När jag flyttade i sommras så gjorde jag adressändring på vanligt vis, jag gjorde en flyttanmälan till telia för min telefon.
allt var frid och fröjd, telefonen flyttades och teleräkningen kom till min nya adress.
efter några veckor så kommer mobilräkningen från telia, adresserad till min gamla adress?!
några dagar senare så kommer telia internet 020 också adresserad till den gamla adressen?!
Jag tänkte det var väll bara en liten miss det fixar sig nästa kvartal!
Nästa kvartal:
Samma veva telefonen till nya adressen och mobilen och internet till den gamla.
Jag surnade till lite och satte mig i telekön. efter 30min så är man rätt taggad!
Jag frågar vad de sysslar med på telia??! jag har ju gjort en adressändring hos er och ändå så skickar ni fakurorna till olika håll.
Jag fick då ett grinigt svar att du måste svälv ringa till de olika kundtjänsterna för att få alla abonemang flyttade till din nya adress!!! VVVAAAAAAAAAAAAA!!! sa jag då och frågade har jag kommit till telia?? ja vadå?!! sa rösten
Det skall väll räcka att ringa telia så fixar sig det men inte. kan de inte prata med varran på de olika avdelningarna eller?? FY F-N!!! x( x( x( x(
Hur löser du då problemet? Jo, genom att ringa två telefonsamtal.
Visst, det är lite dåligt att Telias avdelningar inte kan samarbeta på så sätt att de delar med sig av uppgifter om adressändring, men det är ingenting man behöver bli så upprörd över.
Jag förstår dig! Att sitta i telias telefonköer är inte roligt. Varannan gång blir man bortkopplad, nästa gång blir man kopplad fel och andra får man vänta upp till 1½ tim.
Haken är att Telias system är ett lapptäcke av olika system av olika ålder - i det fasta systemet är de äldsta delarna från 60-talet... Sen kom NMT/GSM och har alltså mycket nyare system. Internetbiten har således nyast system. ;)
Eftersom dessa system är oerhört komplicerade har de helt enkelt inte lyckats lösa den biten helt och hållet med bibehållen säkerhet, sen vet jag inte om faktumet att det handlar om olika företag spelar nån roll i sammanhanget.
Nån som vill vara med på en "vi hatar Comviq/Tele2"-tråd förresten? Där snackar vi företag som man kan spy på - jag gillar inte att bli blåst på sådär 800 spänn... ;)
Haken är att Telias system är ett lapptäcke av olika system av olika ålder - i det fasta systemet är de äldsta delarna från 60-talet... Sen kom NMT/GSM och har alltså mycket nyare system. Internetbiten har således nyast system.
Och vad har detta med de olika Telia-bolagens kundregister att göra?
När jag flyttade i sommras så gjorde jag adressändring på vanligt vis, jag gjorde en flyttanmälan till telia för min telefon.
allt var frid och fröjd, telefonen flyttades och teleräkningen kom till min nya adress.
efter några veckor så kommer mobilräkningen från telia, adresserad till min gamla adress?!
några dagar senare så kommer telia internet 020 också adresserad till den gamla adressen?!
Jag tänkte det var väll bara en liten miss det fixar sig nästa kvartal!
Nästa kvartal:
Samma veva telefonen till nya adressen och mobilen och internet till den gamla.
Jag surnade till lite och satte mig i telekön. efter 30min så är man rätt taggad!
Jag frågar vad de sysslar med på telia??! jag har ju gjort en adressändring hos er och ändå så skickar ni fakurorna till olika håll.
Jag fick då ett grinigt svar att du måste svälv ringa till de olika kundtjänsterna för att få alla abonemang flyttade till din nya adress!!! VVVAAAAAAAAAAAAA!!! sa jag då och frågade har jag kommit till telia?? ja vadå?!! sa rösten
Det skall väll räcka att ringa telia så fixar sig det men inte. kan de inte prata med varran på de olika avdelningarna eller?? FY F-N!!! x( x( x( x(
Sådant är retfullt, och jag tycker nästan systembolaget skall kontra med att ha olika kassor för de olika dryckerna, liksom apoteket kan ha olika kassor för olika meduciner och vägverket kan fixa olika körbanor beroende på vilken färg man har på sin bil...samt vilken årsmodell den är av o.s.v
Haken är att Telias system är ett lapptäcke av olika system av olika ålder - i det fasta systemet är de äldsta delarna från 60-talet... Sen kom NMT/GSM och har alltså mycket nyare system. Internetbiten har således nyast system.
Och vad har detta med de olika Telia-bolagens kundregister att göra?
Öh, precis det jag skrev kanske..? :q
Eftersom du utelämnade den biten kommer den här: ;)
jag skrev:
Eftersom dessa system är oerhört komplicerade har de helt enkelt inte lyckats lösa den biten helt och hållet med bibehållen säkerhet, sen vet jag inte om faktumet att det handlar om olika företag spelar nån roll i sammanhanget.
När jag tänker efter är det faktiskt två system för mobilnätet också - GSMAHS och NMTAHS samarbetar inte heller, men det brukade vi köra manuellt när folk ringde och hade abonnemang i bägge näten. :)