Hej! Jag tittade precis klart på Catch me if you can, jag har läst boken också. Jag blir fascinerad av detta jättebedrägeri, men vad finns det för andra stora kända bedrägerier? Trustor finns ju, men det är inte så imponerande som detta. Något aktuellt, Perstorps-killen som lurade till sig nästan hela kommunikassan, det är ganska stort med tanke på vad han jobbade med. Vad känner ni till för kända spektakulära bedrägerier?
Såg något på discovery om nån fransman som blåste stjärnorna i Hollywood, alla ville umgås med honom osv men ingen visste vad han jobbade med eller vad han gjorde, sen lånade han lite dollars av dem och sen bytte han identitet och blåste vidare.
Hej! Jag tittade precis klart på Catch me if you can, jag har läst boken också. Jag blir fascinerad av detta jättebedrägeri, men vad finns det för andra stora kända bedrägerier? Trustor finns ju, men det är inte så imponerande som detta. Något aktuellt, Perstorps-killen som lurade till sig nästan hela kommunikassan, det är ganska stort med tanke på vad han jobbade med. Vad känner ni till för kända spektakulära bedrägerier?
MVH Erik
Det finns en hel del kända bedrägerier i Sveriges brottsstatistik.
MVH Erik
Maste plocka upp en gamal trad, men jag har precis sett Tv3:s dokumentär om Joakim Posner.
Vad är det som inte är sa imponerande med Trustor. Nagra snubbar gick in och skrev under nagra papper och sa vips var de 600 miljoner rikare. Detta pa ett par dagars jobb :)
Inte undra pa att det blev lite champange efter det :birp
När tydal ändå är inne på Trustor och joachim Posner, så tänkte jag han har juhe varit på fri fot i 7 år. och om 3 pr (rätta mig) så preskiberas fallet!? Och Joachim Posner kan komma tillbaka till Sverige utan att frukta något? Hur är det igentligen det här med Preskiberingstid
När tydal ändå är inne på Trustor och joachim Posner, så tänkte jag han har juhe varit på fri fot i 7 år. och om 3 pr (rätta mig) så preskiberas fallet!? Och Joachim Posner kan komma tillbaka till Sverige utan att frukta något? Hur är det igentligen det här med Preskiberingstid
Stämmer bra det, han kan gå till polisne och säga att det var han som gjorde kuppen. Men polisen kan inget göra då längre!
Farsan träffade en gång en snubbe som nästan lyckades sälja hela grönland till usa under kalla kriget :e Men snubben försa sig på fyllan när det bara va nån dag kvar ;)
Är det bara jag, eller baseras inte filmen Ocean's Eleven på en verklig händelse? Kanske inte bedrägeri i den mån du är ute efter, eriks, men i alla fall något. :)
Stämmer bra det, han kan gå till polisne och säga att det var han som gjorde kuppen. Men polisen kan inget göra då längre!
Tycker att att preskiberingslagen är bra, det måste finnas en gräns för när man i efterhand kan döma någon för ett brott, tyvärr kan gäller det även sådana här allvarliga fall, hehe... Men man måste sätta en gräns och jag tycker det är klokt.
För att hålla mig till ämnet så tycker jag trustor fallet är rätt stort, ska läsa boken Svindlande affärer som är skriven av gunnar lindstedt snart. :)
Oceans eleven kan jag mucket väl tänka mig att den är baserad på verkligheten, vet inte, stört skön film är det iaf!
Tycker preskiberingstid är ganska ruttet, efter 10 år för stöld och 25 för mord eller vad det är så tycker jag polisen kan lägga fallet åt sidan men om något oväntat händer så ska man kunna plocka fram och fortsätta med fallet.