AampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Frågan#1 Kan någon här nämna ett exempel på en fast, tvåprotonig organisk syra?
Jag vet ett exempel på tvåprotonig syra och vad det innebär men vad menas med fast och organisk?
Syran jag funderade på är svavelsyra men är den även organisk och fast?
Det jag vill veta är alltså vad som menas med fast och organisk samt ett exempel på en syra som uppfyller dessa kriterier.
Tack på förhand!
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inläggAtt syran är fast är väl att du kan ha den i fast form... pulver, "is" och kan sedan lösa den i vatten :)
http://www.chem.umu.se/dep/orgchem/ skrev:
Kol förenar forskarna i organisk kemi
Det är skitsvårt att förklara vad som är skillnaden mellan organisk och oorgansik kemi om man tar frågan ett snäpp längre som jag gjorde :P
TtrexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Organiska föreningar innehåller väl kol?!
AampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg Självklart ska den vara i pulverform när den är fast, vet inte vad jag tänkte med :r
Men är det någon som kan ge ett exempel på en syra som uppfyller dessa kriterier?
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inläggNatriumhydroxid (NaOH) finns i fast form. Vanligt bikarbonat är väl också en syra i fast form.
Exempel på en tvåprotonig syra är kolsyra (H2CO3).
Engine^: NaOH är en av de allra starkaste baserna. ;)
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg
m_soderlund skrev:
Engine^: NaOH är en av de allra starkaste baserna. ;)
Just ja... :r
Men den finns i fast form iaf ;)
Wee, lite kemi har man lärt sig i alla fall. :D
Jorå, den finns i fast form. Säger Engine^ det så är det sant. ;)