webForumDet fria alternativet

En halv hundralapp...

Småprat

38 svar · 2 246 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 2

Frågan, av :stefan:

...hittade jag på krogen igår och stoppade den naturligtvis i fickan! :e Om jag kommer ihåg rätt så ska man kunna byta till sig halvan mot en hel på banken - om man bara har delen med serienumret. Eller har jag blandat ihop allt igen? ;)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Tror man måste ha mer än halva sedeln kvar för att få en ny. Men sen om det stämmer är ju en annan femma. Är ju som sagt bara vad ja hört nån stans.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag skulle var rolig för ett tag sen när en kompis bad mig växla en hundring i två delar, jag rev den naturligtvis i två delar :e Han fick en ny av mig och jag tog de två delarna för att tejpa ihop dem igen. När jag skulle göra det så hade jag tappat den ena :OO
Den delen jag hade kvar var den utan serienumer på så jag trodde inte att jag skulle få ngt på banken men jag fick 50:- för halvan. När jag hittade halva nr:2 fick jag 50:- för den oxå. :h

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

:stefan: skrev:

Men de automater som har "ryggen" in mot ett bankkontor tror jag det är bankpersonalen som sköter fortfarande.

Nej det är väktare här också. Inte många banker som har så mycket pengar i lokalen längre. Allt ligger i valvet på högkontoret och så åker väktarna ut med pengar 1-2 gånger om dagen till bankerna.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Ja, vad smart. Ni kan ju kila runt på varenda bank och försöka få "riktiga" pengar istället för era sönderrivna sedlar.

Men tänk vad förvånade banktjänstemännen blir när de jämför sina videoövervakningsband med varandra och märker att det är samma lymmel som springer omkring i varenda bank och växlar sönderrivna hundralappar mot färska. Och tänk vad förvånade Ni blir när farbror blå knackar på hemma hos er med en anmälan om bedrägeri... :e

Medlem sedan apr. 20021 899 inlägg

Ja där ser man vad folk har i tankarna... :OO :p

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

oelbal skrev:

Ja, vad smart. Ni kan ju kila runt på varenda bank och försöka få "riktiga" pengar istället för era sönderrivna sedlar.

Men tänk vad förvånade banktjänstemännen blir när de jämför sina videoövervakningsband med varandra och märker att det är samma lymmel som springer omkring i varenda bank och växlar sönderrivna hundralappar mot färska. Och tänk vad förvånade Ni blir när farbror blå knackar på hemma hos er med en anmälan om bedrägeri... :e

Det är ju därför man tar på sig en sån där stor svart mössa som går ner över ansiktet med hål för ögon och mun. §e

Medlem sedan dec. 2002841 inlägg

Är ni säkra på att man kan lämna in en halv hundralapp utan "serienumret" på?

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Kristianstad skrev:

Jag är nog tveksam. Har för mig dom vill ha serienuffrorna och tråden.

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Kristianstad skrev:

Det är empiriskt bevisat.

Nicrosoft skrev:

Jag skulle var rolig för ett tag sen när en kompis bad mig växla en hundring i två delar, jag rev den naturligtvis i två delar :e Han fick en ny av mig och jag tog de två delarna för att tejpa ihop dem igen. När jag skulle göra det så hade jag tappat den ena :OO
Den delen jag hade kvar var den utan serienumer på så jag trodde inte att jag skulle få ngt på banken men jag fick 50:- för halvan. När jag hittade halva nr:2 fick jag 50:- för den oxå. :h

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Söderlund skrev:

Vad har jag ställt till med
Sverige kommer att gå i konkurs... :P

Skulle inte oroa mig för mycket... kan tänka mig om en och samma person kommer springande in varje minut med en ½ hundralapp(högre valör) så kan man kanske börja misstänka något... :e fast Stockholm har rätt många banker :P

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Kan ju meddela för alla som har tänkt att göra små "kupper" på detta sätt att det är lungt så länge man är bland dom första att göra det.
Så, vad väntar alla på? §e :birp

Medlem sedan jan. 2003270 inlägg

Jag hittade en halv (cirka 60% av hela) femtiolapp för några veckor sedan. Den hade iofs både tråden och numret kvar, men det var inga problem att få en ny på föreningssparbanken här i Kungsbacka...

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Hur är det om man kommer in men en typ.. sönderknöcklad 100lapp som legat i en ficka (även tvättad i byxfickan) som knappt håller ihop o man ser bara en massa veck, för man kan inte platta till den..

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Som alltid sitter Axel inne med svaren.. :D Se vad Sveriges Riksbank säger om att lösa in trasiga sedlar. :)

Riksbanken skrev:

Skadade sedlar inlöses
1. Med hela beloppet om en yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår.

2. Med halva beloppet om en yta motsvarande mindre än två tredjedelar men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

Den återstående sedelytan får utgöras av flera sedeldelar, om det med säkerhet kan fastställas att de härrör från samma sedel och de kan sammanfogas till en sammanhängande yta".

Riksbanken skrev:

En vanlig missuppfattning är att man kan få ersättning för en sedel om man har sedelnumret kvar. Så är inte fallet.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Dåså, då river man bara bort serienumret på alla "inkomna" sedlar och beger sig till närmsta bank.

Pace $-tvätt AB

:e

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Definitivt något som är värt att testa. :D
En femhundrig --> en tusenlapp. Jo - jag tackar jag! :D :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Axel skrev:

Som alltid sitter Axel inne med svaren.. :D Se vad Sveriges Riksbank säger om att lösa in trasiga sedlar. :)

Riksbanken skrev:

Skadade sedlar inlöses
1. Med hela beloppet om en yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår.

2. Med halva beloppet om en yta motsvarande mindre än två tredjedelar men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

Den återstående sedelytan får utgöras av flera sedeldelar, om det med säkerhet kan fastställas att de härrör från samma sedel och de kan sammanfogas till en sammanhängande yta".

Riksbanken skrev:

En vanlig missuppfattning är att man kan få ersättning för en sedel om man har sedelnumret kvar. Så är inte fallet.

Allt du behöver är!

1. rivjärn
2. lök

Få in lite av lökens partiklar i ögonen så du börjar gråta och kom ditt verka jätte snäll o gullig ;) då tror jag man kan övertala den söta kassörskan :) Lär juhe börja gå rykten om bedragaren som kallas för Lökmannen! :P men iaf ;) man blir kändis och kan spendera pengarna man förskingrat på spybar :D

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Har du provat M.Cheraghi ? med löken, eller i nåt annat sammanhang med lök (förutom mat)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jerpa skrev:

Har du provat M.Cheraghi ? med löken, eller i nåt annat sammanhang med lök (förutom mat)

Nej men teorin fungerar det! satt och tänkte på denna tråd när jag lagade pizza och hackade lök o började bli tår ögd och då slog denna finemanga idén min skalle! "Det perfekta brottet" :OO
Hehe! fast bör tilläggas att det kanske bara fungerar på yngre folk å så säger man i stil med

"Jag är bara en student.. jag kommer inte överleva resten av månaden.. komemr inte ha råd med mat, och får jag inte mat kan jag inte koncentrera mej, kan jag inte koncentrera mig, så lär jag mig inget, lär jag mig inget går det åt skogen på tentat, går det åt skogen där har jag ingen framtid och kommer sluta som uteliggare"

+ Lök ;)

=

Vattentät plan

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)