Hur många det finns har jag ingen aning om. Har en katalog från tidigt 80-tal med 155 smurfar i men det kommer ju nya hela tiden. Själv har jag 69 stycken olika.
Vad smurfarna heter är inte så svårt att lista ut. Smurfen med trumpet heter trumpetsmurfen, smurfen med cykel heter cykelsmurfen o.s.v.
Men då räknar men typ "Golfsmurf med svarta skor", "Golfsmurf med vita skor och grå kubba" och "Golfsmurf med vita skor och silverfärgad klubba" som tre olika smurfar. ;)
Där kan man även köpa många smurfar omålade och måla dom själv (om man nu är lagd åt det hållet).
Najsch vad jobbigt.. jaja nån hobby lär man vel ha. Vad tråkigt man skulle ha det annars.
Vanligtvis brukar ajg göra layoter men när jag har slut på ideer häckar jag här.. men det är inte fy skam det heller.
Vad är ditt mål då? Hur många smurfisar ska du ha/vill du ha?
Jag har inget mål. Jag utökar min samling med någon smurf då och då. Det finns en del affärer som säljer äkta smurfar med de är moderna allihopa och inte lika kul (typ Hipp hopp-smurfen och Bänkvärmarsmurfen)
Jag gillar dom äldre smurfarna bättre och dom är svårare att hitta. Man får snoka på loppisar och sånt.
Är det några skillnader på nya och gamla smurfar mer än namnen? T ex. om de ser annorlunda ut eller så menar jag? Eller är det bara ungefär som det är med Disneys figurer, dvs att de skall ha sk. häftigare namn och vara mer flashiga än originalen?
Vad är det där för new-school smurf? Så såg de inte ut på min tid.
Min smurf hade ett ben i marken och sen en ett i luften med en utskjutande knopp på foten. Och på knappen satte man en fotboll som hade ett litet hål i sig som passa på knoppen. Men när man inte har någon fotboll så kan inte smurfen stå! :(