Jag ska söka mig nytt jobb och en av arbetsgivarna skrev att man ska ange löneanspråk i ansökan.
Var i ansökan ska man skriva att man vill ha 43 miljoner i månadslön? Inklämt i texten där man skriver hur bra man är?
Jag skriver aldrig vilken lön jag kan tänka mig. Vill de prompt veta det kan det tas upp vid en intervju - något som jag brukar hinta om i ansökan om det nu står löneanspråk i annonsen. ;)
Jag skriver aldrig vilken lön jag kan tänka mig. Vill de prompt veta det kan det tas upp vid en intervju - något som jag brukar hinta om i ansökan om det nu står löneanspråk i annonsen. ;)
Ja, du kör ju glassbil nu så vi ser ju hur bra dina ansökningar gått.. :moose
Har heller aldrig skrivit löneanspråk. Det tyder ju på att de inte söker kompetens, de söker en karbonkopia. Det viktigaste måste vara att hitta rätt person, sen är det löneförhandling. Att vilja veta löneanspråk är ju som att säga att man bara vill ha någon som passar in i en mall och som inte kostar för mycket. Känns inte så kul.
Ja, du kör ju glassbil nu så vi ser ju hur bra dina ansökningar gått.. :moose
Japp, det har gått utmärkt - 150 sökande till en tjänst och jag snodde den. Jag klagar inte. :p ;)
I det här fallet vill dom ju att du SKA ange löneanspråk och då tycker jag att du ska göra det. Du behöver ju inte skriva en exakt siffra utan kan ju t.ex ange 20000-25000.
Att helt utelämna löneanspråket när det vill ha ett är nog inte så klokt.
I det här fallet vill dom ju att du SKA ange löneanspråk och då tycker jag att du ska göra det. Du behöver ju inte skriva en exakt siffra utan kan ju t.ex ange 20000-25000.
Att helt utelämna löneanspråket när det vill ha ett är nog inte så klokt.
När jag kollade upp ett jobb för ett tag sen snackade jag också med den facklige representanten och hörde mig för lite. Mycket bra person att prata med för övrigt - de vet mycket om arbetsplatsen som "inside info". ;)
Hur som helst frågade jag om lönenivån och han bläddrade snabbt fram det i nån pärm han hade, men han ställde också motfrågan om de ville att man skulle ange löneanspråk.
Vid mitt jakande svar sa han direkt att man inte behöver det - klockrent sätt att matcha sökanden mot sin budget istället för mot kompetens. :l
Om man nu ska skriva löneanspråk, ska man då skriva brutto eller netto? Själv skulle jag ju föredra netto, de är ju trots allt de pengarna man får in på kontot juh...
Jag antar att de vill ha bruttolönen, fast det skulle vara kul att skriva netto. Så kan man påpeka det när man fastställer lönesumman "men jag menade netto" :e
Om man nu ska skriva löneanspråk, ska man då skriva brutto eller netto? Själv skulle jag ju föredra netto, de är ju trots allt de pengarna man får in på kontot juh...
//G8
ALLTID bruttolön!!!! Helt solklart & odiskutabelt!
jag kan inte tänka mig att det är något annat än nettolön man anger...
men att skriva en summa i ansökan verkar lite konstigt. Ofta vill man kanske diskutera arbetsuppgifter och övriga förmåner först.
Om man lyckas intressera dom så får man nog komma på intervju iaf.
Såvida man inte förväntar sig några extraordinära löner, för då kanske det kan vara bra att veta...
Jag ser det som en självklarhet att det är bruttolönen som anges, det är ju utifrån den som alla kalkyler görs. Som det redan påpekats i en annan ganska färsk tråd här på wF så kan ju skattesatsen variera beroende på vart man bor och så vidare (ja, det kan ju vara så att man söker jobb i en annan del av landet exmepelvis).
Men om tjänsten gäller halvtid, ska man då ange heltidslönen eller ska man räkna ut halvtidslönen?