Yo. Vår matematiklärare vill att vi ska göra ett litet matematikrelaterat projekt. Någon i klassen har skrivit om "olösliga matteproblem", nån annan har suttit och räknat på hur hårt och i vilken vinkel en boll måste kastas för att den skall flyga över en fotbollsplan (något förenklad beskrivning). Projektet behöver alltså inte vara alls avancerat. Själv vet jag inte vad jag ska göra. Förslag?
miniprojekt i MaD
9 svar · 389 visningar · startad av Matti
Seriösa förslag, tack.
Ok, sorry. ;)
Du kanske kan göra en liten uträkning hur långt t.ex en boll rullar om man släpper den nerför en ramp eller liknande.
Eller om du har en konstruktion, en "låda" där det längst ner finns tre hål. Du kan räkna ut vart bollen hamnar (iallafall borde hamna ;) ) om du släpper/kastar den i en viss hastighet och i en viss vinkel.
Kongruenser kanske?
Räkna ut vilken vinkel en champagnekork ska ha för att flyga längst, och hur långt den flyger teoretiskt beroende på trycket i flaskan.
Jag hörde en kille som hade ett roligt projektarbete en gång, han beräknade krafterna bakom Roberto Carlos berömda frisparksmål (det där som ser ut som det är på väg åt he---te men typ tar krysset)...
Tack för förslagen!