Nu har Ulrica Messing bestämt sig. Det blir hjälmtvång för alla cyklister under 15 år.
- Nästa steg är att alla ska använda hjälm, säger infrastrukturminister Ulrica Messing till TT.
Det ska bli kul att se reaktionerna när hon ska tvinga vuxna att ha cykelhjälm...
Det jobbiga med ett eventuellt hjälmtvång är ju att behöva släpa på ett klumpigt hjälmelände efter att man ställt ifrån sig cykeln. Man får vara glad att man cyklar så sällan.
Tja, hur smidigt det är att använda till exempel. För säkerheten skulle det ju vara jättebra om man var tvungen att använda en vadderad och förstärkt overall för att gå över ett övergångsställe, men eftersom det är opraktiskt är det ingen som använder det. Eller att sänka farten på motorvägarna till 30 km/h, vilket skulle vara jättebra för säkerheten.
Ungefär samma sak med cykelhjälmar – misstänker starkt att största orsaken till att de används i så liten uträckning är handlar om hur osmidiga de är.
För att inte tala om bilbältet, det skrynklar ju till skjortan.
...eller stickkontaktsskydd, varför skall det behöva va så trögt att köra igång något elektriskt
...eller gränsvärden för strålning på kärnkraftverk, folk får väl jobba där de vill
...eller åldersgräns på systmet, ungdomar är nog inte så dumma att de superihjäl sig bara för att de får köpa sprit
...eller balkongräcken, jag menar, om nu folk vill kasta sig ut skall man väl inte försvåra för dem.
...eller någon annan dum jämförelse...
Det jag menade var att man får göra en avvägning. Personligen tycker jag att det är mer obekvämt att ha cykelhjälm än att använda bilbälte eller något annat av det du radade upp.
Ingen (eller få) upplever det som jobbigt att stoppa i en elkontakt eller att ha ett räcke på balkongen, så jag tycker inte att du ska säga någonting om dumma jämförelser.
Absolut inget fel på cykelhjälm, synd bara att jag inte har upptäckt det än. :l
En lag för knattar är inte någon dum idé - snarare tvärtom, det är ju redan då man ska lära sig och göra användandet till en vana. Då lär det också bli större chans att de tar med sig det till när de blir vuxna.
Sedan blir det ju roligt med folkstorm när det införs för den äldre skaran av befolkningen också. ;)
Jag tycker nog att hjälmlagen är relativt bra...åtminstone om man kör moped.
Bälte och reflexer...samt gärna blinkande lampor på hjälmarna
om någon skulle få för sig att vistas utomhus efter mörkrets inbrott är nog ett måste....samt gps..kanske ett överfallslarm i byxlinningen?...
Jag har f.ö slutat cykla, jag går endast numera.
och endast när det är ljust ute. Försöker alltid vara hemma innan mörkret faller.
Har små funderingar på en skumgummihjälm vintertid samt broddar under skorna, men det dröjer nog några år. :)
Kan man inte lämna kvar hjälmen tillsammans med cykeln? Då slipper man bära omkring på den. Cykeltjuven måste ju också ha en hjälm när han stjäl cykeln. ;)
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e