 20 år. Han satte sig och juckade mot hennes ex-pojkväns axel och lämnade en liten vit klick efter sig. :o :e Det såg ganska skoj ut, plus att den verkligen lät skojigt under tiden.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Papegojor, i alla fall vissa arter, kan faktiskt även äta animalisk föda i begränsad mängd.
Men det bästa är att ha ett helfoder i form av pellets och kombinera det med frukt, grönsaker o.dyl.
Finns också många recept på hur man gör hemmagjort helfoder i form av gröt.

När det gäller mindre fåglar är jag inte lika insatt, men jag skulle nog tro att ett helfoder i alla lägen är att föredra framför de bedrägliga fröblandningarna. Man får helt enkelt skaffa sig så detaljerad information som möjligt om just den fågelart man har/skall köpa.

Min flickväns syster och hennes man har en goja (Gamet heter den ) som är närmare 20 år. Han satte sig och juckade mot hennes ex-pojkväns axel och lämnade en liten vit klick efter sig. Det såg ganska skoj ut, plus att den verkligen lät skojigt under tiden.

:birp
Min goja hade en period i höstas då han försökte para sig med min hand. Fast några vita klickar blev det aldrig.

350 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
226 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)