tveklöst netto... det är ju det de betalar - skatten är ju staten som tar hand om.
förstår inte hur ni tänker riktigt...
26 svar · 1 739 visningar · startad av Klös · sida 2 av 2
Jag ska söka mig nytt jobb och en av arbetsgivarna skrev att man ska ange löneanspråk i ansökan. Var i ansökan ska man skriva att man vill ha 43 miljoner i månadslön? Inklämt i texten där man skriver hur bra man är?
Läs frågan i sin helhet →tveklöst netto... det är ju det de betalar - skatten är ju staten som tar hand om.
rozie skrev:
tveklöst netto... det är ju det de betalar - skatten är ju staten som tar hand om.
De betalar faktiskt brutto + arbetsgivaravgift.
Eftersom det är allmän konvention att ange lönen som bruttolön, är det självklart så den ska anges. Eller ska företaget man söker jobb hos, ställa som villkor att man gör diverse skatteavdrag om man vill ha den lön man har begärt?
inte ska man behöva räkna på skattesatser och sånt skit...
känns bäst att ange lönen "orörd" innan skatt.
rozie...
Netto= Efter skatt, dvs pengar i plånboken....
Brutto= Före skatt...
rozie skrev:
tyckte väl att det var konstigt att jag tyckte annorlunda än ulft och dryden...
:r
:e
* funderar på om jag ska ta denna mening som signatur *
DIK-Forum ramlade ner i lådan idag, fackets oerhört snygga och vällayoutade :OO publikation...
Hur som helst fastnade jag för en fråga om just löneanspråk.
Utdrag ur frågan: "Jag har blivit kallad till intervju trots att jag inte angivit något löneanspråk, som man uppmanade till i annonsen. (..) Måste jag ange löneanspråk vid första intervjun om jag ännu inte vet om jag får jobbet?"
Utdrag ur svaret: "Det är helt rätt att inte ange löneanspråk i ett ansökningsbrev. Du har ju då inte haft möjligheter att skaffa dig en adekvat uppfattning om vilka krav som arbetet ställer. (..) Det är rimligt att vänta med att diskutera lön tills det faktiskt finns ett erbjudande om arbete i företaget."
Sen lite allmänna ordalag om att kolla lönenivån via Saco-ombudet på arbetsplatsen osv.
Tja, jag kunde inte sagt det bättre själv - som jag ju faktiskt också gjorde. :e