webForumDet fria alternativet

Det brinner!

Småprat

25 svar · 943 visningar · startad av eureca

Medlem sedan sep. 20002 921 inlägg
Frågan#1

Nej, inte i mitt hus.. men det brann på väg ner till malmö i helgen. vi körde ner med bil och helt plötsligt så ser vi en bil som var helt övertänd... den var i höger körfält och vi fick köra förbi bara några meter ifrån den. Hur stor är chansen att den kunde ha exploderat egentligen? är bensintankar skyddade?

Jag hann filma det hela också. inte så bra filmat.. men man var ju inte beredd.

http://www.tacky.se/skateboard/video/vis_video.asp?id=10749

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

bensintankarna placers bak i bilen ifrån motorn, men mer om isolering å sånt vet jag dock inte! men släcks inte branden finns risk för explosionen efter en stund när värmen och branden utvecklar!

man såg rätt bra iaf efter zooomen =) hehe

såg du nån förare som sprang omkring eller satt han i bilen?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

BBQ :q

obelix skrev:

Man blr icke under några omständigheter inhalera de giftiga gaserna! och heller ej grilla korv över elden då korven kan få en konstig konsistens utav skinn och plast detaljerna som smält!

jag hoppas verkligen inte att föraren satt i bilen eftersom precis hela bilen brann. till och med under bilen, på taket.. ja.. allt... Man var ju överrumplad eftersom bilen stod precis efter en kurva och allt gick så snabbt... det stod ju nån lite längre bort från den bredvid en annan bil som stannat. kanske bilföraren som fick se sin nya volvo brinna upp.. :OO

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

obelix skrev:

obelix BBQ :q

Cannabis_Tomten skrev:

obelix skrev:

Man blr icke under några omständigheter inhalera de giftiga gaserna! och heller ej grilla korv över elden då korven kan få en konstig konsistens utav skinn och plast detaljerna som smält!

Förbannat roligt att skoja om folk som brinner inne i sin bil. Undrar om du hade tyckt att det var lika roligt när din vråltrimmade EPA-container sladdar av vägen och klämmer av dig båda benen och börjar brinna.

Medlem sedan feb. 20011 517 inlägg

ja den passerade jag med.. hm.. :e

OveRRidE skrev:

obelix skrev:

Cannabis_Tomten skrev:

obelix skrev:

Förbannat roligt att skoja om folk som brinner inne i sin bil. Undrar om du hade tyckt att det var lika roligt när din vråltrimmade EPA-container sladdar av vägen och klämmer av dig båda benen och börjar brinna.

Nu var det nog inte människoskinn Cannabis_tomten menade.. men jag har letat runt på olika tidningar och inte hittat ngt om det..så förmodligen dog ingen.. och det såg inte ut som det var nån i bilen heller.. även om det var svårt o se för all eld.

Minsann skrev:

ja den passerade jag med.. hm.. :e

Läskigt.. men jag pratar med Minsann om det här på icq just nu.. bilen var hel när vi passerade.. men släckt och söndersprängd när hon passerade... tänk om den hade exploderat när vi körde förbi..

OveRRidE skrev:

obelix skrev:

Cannabis_Tomten skrev:

obelix skrev:

jag antydde inte på detta fall det finns andra anledningar att bilar brinner att man tuttar på bilar? eller d kanske d inte finns! hur som helst var det jag sa inte riktat till detta, du som missförstod det! jaja strunt i bunt..

moget resonemang du drog till! *tumme upp*

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Visst kan en bil explodera, men den sprängkraften är inte alls likvärdig med det du ser i Amerikanska filmer.. En bil exploderar dessutom VÄLDIGT sällan!

Vi har fått in typ 50 helt utbrunna bilar till jobbet senaste åren & ingen har exploderat av dom. Då snackar jag bilar som brunnit ner totalt så det bara är ett tomt svart skal kvar!

hm. :OO svart var den definitivt. huruvida den exploderade vill jag inte uttala mig om, men det var skum över hela vägbanan.

Minsann skrev:

hm. :OO svart var den definitivt. huruvida den exploderade vill jag inte uttala mig om, men det var skum över hela vägbanan.

mmm skum används x antal gånger mer än det behövs för att vara helt säkra på att bilen inte kommer att explodera lelr att branden utvecklats såpass mycket att så mkt skum gick åt! även om bilen kan verka släck, räcker en liten glöd i tanken för en explosion! som en smällare som inte exploderar, en blindgångare som man inte ska gå i närheten =P

Skulle den explodera precis när någon passerar så är det värsta ev lösa föremål som slungas iväg, men man ska nog ha mycket stor otur om dessa föremån, vilka de nu må vara, skadar den passerande bilen mer än ett trasigt fönster eller lite lackskador.

Risk för personskador är alltså mycket liten om det smäller.

Risken för explosion är dessutom som störst när det är extremt lite bensin i tanken.. Hur ofta brinner en bil med bara en slatt bensin i tanken? ;)

En bränsletank på en bil är gjord av antingen plåt eller plast, den är utformad, i de flesta fall, så att den ger vika på "rätt" ställe i händelse av explosion, det betyder att tanken exploderar & sen händer det inte så speciellt mycket mer.. Visst, det kan bli en sjuhelvetes smäll, men den smällen betyder inte att bilen far iväg 20 meter i luften eller att en passerande bil åker av vägen av tryckvågen ;)

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Bire, du har helt fel! Klart att bilar ska explodera!

solbulle skrev:

Bire, du har helt fel! Klart att bilar ska explodera!

Jaja, men det där VAR ju en urgammal Saab & klart som fan att dom ska smälla, helst med militära medel! :e

Minsann skrev:

hmm.. jag kommer aldrig förstå ditt irc/lunar-slangspråk du har på icq ;) , så därför är det inte så konstigt att jag missuppfattade dig där.. så den exploderade nog inte...

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Även BMW brinner häftigt. Detta brandförlopp tog cirka fem minuter från det att föraren i panik lämnade bilen vid Vallentunaavfarten från Norrtäljevägen.

olycka11.jpg

eureca skrev:

hmm.. jag kommer aldrig förstå ditt irc/lunar-slangspråk du har på icq ;) , så därför är det inte så konstigt att jag missuppfattade dig där.. så den exploderade nog inte...

slangspråk? :q lär dig läsa! ;)

Theon skrev:

Även BMW brinner häftigt. Detta brandförlopp tog cirka fem minuter från det att föraren i panik lämnade bilen vid Vallentunaavfarten från Norrtäljevägen.

Precis sådär såg det ut när vi passerade den på nära håll. kanske lite mer eld och mindre rök bara.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)