webForumDet fria alternativet

Smurfen Web-Tor

Småprat

29 svar · 1 689 visningar · startad av Jerpa

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg
Frågan#1

Web-Tor: Hur många smurfar finns det?
isf, vad heter dom?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Hur många det finns har jag ingen aning om. Har en katalog från tidigt 80-tal med 155 smurfar i men det kommer ju nya hela tiden. Själv har jag 69 stycken olika.

Vad smurfarna heter är inte så svårt att lista ut. Smurfen med trumpet heter trumpetsmurfen, smurfen med cykel heter cykelsmurfen o.s.v.

Kanske kan du hitta när på smurfarnas hemsida: https://www.smurf.com

Enligt https://www.mushroomvillage.com finns det 2000 orginalsmurfar (tillverkade av Schleich alltså).

Men då räknar men typ "Golfsmurf med svarta skor", "Golfsmurf med vita skor och grå kubba" och "Golfsmurf med vita skor och silverfärgad klubba" som tre olika smurfar. ;)

Där kan man även köpa många smurfar omålade och måla dom själv (om man nu är lagd åt det hållet).

Najsch vad jobbigt.. jaja nån hobby lär man vel ha. Vad tråkigt man skulle ha det annars.
Vanligtvis brukar ajg göra layoter men när jag har slut på ideer häckar jag här.. men det är inte fy skam det heller.

Vad är ditt mål då? Hur många smurfisar ska du ha/vill du ha?

Jag har inget mål. Jag utökar min samling med någon smurf då och då. Det finns en del affärer som säljer äkta smurfar med de är moderna allihopa och inte lika kul (typ Hipp hopp-smurfen och Bänkvärmarsmurfen)

Jag gillar dom äldre smurfarna bättre och dom är svårare att hitta. Man får snoka på loppisar och sånt.

Min favorit är nog Buttersmurfen. Han har ju gjort en egen hemsida också. :e

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det några skillnader på nya och gamla smurfar mer än namnen? T ex. om de ser annorlunda ut eller så menar jag? Eller är det bara ungefär som det är med Disneys figurer, dvs att de skall ha sk. häftigare namn och vara mer flashiga än originalen?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Sedan får vi ju inte glöma bort vår egna smurf här på wF!

Är det några skillnader på nya och gamla smurfar mer än namnen?

Det är en enorm skillnad. Om man t.ex. kollar på Oboesmurfen från 80-talet så är det en smurf med en oboe.

Medans Trumpetsmurfen från 2000-talet har blåa byxor, en jacka med guldspännen, en solskärm och en massa annat fjant.

Det var bättre förr. :l

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Jag hade en fotbollssmurf när jag var liten, men jag tappade bort fotbollen när jag var i Italien, så nu kan inte smurfen stå upp! :(

Va? Har han inte hälen i backen. Det har min :q

fotboll.jpg

Vide skrev:

Sedan får vi ju inte glöma bort vår egna smurf här på wF!

Vem är det då?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

webForums smurf ;)

Trodde att det här var wF-smurfen?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ja?? Matti!!

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Haha ;)

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Web-Tor skrev:

Va? Har han inte hälen i backen. Det har min :q

Vad är det där för new-school smurf? Så såg de inte ut på min tid.

Min smurf hade ett ben i marken och sen en ett i luften med en utskjutande knopp på foten. Och på knappen satte man en fotboll som hade ett litet hål i sig som passa på knoppen. Men när man inte har någon fotboll så kan inte smurfen stå! :(

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Undrar om någon vågar öppna kontot gargamel
här nu och direkt får 2000 smurfar på sig. :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Web-Tor skrev:

Trodde att det här var wF-smurfen?

Ja, wF-smurfen! :D :bire

Erik »
Har du kvar smurfen? Kan du i så fall se vad det står för text under foten? Årtal, tillverkare och land.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Web-Tor skrev:

Erik »
Har du kvar smurfen? Kan du i så fall se vad det står för text under foten? Årtal, tillverkare och land.

Nu blev det här obskyrt... kan smurf-nördarna diskutera plastsammansättning och blåfärgsgiftighet någonannanstans ;)

nejdå, skoja bara... själv minns jag mest att jag fick smurfar av tandläkaren när jag var liten. Det gjore det ju riktigt uthärdligt att gå dit.

Annars är det väl mest genom Johan och Pellevin som man fått smurfkontakt.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)