webForumDet fria alternativet

Ett steg åt rätt håll...

Småprat

36 svar · 1 166 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Hjälmtvång för cyklister under 15 år

Nu har Ulrica Messing bestämt sig. Det blir hjälmtvång för alla cyklister under 15 år.
- Nästa steg är att alla ska använda hjälm, säger infrastrukturminister Ulrica Messing till TT.

Det ska bli kul att se reaktionerna när hon ska tvinga vuxna att ha cykelhjälm...

Men jag hoppas att även det blir verklighet.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Borde man inte har hjälmtvång på gångtrafikanter oxå!? Kan sätta en femma på att det är något liv man kan rädda genom detta!

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg

:l

Ska det tom. bli tvång på en så banal sak som cykelhjälm så kan inte Sverige räkna med att ha kvar mig i landet länge till.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det jobbiga med ett eventuellt hjälmtvång är ju att behöva släpa på ett klumpigt hjälmelände efter att man ställt ifrån sig cykeln. Man får vara glad att man cyklar så sällan.

Har man sett effekten av att inte ha cykelhjälm på nära håll, då inser man att de är en bra lag...

Kan skamligt nog erkänna att jag tillhör den korkade gruppen av människor som inte har hjälm när jag cyklar :(

obelix skrev:

Har man sett effekten av att inte ha cykelhjälm på nära håll, då inser man att de är en bra lag...

Men friheten att få bestämma över sitt eget liv måste väl ändå vara viktigare än det är? Jag menar... cykelhjälm... ge mig en rast! :e

obelix skrev:

Visst, det är klart att det är bra att ha skydd när det smäller, men man får väga in andra faktorer också.

muskot skrev:

obelix skrev:

Visst, det är klart att det är bra att ha skydd när det smäller, men man får väga in andra faktorer också.

Vilka faktorer då?

Tja, hur smidigt det är att använda till exempel. För säkerheten skulle det ju vara jättebra om man var tvungen att använda en vadderad och förstärkt overall för att gå över ett övergångsställe, men eftersom det är opraktiskt är det ingen som använder det. Eller att sänka farten på motorvägarna till 30 km/h, vilket skulle vara jättebra för säkerheten.

Ungefär samma sak med cykelhjälmar – misstänker starkt att största orsaken till att de används i så liten uträckning är handlar om hur osmidiga de är.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

För att inte tala om bilbältet, det skrynklar ju till skjortan.
...eller stickkontaktsskydd, varför skall det behöva va så trögt att köra igång något elektriskt
...eller gränsvärden för strålning på kärnkraftverk, folk får väl jobba där de vill
...eller åldersgräns på systmet, ungdomar är nog inte så dumma att de superihjäl sig bara för att de får köpa sprit
...eller balkongräcken, jag menar, om nu folk vill kasta sig ut skall man väl inte försvåra för dem.
...eller någon annan dum jämförelse...

Det jag menade var att man får göra en avvägning. Personligen tycker jag att det är mer obekvämt att ha cykelhjälm än att använda bilbälte eller något annat av det du radade upp.

Ingen (eller få) upplever det som jobbigt att stoppa i en elkontakt eller att ha ett räcke på balkongen, så jag tycker inte att du ska säga någonting om dumma jämförelser.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Absolut inget fel på cykelhjälm, synd bara att jag inte har upptäckt det än. :l

En lag för knattar är inte någon dum idé - snarare tvärtom, det är ju redan då man ska lära sig och göra användandet till en vana. Då lär det också bli större chans att de tar med sig det till när de blir vuxna.

Sedan blir det ju roligt med folkstorm när det införs för den äldre skaran av befolkningen också. ;)

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Ser både positivt och negativt på det här :/

Klart det är bra med hjälm på barn men behövs en lag för detta :q

Hjälm för de som kör bil under 25 blir väl nästa lag kanske ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

hoppas det kommer en reflexlag också.. fan man ser ju inte kiddsen när de springer över gatorna, i vad det liknar självmords uppdrag... :i

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

Jag tycker nog att hjälmlagen är relativt bra...åtminstone om man kör moped.

Bälte och reflexer...samt gärna blinkande lampor på hjälmarna
om någon skulle få för sig att vistas utomhus efter mörkrets inbrott är nog ett måste....samt gps..kanske ett överfallslarm i byxlinningen?...

Jag har f.ö slutat cykla, jag går endast numera.
och endast när det är ljust ute. Försöker alltid vara hemma innan mörkret faller.

Har små funderingar på en skumgummihjälm vintertid samt broddar under skorna, men det dröjer nog några år. :)

Ni som är mot detta, ni måste ju även tycka att det är löjligt med bilbälte och hjälm när man kör moped/mototcykel...

Det krävs inte mycket för att det ska gå åt h-vete, när det har hänt, så kan man inte få det ogjort...

På min första apu (praktik), så bodde det en kille på 24 år, han hade cyklat omkull på väg till skolan, han cyklade inte fort.

Idag kan han inte äta själv, han kan inte gå på toa själv.
Han har en önskan, och det är att få dö :l

Detta pga av att han slog huvudet i backen utan hjälm...

Ni snackar om valfrihet.
Valet är att man kan klara sig eller hamna i ett vegetativt tillstånd om det vill sig illa...

Hjälm är ett måste...m.a.o.

Å andra sidan måste ju internt vara en oerhörd hjälp för honom,,,,eller hur?

(även om hans föräldrar eller han själv nu en gång var rökare? )

....Å tedje sidan...skjut honom. :e

obelix skrev:

Ni som är mot detta, ni måste ju även tycka att det är löjligt med bilbälte och hjälm när man kör moped/mototcykel...

Det krävs inte mycket för att det ska gå åt h-vete, när det har hänt, så kan man inte få det ogjort...

På min första apu (praktik), så bodde det en kille på 24 år, han hade cyklat omkull på väg till skolan, han cyklade inte fort.

Idag kan han inte äta själv, han kan inte gå på toa själv.
Han har en önskan, och det är att få dö :l

Detta pga av att han slog huvudet i backen utan hjälm...

Ni snackar om valfrihet.
Valet är att man kan klara sig eller hamna i ett vegetativt tillstånd om det vill sig illa...

Men låt folk bestämma själva. ;) Annars tycker jag att vi ska:
1. Förbjuda alkohol
2. Förbjuda cigaretter
3. Förbjuda kamphundar
osv. osv.

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

Kan man inte lämna kvar hjälmen tillsammans med cykeln? Då slipper man bära omkring på den. Cykeltjuven måste ju också ha en hjälm när han stjäl cykeln. ;)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)