Hejsan
Fick en fråga av min rektor idag... som jag skulle skriva till Skol tidningen, jag har jobbat med frågan i ca 2-3 timmar nu, men kommer inte till nåt svar: så här lyder frågan
-------
Ta reda på vilken politik den svenska regeringen driver i "drogfrågan" ? Skiljer sig denna politik något från den som en högerregering skulle driva ?
-------
Svår fråga ? Ja, jag har inte kunnat hittat en rimligt svar...
Det finns liksom inget kort svar av typen "ja", "ibland" eller "kuckeliku" på den frågeställningen.
Först får du ju läsa in dig på nuvarande regeringens drogpolitik, sedan göra jämförelser mot tidigare borgeliga regeringars motsvarande politik och därur dra slutsatser. Det känns som ett digert jobb och jag kan glatt meddela att jag är oändligt glad att jag inte går i skolan längre, muahaha ;) §e.
Så vitt jag känner till, är det ingen större skillnad mellan sossarna och borgarna i synen på droger. Om man tänker sig en annan högerregering än borgarna, då blir frågan betydligt svårare. En nyliberal regering kanske skulle lätta på restriktionerna, medan en högerextremistisk regering i stil med fascister, antagligen skulle se ännu hårdare på droger. Men dessa regeringsalternativ ser inte jag som särskilt realistiska, så svaret blir därför att politiken är i grunden den samma.
Då jag fått in anmälan på tråden gällande att den handlar om politik vill jag kommentera med följande:
Så länge det endast rör sig om att vara behjälplig med skolarbete kommer jag att låta den ligga kvar. Men skulle det urarta till en politisk debatt blir den flyttad.
Du kan ju även prova att höra av dig till Hassela kollektivet , och se vad dom har att säga...
Tänk ut ett par frågor och skicka till dom...
Dom har även haft information om regeringens drogpolitik på hemsidan tidigare...
Widar Andersson , har suttit i regeringen narkotikakommision, kanske han kan hjälpa dig?
Även han har varit aktiv, tror även att han fortfarande är det, i Hassela rörelsen...
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e