webForumDet fria alternativet

Farligaste medicinerna - receptbelagda

Datasäkerhet

26 svar · 1 845 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Rapporterade biverkningar av de 15 receptbelagda värktabletter som svenskarna lagt mest pengar på under det senaste året.

Weeeee....
Mina piller hamnade på 5:e och 7:e plats :o

Detta kan vara bra att ha koll på...

Länk

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Hur många använder dessa värktabletter? Räknas dödsfall där brukaren har överdoserat in i statisken? Dödsfall där brukaren har använt andra substanser samtidigt?

Matti skrev:

Hur många använder dessa värktabletter?

Rapporterade biverkningar av de 15 receptbelagda värktabletter som svenskarna lagt mest pengar på under det senaste året.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Tur att Alvedon inte fanns med på listan...

LeonL skrev:

Farligaste medicinerna - receptfria :P ;) §e

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Farligaste medicinerna - receptbelagda

Jag förstår inte riktigt, att farliga mediciner är receptlagda ter sig i min värld som en bra ordning, skulle det vara bättre om det vore tvärtom, att läkemedel som har kraftiga biverkningar och som är svårdoserade vore receptfria? Receptfritt cellgift, receptfritt morfin etc.

Man måste vara plågsamt dum i huvudet om man inte inser att receptbelagda smärtstillande läkemedel kan vara farliga.

Det är skillnad på dödliga biverkningar och icke dödliga biverkningar, eller har jag fel :q

Man måste vara plågsamt dum i huvudet om man tar medicin som kan döda en frivilligt... ;)

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Man måste vara plågsamt dum i huvudet om man tar medicin som kan döda en frivilligt...

Aspirin dödar väl ett antal hundra personer (i världen) per år..

obelix skrev:

Det är skillnad på dödliga biverkningar och icke dödliga biverkningar, eller har jag fel :q

Självklart är det skillnad, det är därför de olika biverkningarna listas en och en på bipacksedeln. Står det t.ex (förenklat):
Vanliga (>1/100) Illamående
Sällsynta (1/1000 - 1/10000) Yrsel, Kräkningar
Mycket sällsynta (<1/10000) Blodpropp, Hjärtinfarkt

Så är det skillnad, precis som det står. I vanliga fall drabbas man av illamående, i extremt sällsynta fall kan man drabbas av en hjärtinfarkt och följdaktligen dö. Det är en av orsakerna till att läkemedlet är receptbelagt, så att den ordinerande läkaren kan hålla kontroll över patienten för att identifiera sådana biverkningar.

Man måste vara plågsamt dum i huvudet om man tar medicin som kan döda en frivilligt... ;)

Skojar du eller? Är cancerpatienter dumma i huvudet för att dom tar cellgift frivilligt, något som mycket väl kan döda dom i värsta fall?

Alla läkemedel kan vara farliga, det beror på dosering, patientens tillstånd och en massa andra faktorer. Att läsa Expressenartiklar om läkemedel är som att frivilligt utföra en mindre lobotomering på sig själv, det är enbart fördummande.

Det Expressen vill göra är att skapa någon slags hysteri angående ett faktum som alla tänkande människor känner till: Receptbelagda läkemedel kan ge svåra biverkningar. Kom igen, är det en nyhet? Är det överhuvudtaget något att förfäras över? Vid medicinering får man väga behovet av medicinen mot risken för biverkningar, oftast är behovet större än risken, ingen person drar väl frivilligt i sig starkt gift, men i t.ex cancerbehandling så är behovet betydligt större än risken, trots att risken är hög.

Kvällspress kan man läsa om man vill gotta sig lite i Robinsson-skandaler eller prinsessan Victorias kärleksliv. Men man skall fan inte läsa om läkemedel, juridik eller något annat som ens avlägset kan anses som viktigt i dessa skittidningar.

Du verkar ju vara ett av Aftonbladet och Expressens främsta supporters, kanske på tiden med lite tips på andra nättidningar med något högre verkshöjd och kvalitet:

https://www.dn.se
https://www.svd.se
https://www.nyteknik.se
https://www.dagensmedicin.se

Ovanstående är endast ett axplock, våga läsa annat än kvällstidningarna.

Du verkar ju vara ett av Aftonbladet och Expressens främsta supporters, kanske på tiden med lite tips på andra nättidningar med något högre verkshöjd och kvalitet:

Jag som trodde att dom var allsvetande som du... :moose

Jag vet många som inte läser vad som står om läkemedlen, dom har ju fått ett recept av sin läkare, och därmed basta...

Jag tycker att alla bör läsa vad som skrivs om det läkemedlet dom tar...

Att sedan alla läkemedel är anpassat efter en man på 70kg, är inte heller många som vet...
Det kan strula till det när det gäller kvinnor och läkemedel...

Det är bara bra om alla blir medvetna om riskerna, och inte litar blint på sin läkare...

obelix skrev:

Ja haddedudanemej, där fick du allt till det din skojare. En omvänd förolämpning, så nyskapande.

Nej, jag är inte allvetande, däremot så har jag ett intresse av att lära mig mer och att bygga upp min förmåga till kritiskt tänkande.

Skall jag förstå av din sarkastiska kommentar ovan att du tillhör den degenererade del av befolkningen vars främsta nyhetsintag kommer från kvällspressen och TV3 Direkt och som anser att kunskap över en miniminivå är av ondo?

sgtpepper skrev:

obelix skrev:

Ja haddedudanemej, där fick du allt till det din skojare. En omvänd förolämpning, så nyskapande.

Nej, jag är inte allvetande, däremot så har jag ett intresse av att lära mig mer och att bygga upp min förmåga till kritiskt tänkande.

Skall jag förstå av din sarkastiska kommentar ovan att du tillhör den degenererade del av befolkningen vars främsta nyhetsintag kommer från kvällspressen och TV3 Direkt och som anser att kunskap över en miniminivå är av ondo?

Om du har problem, så finns det en jättefin funktion som heter pm...

obelix skrev:

Varför det? Du kommer dragande med artiklar från Aftonbladet och Expressen i parti och minut och sedan vill du inte ha en kritisk diskussion om dessa artiklar.

Jag förstår att du främst ville ha en diskussion om själva innehållet i artikeln, att folk skulle oja sig över det "fakta" som artikeln framlägger.

Jag däremot vill diskutera den absolut fördummande effekt som dessa typer av artiklar framkallar. Jag påstår att den typ av "fakta" man hittar i dessa typer av artiklar är ren och skär idioti.

Eftersom du postat hundratals länkar till "uppseendeväckande" artiklar i AB och Expressen så får du leva att bli bemött med kritik angående innehållet i dessa artiklar.

sgtpepper skrev:

obelix skrev:

Varför det? Du kommer dragande med artiklar från Aftonbladet och Expressen i parti och minut och sedan vill du inte ha en kritisk diskussion om dessa artiklar.

Jag förstår att du främst ville ha en diskussion om själva innehållet i artikeln, att folk skulle oja sig över det "fakta" som artikeln framlägger.

Jag däremot vill diskutera den absolut fördummande effekt som dessa typer av artiklar framkallar. Jag påstår att den typ av "fakta" man hittar i dessa typer av artiklar är ren och skär idioti.

Eftersom du postat hundratals länkar till "uppseendeväckande" artiklar i AB och Expressen så får du leva att bli bemött med kritik angående innehållet i dessa artiklar.

Då får du föra en vettig diskussion...

Jag kan ta kritik, om den framförs på ett vettigt sätt, och inte på sandlåde nivå...

Är det mig eller innehållet du kritiserar?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Celebra, Tradolan, Diklofenak, Citadon & Voltaren har jag ätit regelbundet efter trafikolyckan, dock är jag helt medicinfri sen Augusti eller nått..

Jävligt skoj att ha 5 träffar på en top-15-lista.. :(

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

obelix skrev:

LeonL skrev:

:o :o :o!!! :l :x

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

sgtpepper skrev:

Eftersom du postat hundratals länkar till "uppseendeväckande" artiklar i AB och Expressen så får du leva att bli bemött med kritik angående innehållet i dessa artiklar

För övrigt bryr jag mig inte om obelix's inlägg längre, de handlar ändå bara om aftonbladet vilket är löjligt...

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

LeonL skrev:

obelix skrev:

LeonL skrev:

:o :o :o!!! :l :x

Knappast någon anledning till chock. Du kan ju alltid välja 9:an på den där listan, Curadon. Jag har hört att det egentligen är samma sak som Alvedon. Enligt FASS tycks det faktiskt vara just så, bortsett från lite olika varianter av förpackningar:

Alvedon
Curadon

Det är väl praktiskt att kunna reducera riskerna så rejält bara genom att välja exakt samma produkt, fast med ett annat namn? ;) Men hur hänger detta ihop? Kan det vara så att Expressens statistik i själva verket inte har någon koppling till riskerna med läkemedlet? Statistiken kanske istället speglar hur folk klantar sig med läkemedlen? Ska man då beskylla läkemedlen för att vara farliga?

Qimen skrev:

sgtpepper skrev:

Eftersom du postat hundratals länkar till "uppseendeväckande" artiklar i AB och Expressen så får du leva att bli bemött med kritik angående innehållet i dessa artiklar

För övrigt bryr jag mig inte om obelix's inlägg längre, de handlar ändå bara om aftonbladet vilket är löjligt...

:o Yes....Äntligen... §e :moose

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)