webForumDet fria alternativet

Ett steg åt rätt håll...

Småprat

36 svar · 1 166 visningar · startad av obelix · sida 2 av 2

Frågan, av obelix

Hjälmtvång för cyklister under 15 år Nu har Ulrica Messing bestämt sig. Det blir hjälmtvång för alla cyklister under 15 år. \- Nästa steg är att alla ska använda hjälm, säger infrastrukturminister Ulrica Messing till TT. Det ska bli kul att se reaktionerna när hon ska tvinga vuxna att ha cykelhjälm... Men jag h

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Marcus E skrev:

Kan man inte lämna kvar hjälmen tillsammans med cykeln? Då slipper man bära omkring på den. Cykeltjuven måste ju också ha en hjälm när han stjäl cykeln. ;)

PRECIS...SAMT REFLEXER...OCH I ÖVRIGA FALL ÄVEN BLINKANDE LJUS PÅ HÄLMET. ;)

(Det gäller även att försöka skriva med SMÅ bokstäver) ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ingrid skrev:

....Å tedje sidan...skjut honom. :e

Ingrid skämtar till det ser jag. Skärp dig för fan! :x x(

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Mr. N. skrev:

Ingrid skrev:

....Å tedje sidan...skjut honom. :e

Ingrid skämtar till det ser jag. Skärp dig för fan! :x x(

Ursäkta FÖR FAN det fattades ett R där. :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Måste erkänna att jag har lite svårt för den stundtals barnsliga attityden som finns i denna tråd. :l

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

ibland undrar man om dessa frigolit hjälmar verkligen hjälper!
jag e helt okunnig vad d gäller säkerheten men när man håller i en frigolit hjälm handen å tänker sej att en bil kommer i 60km/h kör på en! så känns d som att den där frigolit hjälmen inte kommer finnas kvar i form av hjälm!

men hur som helst om d verkligen hjälper är det bra med lag! men 15år är väl kanske lite väl å ta! 10-12 nångång tycker är en lämplig ålde isf!

Cannabis_Tomten skrev:

jag e helt okunnig vad d gäller säkerheten men när man håller i en frigolit hjälm handen å tänker sej att en bil kommer i 60km/h kör på en! så känns d som att den där frigolit hjälmen inte kommer finnas kvar i form av hjälm!

men hur som helst om d verkligen hjälper är det bra med lag! men 15år är väl kanske lite väl å ta! 10-12 nångång tycker är en lämplig ålde isf!

Om en bil kör på dig i 60 hjälper nog inte många hjälmar...

Det borde vara obligatoriskt med cykelhjälm för alla...

obelix skrev:

Cannabis_Tomten skrev:

mmm d e juhe d jag tänkte! =/ hjälmen jag hade till moppen gick i 2 delar delar när jag krockade, d var juhe nån "integral" hjälm för 3000kr sen om man jämnför med vanlig cykelhjäm, den hjälper juhe inte ens om man trillar med cykeln då åren i 3000 bitar kan man föreställa sej!

men som sagt jag har inte forskat så mkt i hjälmar :P d e bara mina tankar kring hjälm

Cannabis_Tomten skrev:

obelix skrev:

Cannabis_Tomten skrev:

mmm d e juhe d jag tänkte! =/ hjälmen jag hade till moppen gick i 2 delar delar när jag krockade, d var juhe nån "integral" hjälm för 3000kr sen om man jämnför med vanlig cykelhjäm, den hjälper juhe inte ens om man trillar med cykeln då åren i 3000 bitar kan man föreställa sej!

men som sagt jag har inte forskat så mkt i hjälmar :P d e bara mina tankar kring hjälm

En frigolithjälm hjälper mer än att vara utan hjälm :stud

Tror att du åkte lite fortare än en cykel när du krockade, eller?

Frigolit är mer stryktåligt än vad man kan tro, dessutom så är det många som har ett plastöverdrag...

Kommer du ihåg vad som fanns som "isolering" i din trasiga hjälm?

mjoo jag håller med dej att friggo hjälm e bättre än ingen hjälm.. inget snack om saken. men endå känns d som att den inte räcker till riktigt

mjoo jag åkte i 40-45 å mötande bilen kanske i 30 efter eftersom han svängde åkte åkte han inte så fort..

nej jag vet inte så mkt om hjälmen förutom at d var en Nolan N81 med lite motiv på hehe!

farsan jobbar på vägverket, så jag ska ta o ringa han imorn när han e på jobbet å be ha dra fram lite statistik med olyckar med hjälm / utan hjälm

Cannabis_Tomten skrev:

mjoo jag håller med dej att friggo hjälm e bättre än ingen hjälm.. inget snack om saken. men endå känns d som att den inte räcker till riktigt

mjoo jag åkte i 40-45 å mötande bilen kanske i 30 efter eftersom han svängde åkte åkte han inte så fort..

nej jag vet inte så mkt om hjälmen förutom at d var en Nolan N81 med lite motiv på hehe!

farsan jobbar på vägverket, så jag ska ta o ringa han imorn när han e på jobbet å be ha dra fram lite statistik med olyckar med hjälm / utan hjälm

Kalas, det är bra med kontakter ibland...

Är inte helt hundra, men jag har för mig att det åtmoinstånde var frigolit i hjälmarna förr...

Är inte helt hundra på det här med rörelseenergi, me ska man inte räkna ihop din och bilens hastighet för att få fram hur fort det gick?

Nån som vet?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

De flesta vanliga cykelhjälmar består ju av frigolit med ett hårdplastskal. Jag tror att plastskalet mest hjälper till att skydda huvudet mot vassa eller spetsiga föremål som man kan falla på, stenar och pinnar t ex. Det finns ju risk att man "punkterar" frigoliten om man trillar med huvudet på en vass sten och då kan man ju slå hål på skallbenet. Rent spontant tycker jag att plasthjälmarna borde fungera bättre, en fördel med frigolithjälmarna kan vara att om man trillar så kan oftast man inte använda hjälmen efteråt, den knäcks lätt. Men plasthjälmen kan få småsprickor i sig som man inte bryr sig om, utan man fortsätter att använda den, det ska man INTE göra.

Jag använder inte hjälm, jag borde göra det, det vet jag, men jag är för lat och snål för att köpa hjälm, sen är de fula och klumpiga.

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

:i

Kan man inte köra den östtyska varianten och istället bygga bilarna i frigolit? Då slipper man ju paja frisyren och promillegränserna kan antagligen höjas lite försiktigt också ..

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Sedan är det ju så att även fast frigolithjälmen gick sönder så räddade den troligtvis ifrån en skada den gången, hade du inte haft hjälm hade säkert skallen gått sönder istället, den är lite dyrare att fixa till.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

muskot skrev:

Ingen (eller få) upplever det som jobbigt att stoppa i en elkontakt eller att ha ett räcke på balkongen, så jag tycker inte att du ska säga någonting om dumma jämförelser.

mrblonde skrev:

...eller någon annan dum jämförelse...

Eeh.. jag skrev ju att mina jämförelser var dumma ;)

Försökte bara på ett lite skojsigt sätt säga att det fanns regler i samhället som är till för att skydda oss mot vår egen dumhet. Vissa av dessa regler kan vissa anse är jobbiga, men men många är idag ansedda som väldigt kloka och har blivit allmänt accepterade.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har sett en spräckt cykelhjälm. Det var lill-syrran som hade den på huvudet när olyckan hände. Hjärnskakning och sjukhusbesök blev konsekvenserna om jag inte minns helt fel. Ja, ni kan ju gissa vad som hade hänt utan hjälm.

Jag tror det finns fler här på wF som kan berätta om cykelolyckor med eller utan hjälm. Se så, kom fram nu. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

obelix skrev:

Ni som är mot detta, ni måste ju även tycka att det är löjligt med bilbälte och hjälm när man kör moped/mototcykel...

Jag vet att det är superbra med hjälm när man krockar eller kör omkull, men jag är bara ärlig. Jag använder inte cykelhjälm och jag berättar varför jag inte gör det. Det är ju uppenbarligen fler än jag i tråden som inte använder hjälm, men som ändå välkomnar ett eventuellt hjälmtvång. I fall man ärligt tycker att hjälmens fördelar överväger nackdelarna borde man rimligtvis använda cykelhjäm redan idag.

Marcus E skrev:

Kan man inte lämna kvar hjälmen tillsammans med cykeln?

Inte så kul om det spöregnar eller liknande. Dessutom känns det som ytterligare en pryl som man kan få stulen, vandaliserad eller liknande.

mrblonde skrev:

Eeh.. jag skrev ju att mina jämförelser var dumma ;)

Ok, då missförstod jag dig.

dryden skrev:

Jag tror det finns fler här på wF som kan berätta om cykelolyckor med eller utan hjälm. Se så, kom fram nu.

De flesta har nog sett testet med en vattenmelon i en cykelhjälm, släppt från nån meters höjd. Hjälmen spricker men melonen klarar sig.

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Dryden skrev:

Jag har sett en spräckt cykelhjälm. Det var lill-syrran som hade den på huvudet när olyckan hände. Hjärnskakning och sjukhusbesök blev konsekvenserna om jag inte minns helt fel. Ja, ni kan ju gissa vad som hade hänt utan hjälm.

Jag tror det finns fler här på wF som kan berätta om cykelolyckor med eller utan hjälm. Se så, kom fram nu. ;)

Kom fram och kom fram.... Jag cyklade omkull sommarlovet mellan första och andra klass. Slog huvudet i en sten och tillbringade hela den sommaren med turer till sjukhus. Med hjälm så hade det bara vart ett nytt inköp av hjälm och jag hade fått roa mig som alla andra denna sommar! Men så blev de inte :( Jag tycker detta förslaget är bra! :birp

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)